Så väljer jag att svara nu.
Jag kunde dock ha valt att svara "att elementär trevlighet ska vara så svårt

Samtidigt vill jag dock inte förstöra min skorsten, därav att jag redan köpt en trådlös stektermometer (fast ajdå, jag köpte en från Clas Ohlson

En intressant fråga!Hur många pelletssäckar per år förlorar den sistnämnde på att öka temperaturen på röken ut från skorstenen från 30 till 50 grader?
Nu vet jag att rökgas inte är kemiskt identisk med luft, men låt oss för enkelhets skull utgå från att så är fallet. Om vi utgår från att luften har en densitet på 1,2 kg/m3 & en värmekapacitivitet på 1000J/kgK (varierar förstås med luftens fuktinnehåll, tryck mm, men detta är de siffror jag finner vid en snabb sökning) så går det åt 1200 J /1 J = 1 Ws/ = 1,2 kWs = 1,2/3600 kWh = 0,000333 kWh för att värma 1 m3 luft 1 grad. 20 grader differens innebär alltså 20 x 0,000333 = 0,00667 kWh / m3 luft.
Återstår att bestämma flödet genom skorstenen. Jag hittade här en uppgift om att det går åt drygt 6m3 luft / kg pellets. Det innebär alltså att för varje kg pellets som eldas så försvinner 6 x 0,00667 kWh = 0, 04 kWh värmeenergi under ovan angiva förutsättningar. Detta ska jämföras med energiinnehållet på 4,8 kWh/kg. Dvs. 0,04/4,8 ≈ 0,8% av förbrukningen går ut i extra förluster om snåljåpen växlar över till att bli kajornas kompis nummer ett

Det finns med säkerhet mängder av fel i denna uträkning. Jag ser fram emot att få detta förklarat på mer eller mindre trevliga sätt

EDIT: Felstavning korrigerad