Tillluft pannrum=Kallt

Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag funderar på att sätta ett motordrivert spjäll på min tillluft till pannrumet.
När det är vinter så blir det riktigt kallt i pannrumet och nedervåning när ventilen är öppen.

Det enkla "dyra" sättet är att skaffa en sån här.Man kopplar in den på pannans fläkt så det öppnar när fläkten går.När fläkten stängs av så stänger spjället med en fjäder
http://www.vvs-experten.se/index/motor-spjall-160-p1041

I polen finns detta spjäll.Man kan beställa det från kina oxå. Dock är minsta order 10st
http://translate.google.se/translate?sl ... DN160.html
Det har dock ingen fjäder som stänger spjället när strömmen försvinner..
Är det nån som kan klura ut hur man skulle kunna använda Polen spjälet?
Någon styrning behövs.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Det har gjorts redan, och finns beskrivet någonstans här på forumet. Dock kommer du att få problem med sotaren eftersom det enligt det upplysta inte är tillåtet. Prata med Olle45, så får du höra :wink:

Det bästa kanske hellre vore att förvärma tilluften. Det finns mojänger att köpa som fixar den biten. De kostar en slant, men det kanske är bättre än ett kallt pannrum? Visst, det går att bygga sådant själv också, men det tar sin lilla tid i så fall. Här är en produkt: http://www.vallox.com/tillluftsvarmare
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Det är som jag förstår det en anslutning för att stänga och en för att öppna. En intern gränslägesbrytare stoppar när den når ändläget. Så ett vanligt växlade relä som drar när brännaren är igång räcker.
Jag har svårt att förstå pris uppgiften.

Jag har inte fått någon kommentar fast jag har byggt ett pelletsförråd som blockerar tilluftsventilen. Jag är dock osäker på om de gjort någon inspektion sedan jag flyttade in. Vilket regelverk menar du att det är som styr det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Jag menar ingenting som helst. Jag håller mig till vad Olle45 sade i den liknande diskussion för ett par år sedan: viewtopic.php?f=1&t=10999&hilit=tilluft ... m&start=36
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av kay »

Jag pratade för ett tag sen med min sotare om just det här problemet med kall tilluft i pannrummet, och han sa att det bästa man kan göra är att dra en isolerad slang eller rör från lilluftsventilen direkt till brännaren. Vet ej om han menade att jag skulle montera på slangen på inluften på brännaren eller om jag bara skulle släppa ut luften bredvid brännaren.

Men jag fattar inte riktigt poängen :shock: för när brännaren stannar så fortsätter ju luften att forsa in ändå, tror jag väl om luften bara släpps ut på golvet vid brännaren, då blir det ju kallt i alla fall

Är det ingen annan som hört det här, eller är det bara min sotare som har fått strul med hjärnan :roll:

Jag har funderat att testa, men jag känner att det kan väl inte funka, för då skulle ju alla ha så i sina pannrum :? Om man nu vill ha varmt och gott! Vi har ju även pannrummet som tvättstuga :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

På den länken jag har på mitt förra inlägg hittar du en utav flera diskussioner som förts om denna ständigt återkommande problematik. Klicka dig tillbaka en sida eller två, så hittar du ett förslag till hur det kan lösas med ett värmelås gjort av en böj till ett spirorör. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av kvistarn »

om man drar ett rör eller slang fram till brännaren så kanske luften går ut direkt (någorlunda) genom brännaren och pannan och inte kyler ner pannrummet? lite intresserad av detta jag med då vi har köket över pannrummet och golvet blir väldigt kallt på vintern, gissningsvis pga den kalla tilluften som går längs taket i pannrummet och kyler ner bjälklaget och golvet över.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Dock finns en risk att det skiktar sig så att du får minusgrader vid golvet när det är riktigt kallt ute. För all del det finns fix färdiga lösningar där man ansluter tilluften direkt till brännaren - men jag har än så länge bara hörsagor om detta. Annars är det Jamie Hyneman devisen som gäller: "Simpler is better" - enklare är bättre. Just så uttrycker den gamla valrossen det (han är 3 år äldre än mig = gammal som i lastgammal :lol: )

Här är ett förslag till lösning: Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Eldvin »

Tag ett rör typ spiro i ventilen i väggen ner mot golvet. Då brännaren stannar blir draget genom spiroröret lägre och den varma pannrums luften värmer då röret , luften i röret stannar av, Som att tända vedspisen på sommarn.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av ronald »

Skönt med luftombyte i pannrummet när man har pellets lagrat...kan nog bli lite väl stark piptobakdoft annars ..Kör man endast ved kanske mer Ok med halv"stängt
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

bergatorparen skrev:Dock finns en risk att det skiktar sig så att du får minusgrader vid golvet när det är riktigt kallt ute. För all del det finns fix färdiga lösningar där man ansluter tilluften direkt till brännaren - men jag har än så länge bara hörsagor om detta. Annars är det Jamie Hyneman devisen som gäller: "Simpler is better" - enklare är bättre. Just så uttrycker den gamla valrossen det (han är 3 år äldre än mig = gammal som i lastgammal :lol: )

Här är ett förslag till lösning: Bild
Ja det där är en bild från mitt pannrum :D
Det blåser in luft ialla fall. Och på vintern när det är minus grader så kyler det fort ut pannrummet

danei Är det så enkelt?Har du förslag på relä?
1 Zloty är ungefär 2.20 svenska.

Någon mer som vill beställa? Jag har en bra kontakt i polen
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av GoForIt Pellets »

Blir det ingen spillvärme från pannan menar du?

Du får väl lätta lite på isoleringen till några rör i så fall, så är väl problemet löst..

Här är det inget problem. Det är varmt och skönt i pannrummet även om det är -20°C ute.
Ska dock sägas att röret för tilluft är draget genom bulkförrådet, så det är ingen direkt yttervägg.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

GoForIt Pellets skrev:Blir det ingen spillvärme från pannan menar du?
Tydligen är det för lite spillvärme
GoForIt Pellets skrev: Du får väl lätta lite på isoleringen till några rör i så fall, så är väl problemet löst..
Nä det tror jag inte räcker.
GoForIt Pellets skrev: Här är det inget problem. Det är varmt och skönt i pannrummet även om det är -20°C ute.
Ska dock sägas att röret för tilluft är draget genom bulkförrådet, så det är ingen direkt yttervägg.
Okej. Men det hjälper tyvvär inte mig
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

All luft som pannan behöver och det som smiter ut genom motdragsluckan måste ju komma in i huset på något vis. Så någon energibesparing blir det inte om man inte minskar tycket så pass i pannrummet att flödet genom motdrags luckan minskar.

Vill man ha ventil men absolut inte köra brännaren när den är stängd så går det också att lösa. Det är bara att koppla termostaten till ventilen och starta brännaren när den är öppen. Vid släckning få man göra tvärt om.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Vist är det så. Fast man strävar ju efter undertryck i huset. Vid självdrags ventilation och vinter så kan det bli ett jäkla drag i kanalerna som suger ut mycket luft i huset.
I tvättstugan som ligger i källaren har jag just en sådan kanal.
Dessutom vill jag ta in tilluft igenom fönster ventilerna för att undvika kallras.

Jag kanske ska nämna att jag har en vedpanna med fläkt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar