Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Skriv svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Ett pannrum kallar man ett rum där en panna är placerad.
Sedan är det pannans effekt som avgör vilka krav som ställs på rummet.
I BBR 5:427 står att panna över 60 kW skall placeras i avskilt pannrum.
Alltså för pannor under 60 kW behöver inte pannrummet vara avskilt, utan kan utformas som vilket rum som helst inom brandcellen.

Saxar ett avsnitt ur BFS 2011:26:
5:249 Avskilt pannrum
Med avskilt pannrum avses sådana pannrum som är särskilt utformade med skydd
mot utveckling och spridning av brand och brandgas. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Avskilda pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till ett avskilt pannrum
bör utformas som egen brandcell. (BFS 2011:26).
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av xdigger »

Om rummet ÄR klassat som pannrum så är det regler för pannrum som gäller, annars är det rätt att panna under 60kW inte kräver pannrum, men som sagt det hänger på klassningen av rummet vilka regler som gäller, oftast inte pannan. Har kommun inte ritningar på ditt hus kan du hävda att det inte är ett pannrum utan rummet där pannan står, pannan får nämligen stå i icke klassat rum, däremot bör man av självbevarelsedrift uppfylla vissa krav ändå.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Mr Z
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 13 jul, 2014 22:28
Ort: Götene

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Mr Z »

Hej
Har en vän som lider av upprepade tändfel på hennes Ulma brännare. Anläggningen är i princip ny, Ulma brännare, Ulma panna och Dalatanken installerades nya för knappt två år sedan. Ändå har dom haft mycket problem med just tändfel som brännaren säger. Vet att dom bytte tändelement i våras utan större framgång.
Var och hälsade på nu idag och slängde ett öga på anläggningen.
Ser då att det inte är någon dragbegränsare installerad.

I samband med att dom flyttade in så byggdes en övervåning på huset och skorstenen förlängdes, så draget är vad jag kan bedöma kraftigt trots varmt väder ute just nu.
I min värld så borde avsaknaden av dragbegränsare i allra högsta grad bidra till de tändfel som dom lider av.

Eller vad är er åsikt...?

Det räcker att ställa frågan på ett stället, forumet är inte större än att den kommer att besvaras. Med samma fråga på olika ställen blir det svårt att följa/besvara eventuella kommentarer. För besvarande av denna fråga hänvisas till ULMA ämnet där det andra inlägget är placerat./ Roli moderator
BildBild

Skickat från min P9000 via Tapatalk
Panna: CTC Family 25 1200
Brännare: PX21
Tank: Äldre 750 liters med solslinga
Solpaneler: Fyra st Lesol AR 5
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Hej har installerat dragbegränsare kwz150 men luckan blir inte exakt lodrätt men den verkar fungera kan man kompensera med att öka lite på inställningen för att få det att bli bra?
Så här är det nu
https://vimeo.com/191684133

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Hur vet man vilken inställning av 10 till 15 på dragbegränsare man skall ha ?
Ja tänker att det blir bättre ju mindre drag att då stannar värmen kvar i pannan längre

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av CPMS »

Biowarm rekommenderar 1mmvp eller 10Pa som minimum undertryck men det är nog sak samma om du kör på 10 eller 15, skillnaden är ju inte stor. Viktiga är att det inte blir för stort undertryck och att det ändrar sig pga väder, vind och temp.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Eldvin »

Om man mäter i eldstaden så ser man hur pass undertryck man har där och kan efter det kolla om man ska lägga sig mot 10 eller mot 15.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av higgis »

Jag skulle vilja justera min brännaren (har inga instrument utan tänkte börja med att kolla på röken). Men om jag kolla på röken nu med dragbegränsare så späds ju röken ut av dragbegränsaren, men jag kan ju inte stänga den och justera brännaren för då är det ju fel förutsättningar.

Hur brukar ni göra?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter dragbegränsaren i rökkanalen brukar det gå att lysa in med en ficklampa. Röken försvinner inte även om den späs ut.
Min dragbegränsare sitter så till att det inte är möjligt att kolla genom den, så jag öppnar en sotlucka lite och lyser in den vägen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Denna test ska göras före en eventuell dragbegränsare...
Här ger jag ett bra tips som kan användas för att trimma inställningen av pellets brännare...
Vad som behövs för att testa förbränningen görs igenom tex ett hål där eventuell rökgastermometer
sitter eller borra ett nytt hål för att sticka in en metall tråd / sticka eller spik .. mm
låt denna sitta i rökgaserna några timmar på föremålets beläggning går det att avläsa
om för bränningen är bra eller dålig...
Bäst är att föremålet är rent eller grå ask stoft kletig beläggning går brännaren fet och osar tjära..
Tillverkar rökgasutrustning
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re:Glapp KW Sid 012

Inlägg av Quilding »

Ola Häggström skrev:KW sid 012 kan ha ovanan att inte ligga rätt i viloläget. Det kan bland annat lösas (vi är två på forumet om det) genom att du skjuter upp den rörliga luckan med en liten(!) tuss stålull där den vilar på den lilla utstickande tappen.
Eller snarare, du lyfter upp luckan och skjuter in tussen. Får du till det rätt är den sedan lodrätt och tät(are) i vila.
Ja, då var vi tre då. Sen jag började logga rökgastempen har jag noterat plötsliga variationer i temperaturen så jag tog och tittade närmare på det idag. Det visade sig att luckan hamnar i sina olika lägen beroende på hur man öppnar/stänger dörren till pannrummet.

När luckans "gångjärn" hamnar i sitt innersta läge blir det ca 1 cm glipa upptill och när den hamnar åt andra hållet blir det ca 3 cm. Vid konstant drag alltså. Skillnaden i rökgastemp blir 35 grader beroende på hur luckan hamnar.

Får väl försöka klämma in en tuss med stålull här också då :?

Edit: Det handlar alltså inte om dålig tilluft till pannrummet utan själva tryckförändringen vid dörröppning och stängning knuffar luckan åt sina två extremer där den sedan stannar.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Detta gäller för KW 012
Kan tillägga att även byig vind ute kan ge denna läges för ändring.
Men kan tillägga att även denna miss betyder inte att denna lucka är dålig...
När luckan inte stänger helt betyder det att det på verkar undertrycket så det går mot 0 Pa
snabbare.
Så finns det en annan synpunkt när luckan inte stänger som den ska..
som kan påverka luft bränsle blandning, när draget faller minskar även mängd förbrännings luft.
men det är bara så små ändringar att de inte borde störa förbränningen,

Då är det sämre med en dragbegränsare som har svårt att öppna i takt med stigande undertryck
en sådan lucka ger större förluster.
Tillverkar rökgasutrustning
Kristoffer
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 10 sep, 2012 21:20

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Kristoffer »

Hej

Jag funderar på en dragbegränsare nu när jag byter panna till Ecoflex 15kW. Skorsten är 160mm och ca 4 meter, kan mäta mer exakt om det behövs.

Vilken dragbegränsare är lämplig?

Mvh
//Kristoffer
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Custom Sam »

Eftersom detta är stora draglucketråden testar jag om någon har info om inställning av Wipex draglucka.

Har gjort ett pannbyte och i samband med det gjort ren och smörjt upp dragluckan, rör sig lätt och känns helt ok.

Det finns en skala från 1till 5, någon som vet vad siffrorna står för?

Tackar på förhand!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Siffrorna är index liknande dom på radiatorventiler, alltså inget exakt.
1 ger lägst undertryck c:a 5 Pa och 5 ger max undertryck vilket motsvarar c:a 25 Pa.
Inställning 2 motsvarande c:a 10 Pa som kan vara lämpligt för din anläggning till att börja med.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar