Baxi / HS Tarm med Viking Bio (Hög temp)

Skriv svar
HS-Tarm
Ungskog

Baxi / HS Tarm med Viking Bio (Hög temp)

Inlägg av HS-Tarm »

Jag har en HS Tarm Duo Plus Combi (Baxi) med Viking Bio-brännare. Eldningen fungerar numera bra och brännaren startar och stoppar som den ska. Dock får jag ibland stopp pga. av "För hög omgivningstemperatur". Detta beror troligtvis på att luckan blir för varm och då sprider sig värmen vidare till brännaren som då slår ifrån. Jag behöver nu isolera luckan från insidan. Finns det någon som har erfarenhet från detta och som kan ge tips på vad man ska tänka på och vad man ska isolera med. Alla tips är välkomna.
HS Tarm Duo Plus Compact med Viking Bio brännare.
Mafa veckoförråd.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Baxi / HS Tarm med Viking Bio (Hög temp)

Inlägg av bergatorparen »

Mitt förslag är så här: Skaffa en luckisolering från Värmebaronen, beställningsnummer: VB 700172, sedan behöver du en tunn stålplåt som strålningsskydd som du överför hålbilden från isoleringen till, du behöver 4 stycken rörbitar lämpligen 3/8" järnrör för centralvärme som anpassas så att de är ca 5 - 10 mm kortare än de 4 hålen i isoleringen.

Kapa till plåten så att både hålbilden för brännaren och de fyra skruvhålen (skruvdiameter + 1 mm) matchar. Märk ut skruvhålen på brännarluckans insida med en körnare, och borra hål med en borr som passar till de skruvar du skall använda. Dra så gängor. Placera isoleringen över, och stoppa in de 4 rörbitarna. Placera strålskyddet av stålplåt över och stoppa in skruvarna, med mellanlägg av brickor i de 4 hålen och dra dem försiktigt åt. Nu har du skapat en efterlikning av den brännarlucka som VB marknadsför för CTC 1100/1200/2200, och som jag kan garantera att fungerar. Kostnaden för isoleringen är 175 kronor plus moms, sedan skruvar av typ rostfri och syrafast, gissar på knappa 50 lappen samt plåtbiten som borde gå att skaffa antingen gratis eller nära gratis. Kom bara ihåg att denna inte behöver vara tjockt stål. Det räcker med 0,6 - 0,7 mm tjocklek - antingen cortenstål eller rostfritt värmebeståndigt. Det senare varar längst.

För isolering: http://www.varmebaronen.se/trycksaker/s ... imized.pdf Sidan 14
Ungefär såhär skall det se ut när allt är klart: Bild

Detta var det bästa förslaget jag kunde komma upp med en sen nattetimme :lol:
Jag känner till pannan eftersom jag var nära att skaffa en sådan själv för drygt 8 år sedan. Men jag fick ett bättre tillbud på en CTC, så då blev det grön hellre än blå panna hos mig. :)

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
HS-Tarm
Ungskog

Inlägg av HS-Tarm »

Hej
Tack för tipsen, de uppskattas. Jag tyckte iden med distanser lät väldigt bra och plåten fanns ju redan på insidan av luckan. Jag svarvade fram distanser och kom över isolering för härdugnar som jag testade med. Tyvärr kunde jag inte få plats med distanser för då gick inte luckan att stänga. Det slutade med att jag bara fick skruva plåten utan distanser, dvs komprimera isoleringen så mycket att luckan gick att stänga. Du ser på bilden vad som stoppade (övre hörnen i öppningen.

Nu har jag kört med pannan i flera dagar och ännu har jag inte fått något stopp, det verkar ju lovande :)
Jag har inte haft kåpan på för att få bättre kylning, men ikväll satte jag på kåpan för att se om det går även med den på.

Se bilden för att se hur jag gjorde.
Bild
Mafa veckoförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du måste lägga bilden på t.ex forumbilder.se eller photobucket.com och lägga in en länk i inlägget för att vi skall kunna se din bild.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bild

Tog mig friheten att hämta och uppladda bilden. Det där borde räcka. Jag trodde i utgångspunkten att du använde oljebrännarluckan, men ser nu att det är vedluckan. Det är faktiskt bättre för brännaren eftersom mottrycket är mindre och samtidigt är det betydligt bättre askutrymme. Nu får vi bara hålla tummarna på att det kommer att lösa problemet :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
HS-Tarm
Ungskog

Inlägg av HS-Tarm »

Vi testade först att sätta brännaren där oljebrännaren suttit, men det fungerade inte, eftersom hålet sitter rätt djupt in i pannan, därför fick vi inte plats med fallröret, inte ens när vi kapade och gjorde flackare vinkel. Det slutade med att vi fick sätta brännaren långt till höger i vedluckan, för att kunna öppna luckan utan att brännarröret skulle ta i. Det är en rejäl eldstad och stort askutrymme i denna pannan, så på så sätt är det väldigt bra. Hoppas nu att isoleringen gör nytta. Tack för tipset om hur man lägger in bilder i forumet. :lol:
Mafa veckoförråd.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Behöver brännaren sitta så nära pannan? Jag har mer än 1dm adapter. Men liten lucka, så det gåt inte att öppna med brännaren i. Eller så är det en vägg i vägen. Pannan står i ett hörn.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar