Brännare igång 24/7, bra/dåligt?

ElNobbo
Gallringsobjekt

Brännare igång 24/7, bra/dåligt?

Inlägg av ElNobbo »

Hej på er

Just reggat mig men lurat runt här ett par månader och dammsugit forumet på lärdom :).

Dags för min första fråga. Har blivit med hus, ett gammalt sådant från 1939 med lite tillbyggnad någonstans på 60-talet. I källaren står en CTC serie 100, tillverkad runt 1950-55, konverterad med pelletsbrännare. Brännaren är en Greenenergy P20. Det finns för närvarande ingen ack-tank kopplad till systemet.
Det jag undrar är om det är "intelligent" att köra brännaren/pannan konstant eller mår systemet inte bra av det? Spontant känns det ju som att ideliga stopp/start borde vara en sämre ide med mer slitage men bäst att fråga. Anledningen till att jag vill göra detta är att systemet är ganska litet, och så snart den stannar blir det kallt fort. Brännaren är dessvärre ganska sparsmakat utrustad när det kommer till inställningsmöjligheter, bl.a kan jag inte påverka effektuttaget mha fläkten utan det är mata in mer eller mindre pellets som gäller. Har konstaterat att om jag låter den stå och "flåsa" med ett medvetet underskott av pellets håller den pannan på 68-72c, och huset klarar då 21 grader utan problem (19 med nattsänkning). Får den stanna blir det snabbt 17, sen blir elementen glödheta i ett par timmar, 22 grader inomhus, brännaren stannar igen osv osv. Att detta leder till att pannan käkar en del pellets i onödan vet jag om, men det är väl en smäll man får ta om man ska ha jämn värme i ett sådant här hus med just detta systemet. Är även så att vi helt saknar vv-beredare av något slag så pannan värmer det med och det är sådär att duscha på morgonen i ljummet vatten .. ;).

Hehe, detta blev ju en mindre vägg av text. Hoppas någon orkar läsa det och kan svara på detta :).

Tack på förhand!
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Brännare igång 24/7, bra/dåligt?

Inlägg av Torsten »

Du kör snabbt slut på brännaren om du ger den underskott på pellets och får dessutom en mycket stor pelletsförbrukning. Nya brännarrör kostar tusenlappar till en sådan här brännare.
En pelletsbrännare är gjord för att starta och stanna.

Har du inga termostater på elementen så borde du skaffa till en modern shunt med shuntstyrning.
Det är inte med panntemperaturen du ska reglera tempen i värmeledningarna.
Panntemperaturen ska alltid ligga kring 68-86 grader.

Billigast i längden är dock att byta panna direkt. Risk annars att det blir Thorn HyrTV av det hela "hyr först - köp sedan". Dvs när du till slut skaffat alla dyra grejor till pannan så ledsnar du på den och köper en bättre begagnad eller ny som redan har både shunt och shuntstyrning.

Enspeedsbrännare med 230 volts fläkt brukar man förse med en vridbar strypplåt vid fläktinloppet för att få ned effekten.

Hoppas du får till det innan den verkliga kylan kommer!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ElNobbo
Gallringsobjekt

Inlägg av ElNobbo »

Tack för snabbt svar Torsten!

Märker nu att jag snålade på informationen, så jag fyller på lite.

Shuntstyrning finns (fungerande sådan dessutom), termostater på elementen är det sämre med. De är av den "äldre" modellen med ett handtag i metall där jag kan ställa hur mycket vatten jag vill släppa på, men att styra temperaturen den vägen är ju omöjligt. Jag har alltså aldrig försökt styra tempen i huset mha panntemperaturen, utan låter reglercentralen (heter så hoppas jag) sköta det, men jag ser nu att jag uttryckte mig lite klantigt, sorry ;).

Problemet blir att huset är gammalt, dåligt isolerat och vattnet i systemet kallnar väldigt fort så det kan blir många starter på ett dygn. När dessutom pannan är såpass gammal resonerade jag som så att den skulle må bättre av att inte ändra temperaturen hela tiden.

Om jag tolkar ditt svar rätt så borde jag kunna lösa detta genom att strypa luftintaget till brännaren, sen justera pelletsmatningen så att den går för fullt? Att byta pannan i vinter är dessvärre inte ett alternativ, har just renoverat taket. Fick huset riktigt billigt, om någon skulle fundera på vad för en klantskalle jag är som gett mig på detta projektet ;).

Tack för lyckönskningen, det ska nog ordna sig! Blev inte helt nöjd med svaret om att brännaren skulle ta skada av att gå med för lite pellets, kan du förklara hur det går till? Räkna bort att den inte levererar i närheten av sin fulla kapacitet och att det går åt pellets i onödan, varför mår den inte bra av att gå på halvfart?

Edit: Är det kombon för mycket syre/för lite pellets som dödar brännaren? För det finns ju många brännare med flera effektsteg, och en sådan skulle ju teoretiskt kunna gå 24/7 den med om "temperaturbalans" råkar hamna mellan dessa steg, eller tänker jag fel nu? Eller är det kanske så att dessa effektsteg, vi säger 10 och 20kw bara är siffror på en display, allt handlar om hur husägaren ställer in brännaren?

Jag har många frågor märker jag nu .. ;).

Edit2: Om jag blockerar en del av fläkten luftintag och sen justerar pelletsmatningen tills dess att jag får en bra låga, då har jag skaffat mig själv en brännare med t-ex 8kw effektuttag istället för de 20 den ger nu?
CTC-panna anno 1954
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Du måste ha en sjysst förbränning, det är nr 1. Att sen ställa ner effekten för längre gångtider är inte fel såvida du inte börjar brinna tunnt!

Det finns brännare som har möjlighet att brinna på olika effekter men allt kommer till sjyvende & sist att bero på inställningarna man gör.

Ett luftöverskott sliter mer på metalldelarna, i synnerhet i en rörbrännare, samt ger en pissig verkningsgrad. Du eldar helt enkelt för kråkorna mest. Egentligen vill man ha ett så litet O2 överskott som möjligt utan att det börjar sota. Med drag inräknat kan det ibland vara svårt att gå ner i effekt med sjyssta O2/CO2 värden. Det börjar lätt brinna tunt och det är värdelöst...

Hur ofta startar & stannar det? Hur långa gångtider har du? Vad har du för hysterens, pannans termostat?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
ElNobbo
Gallringsobjekt

Inlägg av ElNobbo »

Experimenterade lite igår med att minska fläktens kapacitet mha silvertejp över öppningen.

Mailade även tillverkaren/återförsäljaren om detta, svaret blev "varför vill du kunna minska effekten". Bra svar, serviceminded den filuren...

Om vi antar att jag har rätt andel pellets i blandningen, kan jag då räkna med att fläkten per idag är anpassad för 20kw och om jag täcker över halva så blir det 10kw? Uppenbarligen var jag inte med på fysiklektionerna i skolan :(. Att brännaren ska starta 10 ggr per dygn känns inte nyttigt.
CTC-panna anno 1954
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Som Abbe sa:Vilken temp går brännaren emellan? (hysteres)=ju större (Hyst)=mindre start-stop av bränn

Sen om du klarar dusch värmen etc med lägre effekt på brännaren =mindre start-stop av bränn

Isolera kåken (helst vinden)=mindre start-stop av Bränn

Elda med ved i kamin 8) eller öppen spis med kassett=mindre start-stop av brännaren

Det var lite tips! nutida alt framtida åtgärder!!

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är knappast någon större skada att låta brännaren starta 10gg/dygn men behöver man det så ofta brukar glödhållning att vara saken - men det kanske inte din brännare klarar av.

Att köra med luftöverskott är direkt dumt! OK, priset i pellets för den sämre ekonomi kanske är värd det men stålet i brännaren äts snabbt och effektivt! Och du kan klappa dig i rumpan på att just den reservdel du kommer att behöva inte finns på lager samt att brännaren går sönder fredag eftermiddag strax efter att butikspersonalen har gått hem för dagen.

Att jag sedan kör min brännare 24/7 när det blir kallt nog är knappast likvärd, den kan justera effekten så att panntemperaturen är konstant (Janfire Mody) men nu, där den kör fast effekt har jag 4 starter/dygn men då har jag också en hysteres på 28°C och jag kör med låg effekt för att maximera gångtiden.

Ett sätt för dig att minska antal starter är att skaffa en termostatkoppling med större hysteres, det finns TK1A som kan ge detta, kostar dock lite men kan du då köra rätt effekt och korrekt förbränning kommer den snabbt att spara in sig, kanske på en månad eller två.

Men den absolut bästa förräntning du kan få på pengarna är vid att isolera!
Senast redigerad av Icecap den tor 08 dec, 2011 12:50, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Att elda pellets med luftöverskott (syreöverskott) fungerar på samma sätt som en skärbrännare. Materialet försvinner från brännarröret och det som normalt håller 5-6 år går slut mycket fort. Vid mindre luftöverskott får man onödigt varmt i brännaren, sintring och materialutmattning. Vid stort luftöverskott kyler man elden och får ofullständig förbränning och mycket stor pelletsförbrukning.
Att brännaren går 24/7 är aldrig bra. Ingen brännare är konstruerad för sådan eldning och definitivt inte Green Energy som troligen mår bäst av att gå på fullt blås.

Står det på någon märkskylt hur mycket vatten pannan innehåller. Kokspannor från 40-talet pyreldades och då var det nog inte aktuellt med acktank.
Finns det varmvattenberedare i pannan har den troligen normal vattenmängd alltså 150-200 liter.

Det går att strypa luftintaget en del som man gör på brännare av typ Iwabo och TB Mini.
Naturligtvis inte till 8 kW men 13-14 kW kan nog gå utan att brännarens rosteryta blir för stor.
Antar att pannan inuti ser ut som en fyrkantig eller rund plåtburk med ett eldningsroster i nedre delen och en kopparbalja och ett rökutlopp i den övre delen. Ser den ut så så blir den nog en imponerande rökgastemperatur när du eldar så mindre effekt på brännaren kan bli nödvändigt för att skorstenen inte ska bli för varm.
Blir det för många starter på ett dygn så löser man det med en termostat TK1A från ekontroll.se.
Är man elektronikkunnig fixar man en hållkrets med två billigare termostater.
Huvudsaken är att brännarens strömmatning fortfarande är kopplad till pannans övertemperaturskydd.
Stora Enso pellets.
ElNobbo
Gallringsobjekt

Inlägg av ElNobbo »

Tack och bock för era svar :). Era frågor gör mig pinsamt medveten om hur lite info ni fått att gå på, ska försöka rätta till detta omedelbums!

Brännaren är inställd på att slå ifrån vid 80C men stannar inte förrän det är ca 84C. Den temperaturen kan jag justera. Jag kan inte påverka vid vilken temperatur den sedan ska starta igen, utan när den kommer ner till 75C (ca 75, erkänner att jag inte är helt 100 säker på den siffran) kan jag ställa antal sekunder brännaren ska vänta innan den startar, från 0 - 32500 ungefär, dvs direkt - lite över 9 timmar.

Om jag ställer in matningen korrekt och låter brännaren gå för full kula är gångtiderna ganska korta, en timma ungefär. Det är ruskigt bra fart på den, rena efterbrännkammaren :). Dessvärre är det ju nästan lika bra kylkapacitet i systemet... Vattnet och elementen kallnar fort, och huset likaså. En av-på-av-lösning gör det alltså lite lurigt att få en jämn temp hemma. Om brännaren får gå och "puttra" är det busenkelt att hålla temperaturen jämn, därav denna tråden.

Ronald, tack för alla tipsen. Isolering är gjord till viss del, och mer kommer men just nu handlar det om brännaren och vad som kan göras här och nu :).

Icecap: Glödhållning är inte en feature på denna modellen, den går eller står, så att säga.
Har nu förstått att luftöverskott är en dålig idé. Kommer avsluta detta experimentet ikväll när jag kommer hem, tack till er alla som varit överrens om detta, gör det enklare för en nybörjare att ta till sig infon :).
En brännare som helt själv kan justera effekten låter ju fasligt bra måste jag säga...

Torsten: Pannan är märkt med kapacitet 300L (tror jag, ska kolla upp detta när jag kommer hem) och sedan står det Batterikapacitet: 18L. Med 300L i systemet tycker jag den borde kunna hålla vattnet varmt längre men det kan den alltså inte.
Insidan pannan ser ut ungefär som du beskriver. I botten är en urgröpning där askan samlas och jag rensar ur där så snart askan kommer upp till strax under kanten.

Nu ropar chefen att det är dags att åka på julbord, jag hoppas att något jag skrivit hjälpt er kunna hjälpa mig, om jag nu behöver någon hjälp. Jag kanske bara behöver ställa brännaren på att gå bra, och starta/stanna som den vill och nöja mig med det, jag bor i ett gammalt hus, det drar och är dåligt isolerat, jämn temperatur är ingen som brännaren alena kan ge mig.

ekontroll.se är nedplockad, får veta att domänen är parkerad hos Loopia.

Tack på förhand :)
CTC-panna anno 1954
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ElNobbo:

Om du provar http://www.ekontroll.com så hamnar du rätt :wink:

Kompletterar du sedan din profil med uppgifter om panntyp, brännare mm så blir det lättare för alla att svara på dina frågor/funderingar utan att behöva söka i tidigare inlägg vad du har för utrustning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Du har det inte så dåligt förspänt som du tror.

10 starter per dygn är helt ok och med 300l kan du få finfina gångtider. Du skulle, med en extern termostat, kunna ha en hysterens från ca 60C upp till 80C. Det du skulle behöva mer, och det går att köpa beg på blocket med lite tur, är en shuntstyrning typ http://www.termoventiler.se/index.php?s ... omatic_cbj med innegivare så inte tempraturen går upp & ner hela tiden när så mycket vatten värms & kyls. Den shuntautomatiken kommer också att förlänga stillestånden samt driften!

Nu vet jag inget om inställningarna till denna brännare men de flesta rörbrännare brukar ha åtminstonde två effektlägen, 100% samt någonstans mellan 50-80%. Kolla i din manual om det inte finns någon bygel, brytare, kanpp eller menyval.

mvh
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Med 300 liter vatten och ställbar startfördröjning är det väl ingenting särskilt att klaga över.
Brännaren ska inte stå och småputtra utan arbeta inom ett effektivt område när den går.
Att pannan troligen är ineffektiv kan du kanske stå ut med tills vidare.
Fortfarande så är det inte med panntemperaturen utan med shunten man reglerar temperaturen till elementen.
En av och på lösning ska inte alls påverka temperaturen som går till elementen, det är här din missuppfattning ligger.
Men kontrollera rökgastemperaturen. Kan bli farligt om den är 250 grader och en läcka i skorstenen får trä i trossbotten att börja brinna.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja då verkar den ha en 5C Hysteres...Lär väl vara kopplad på pannans termostat brukar bli den gångtiden!!(Oljetidenstid)
För göra som Abbe med en extern så blir det nog bättre på den punkten till att börja med!! :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ElNobbo
Gallringsobjekt

Inlägg av ElNobbo »

Det julbordet satt som ett slag i huvet, kan knappt röra mig nu. Vill återigen tacka er som svarat (och du som svarar via PM), jag tror jag har en bättre idé av vad som gäller nu. Kommer ikväll ställa in matningen så att brännaren går för fullt. Blir det sen kallare justerar jag ned tiden den står innan den tänder igen. Ska även kika på TK1A, har läst databladet och den verkar ju göra precis det jag behöver. En sådan borde väl egentligen redan installerats men dessvärre har tidigare ägare snålat in på den detaljen.

Shuntstyrning och reglercentral med givare både ute och inne finns som sagt redan. Det verkar som att den reagerar lite långsamt, men det kan ju vara jag som har svårt att förstå hur mycket 300L vatten egentligen är, speciellt när det ska genom smala rör :). Tycker fortfarande det är underligt att den inte verkar kunna hålla jämn temperatur utan en brännare som går konstant, men jag ska inte utesluta att jag klantat mig eller inbillat mig något så jag testkör som jag skrev ovan.

Jag återkommer med fler dumma frågor om och när de uppstår :)
CTC-panna anno 1954
Veckoförråd
Pellets från Stora Enso
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Kolla om shuntautomatiken verkligen fungerar...det är inte så att du har ett högtempsystem, alltså att elmenten måste vara väldigt varma hela tiden, typ över 60C, för att det ska vara varmt inne?

mvh
Skriv svar