Ersätta automatsotnings solenoid med lock?

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Ersätta automatsotnings solenoid med lock?

Inlägg av mt4base »

Jag har en Effecta panna som levererades med sk automatsotning. Den består i ett övre lock över turbulatorerna med en magnet som drar i spiralerna. Vet ej om lösningen är bra för jag har väl i princip inte kört den mer än nån vecka när pannan var ny, sen brann styrdosan till denna funktion pga att tillverkaren inte tänkt klart när de drog kabeln till magneten, det blev en kortis.

Nu måste jag ta loss den här SUPERTUNGA aset till magnet VARJE gång sotning ska ske vilket gör att man drar sig i det längsta att ge sig på pannan och utföra erfoderlig service.

Kan man göra sen platt lucka att sätta där istället? Hur tätar man isf den och med vad? På den lucka som sitter där nu är en "matta" monterad så jag antar att den behöver vara väldigt värmetålig? Själva lucka i sig lär ju inte vara nån raketforskning, en platta med två hål i för vingmuttrarna som låser fast luckan samt en krok att hänga spiralerna i. Tänker mig att jag svetsar en krok mitt på luckan att hänga inkråmet för pannan i.

Åsikter om detta mottages tacksamt, är döless på att sota och bli totalslut varje gång.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

I princip kan du väl bara skruva bort magneten och förblända genomföringen för axeln? I blindlocket kan du sedan fästa en krok för spiralerna/turbulatorerna. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Bergatorparn: Tack, ett bra förslag! Fast, jag tänkte att det kanske är lättare att göra en platta med en krok i för spiralerna istället för att skruva isär magneten, den är nitad ihop och det är kanske bra att ha den som den är, vad vet jag.

Nån som har nån susning om vad det är för "matta" som sitter som tätning på undersidan av magnetens lock? Tänkte att en sån hade varit bra att sätta på plattan man tillverkar. Den behöver väl stå emot ganska höga temperaturer?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Lite beskrivet på sid 9 och 10

http://www.pelletsenergi.se/pdf/effecta.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Mattan är såkallad keramisk fiberfilt/papper. Går att få tag på hos röris/kaminförsäljare/värmebutiker och industriförnödenhetsföretag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Köpte en bit sådan matta häromdagen till min sotningslucka, höftade till med 35x35cm för att den garanterat inte skulle vara för liten, kostade 34kr ;)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kan inte låta bli att tänka på om inte det vore bättre att laga det som har gått sönder...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Reklamera?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jonas O skrev:Köpte en bit sådan matta häromdagen till min sotningslucka
Var köpte du den?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Skamol heter materialet som man sågar till här.
http://www.skamol.com/Home.1.aspx

Skalmolex är ett annat material, något slags vermekulit i plattform.
http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... deptid=120

Var man får tag i materialet är en annan fråga. Krauta har många tillbehör till kaminer.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Roli skrev:
Jonas O skrev:Köpte en bit sådan matta häromdagen till min sotningslucka
Var köpte du den?

Köpte den direkt från Euronoms huvudkontor/lager/tillverkning här i Kalmar. Dvs samma som sitter original på min panna.

Skulle även köpa tätningar till luckorna men dom var tillfälligt slut, skulle komma om någon vecka eller två.
(4-kantig tråd som ligger i ett spår i luckan)

Bild
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Laga och Reklamera.
Pannan har ju garanti på 5 år så garanti finns kvar. Dock är de inblandade inte ett dugg intresserade av att återkomma eller hjälpa till. Tillverkaren är blicktyst och installationsfirman jag köpte av också. Jag fick tag i killen som hämtade upp en brända styrenheten alledes innan semestern igår och då hade han slutat på det företaget och dosan skulle finnas hos tillverkaren. Ingen hade hört av sig och jag visste ju inget. Nåja, jag har inte kontaktat tillverkaren ännu, jag vet inte hur jag ska göra, jag är SÅ JÄ-LA less på dem att jag nästan tappar koncepten. Det är mig så främmande att bemöta kunder på det viset att jag blir mållös men man ska inte utgå från sig själv uppenbarligen.

Ska göra ett försök till vad det lider men risken är väl att man lackar ur totalt. Återkommer ifrågan om det dyker upp nått som är intressant att förmedla, tack för all hjälp i tråden iaf.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ett förslag: skriv!

Det är lättare att skriva ett brev/e-mail som man håller i en korrekt ton men tydligt låter skina igenom att man egentligen är heligt förbannat.

Redogör för händelser som har med saken att göra, gärna med tidpunkter osv. Sedan frågar du helt enkelt: "Hur tänker ni lösa detta och när?"

Såklart anger du kontaktuppgifter osv och även hur du föredrar att de kontakter dig.

Se till att spara en kopia på vad du skickar till dom med datum osv.
Använder du e-mail ska du begära mottagningsbekräftelse (finns i e-mail programmet).

Då släpper du skrika i luren o kalla någon något dumt, hör de inte av sig inom en rimlig tid är det bara att skriva nytt brev/mail där man hänvisar till förra och att man nu går vidare med detta ärende...

Men jag är ganska säker på att du får respons på första brev/mail.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar