Just reggat mig men lurat runt här ett par månader och dammsugit forumet på lärdom

Dags för min första fråga. Har blivit med hus, ett gammalt sådant från 1939 med lite tillbyggnad någonstans på 60-talet. I källaren står en CTC serie 100, tillverkad runt 1950-55, konverterad med pelletsbrännare. Brännaren är en Greenenergy P20. Det finns för närvarande ingen ack-tank kopplad till systemet.
Det jag undrar är om det är "intelligent" att köra brännaren/pannan konstant eller mår systemet inte bra av det? Spontant känns det ju som att ideliga stopp/start borde vara en sämre ide med mer slitage men bäst att fråga. Anledningen till att jag vill göra detta är att systemet är ganska litet, och så snart den stannar blir det kallt fort. Brännaren är dessvärre ganska sparsmakat utrustad när det kommer till inställningsmöjligheter, bl.a kan jag inte påverka effektuttaget mha fläkten utan det är mata in mer eller mindre pellets som gäller. Har konstaterat att om jag låter den stå och "flåsa" med ett medvetet underskott av pellets håller den pannan på 68-72c, och huset klarar då 21 grader utan problem (19 med nattsänkning). Får den stanna blir det snabbt 17, sen blir elementen glödheta i ett par timmar, 22 grader inomhus, brännaren stannar igen osv osv. Att detta leder till att pannan käkar en del pellets i onödan vet jag om, men det är väl en smäll man får ta om man ska ha jämn värme i ett sådant här hus med just detta systemet. Är även så att vi helt saknar vv-beredare av något slag så pannan värmer det med och det är sådär att duscha på morgonen i ljummet vatten ..

Hehe, detta blev ju en mindre vägg av text. Hoppas någon orkar läsa det och kan svara på detta

Tack på förhand!