Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Skriv svar
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av widde »

Hej!

Jag har en Pellmax CU panna och tillsammans med den en brännare av modell Viking Bio.
Jag är helt grön vad gäller dragbegränsare och så vidare, men har förstått att den behöver ställas in för att brännaren ska gå optimalt..

Det verkar vara en Tigex 25 som sitter installerad och vad jag läst här på forumet anses den ofta för liten..
Jag har ett 1,5-plans hus som är förhållandevis högt. Vet inte exakt, men säkert 8-9 meter med källaren inräknad (där pelletsanläggningen står)..

Nåväl, nu har jag iaf en Tigex 25 och tänkte göra det bästa av situationen..

Enligt manualen till min Pellmax CU ska en Viking Bio ha ett drag på -5 - -10Pa..

Så frågan är nu hur jag ställer in det på min dragbegränsare??
Var ska vikten vara?
(Jag har varit och pillat lite på den så den är troligen inte rättställd nu..)

Bild:

Bild
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Först ställer man in balansaxeln i stängt läge så den är horisontell.
Därefter justeras motvikten Pa = 2 x mm enligt manualen http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av widde »

stegatorparn:
Räcker det att att sätta vikten så att luckan stängs, eller ska den ända bak till änden på axeln?
Ursäkta en dum fråga..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren skulle ju ha ett drag på 10 Pa som du skrev tidigare.
Du ska ställa in den för 10 Pa vilket motsvarar 20 mm mellan vikten och inre stoppet enligt figuren i manualen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av widde »

Ok, tack ! :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Blomkvist »

Ställer min fråga här också säkert fler som läser här.
Fick tillslut hem min dragbegränsare, mycket större än vad jag trodde. Men tror det finns ett ställe jag kan montera den på, vad tror ni om detta? Adapterplattan tänker jag ju "kapa" till så den passar bättre.
Är det bara att plocka fram vinkelslipen, kapa upp ett lika stort hål på "sotröret". Borra och fästa adapterplattan med 4 bultar, måste den tätas något runt om?
Sen sätta dit dragbegränsaren och dra fast skruven som sitter i den så är det klart?

Bild

Såhär ser det ut, bilden är inte roterad där den är uppladdad.
Bild
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Pana73
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 21 feb, 2016 18:50

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Pana73 »

Hej

Jag tänker montera en motdragslucka som jag fått av en vän, problemet är att min gamla kokspanna från-59 har rökröret monterat bak längst ner på pannan.
Frågan är nu om jag kan mura in den i skorstenen 1,5-2 meter från pannan?
På bilden nedan så ser man röda streck som visar hur skorstenskanalen går och från sotluckan är det ca 80cm till pannan. Har funderat på att göra en adapter och sätta den i sotluckan men vart tveksam storleken på hålet.
Stjärnan är vart jag funderar på att sätta luckan

Bild
Pana73
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 21 feb, 2016 18:50

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Pana73 »

Kan göra ett tillägg att min skorsten är 9-10 meter hög, arean osäker men tror det är helsten halvsten. Motdragsluckan är Kw z150. Framtiden ska jag byta panna, då kommer jag nog bli tvungen att byta pannrum till det på bilden.
Har gått åt väldigt mycket pellets sedan 15 december, fyra pallar till idag :cyclopsani: , har i och för sig ganska mycket yta och volym att värma upp, och lite otäta dörrar/fönster. :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Visst går det att sätta dragbegränsaren direkt i skorstenskanalen.
Den skall sitta i samma utrymme som pannan, så har du inga dörrar mellan rummen ska det fungera.
Annars reglerar inte dragbegränsaren rätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pana73
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 21 feb, 2016 18:50

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Pana73 »

Hej och tack för ditt svar
Jag har en dörr mellan men den kan jag lämna öppen eller plocka bort.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Vill bara påpeka att sotarmästaren bör ges tillfälle att ge sin syn på tänkt montering av dragbegränsaren

Det är rätt som stegatorparen skriver att drag begränsaren ska ta spädluft i samma utrymme
som förbränningen tar sitt syre.

Oftast klassas pannrummet som en brancell, här kan sotarmästaren ha synpunkter....
om dörren får tas bort...
Bättre att fråga först innan du går till verket med installationen av dragbegränsaren...

Hur som helst kommer val av plats för dragbegränsaren att fungera...
Under förutsättning att dragbegränsare o förbrännings luft tas ifrån samma utrymme...
Tillverkar rökgasutrustning
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Är pannans effekt under 60 kW finns inga krav i regelverket att pannan ska stå i ett pannrum. Det ställs inga krav på varken dörrar eller ytskikt. Det enda som gäller är avståndet till brännbart framför eldstadsluckan (2 m) vid fastbränsleeldning och heta ytor (0,5 m).

En villa är en enda brandcell och det finns inga krav att en villapanna måste stå i en separat brandcell.
Det här har sotarna i regel inte riktig koll på.

Sedan är det inte fel att utforma sitt eget "pannrum" som en brandcell med gips i tak o vägg och brandklassad dörr för sin egen säkerhet, men det är inget krav från myndigheternas sida (BBR 5:422 och 5:427).
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Annika_B
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 08 aug, 2016 19:20
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Annika_B »

jag undrar hur räknar man ut hur stor motdragslucka, dragbegränsare jag behöver ?
lika undrar jag vart köper jag en sådan till bra pris ?
lite info skorstenspipans längd ca 7 m
effekt max 16 kW
pipans mått före glidgjutning 14*27 cm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

En viss vägledning kan du få på Transtempers hemsida http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1. Maila gärna Ruben info@transtemper.se, som kan allt om dragbegränsare och guidar dig rätt.

Sedan beror det på vad du har för utrustning och om du eldar ved eller har pelletsbrännare.
Pelletsbrännare behöver i regel stabilt undertryck i intervallet 10 - 15 Pa och då erfordras en lättrörlig dragbegränsare.
Vid vedeldning är undertrycken större och kraven på dragbegränsaren är inte så höga.

Tigex 25, som ibland följer med nya pannor, är för det mesta för liten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av psau »

Stegatorparn skrev:Är pannans effekt under 60 kW finns inga krav i regelverket att pannan ska stå i ett pannrum. ...
Dock är det så att om det nu står "Pannrum" i ritningarna på huset som kommunen fått i samband med bygglov så är utrymmet ett pannrum och ska följa reglerna för ett pannrum. Vill man ändra klassningen och ta bort "Pannrummet" måste man tyvärr lämna in en ansökan om bygglov.
Så det är inte självklart att man kan anamma reglerna om att pannrum inte är ett krav på småpannor kolla ritningarna om det finns några.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar