Tillluft pannrum=Kallt

Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av senmathal »

Har läst igenom tråden då jag har själv har funderingar på någon form av automatik för dragluckan. Den lösningen jag fungera på är liknande den som fanns en bild av tidigare i tråden, den med en enkel lucka som styrs av en hållmagnet. Den påstods inte vara godkänd men utifrån Andreas Hanssons brevväxling med olika myndigheter borde väl inget hinder finnas för den lösningen lika lite som det fanns för Andreas lösning. Eller finns det någonting som gör lösningen med en enkel lucka och hållmagnet mindre lämplig.

Min pannreglering är lite annorlunda så det är är är nog lämpligare att styra via fläkten då den startar direkt och går till dess att det är HELT utbrunnet i pannan, inte ens glöd kvar. Kan nämna att vi nu löser tilluften med att ställa upp en kattlucka då det märkligt nog inte finns någon ventil i pannrummet. Problemet är att lucka då står öppen hela natten och ev. vattenpölar på golvet fryser till is. En gång har även tankreturen frusit. Men det är bara vid golvet det blir så där kallt. Därför är tanken att göra en aut. ventil högre upp.

Det jag kan tänka mig skulle kunna vara ett problem är om strömmen går men då är det bara ett av flera problem som ställer till det om pannan är är full med ved och brinner som bäst.

Luckan jag syftar på är den på bilden nedan.

/Mats
bergatorparen skrev: Bild
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Vill du kringgå problemet med strömavbrott, kan du skaffa en batteribackup som ser till att såväl laddomaten som luckan får sin ström medan strömavbrottet pågår. BAXI har ett par sådana: En liten och en större. Den lilla är tillräcklig för att driva laddomat OCH cirkulationspump samt en motordriven tillufts lucka :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av senmathal »

Går den på automatiskt när strömmen går eller måste man själv koppla in den vid strömavbrott? Tänker att det största omaket är om man åker hemifrån vid nyladdad panna eller om det händer på natten och man inget märker? Jag har funderat på någon form av backuppström tidigare och då endera i form av ett bensindrivet aggregat eller en växelriktare och ett bilbatteri.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxis skiftar automatiskt.
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=5

Ev kan man använda en ups för datorer. Fast dom brukar inte ha så stor batteri kapacitet
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Taxen »

Skulle man inte kunna sätta en dragbegränsare i ventilen?
När pannan suger luft så öppnar den och stänger när den stannar.
Är kanske för dåligt drag för att det skall funka,men principen borde ju stämma.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Icecap »

En dragbegränsare fungerar ju vid att det ska finnas ett visst undertryk på ena sidan, i det fall i pannrummet. Alltså ville pannrummet köra med ett stabilt konstant undertryck och jag är ganska säker på att detta är ytterst oklokt att göra.

Visst, man kan ställa den till att reagera på ett mycket lågt undertryck men vad vinner man på det då? Man vill ju stänga av när det inte behövs och har man en sådan dragbegränsare med en minimalt tryckskillnad kommer den knappast att stänga av när det inte behövs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Dags för brandskyddskontroll.
Skall bli intressant att se vad sotaren säger om min ventil på tillluften.

Någon mer som satt dit en ventil och haft kontroll?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Fick ingen anmärkning på brandskyddskkontrollen :cheers:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Roli »

Visade du din ventillösning eller såg dom den inte alls....??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Det vet jag inte. Jag var inte hemma.
Jag har dock satt en stor lapp på pannan att man måste kontrollera att spjälet har öppnat innan man tänder pannan. Den borde ju han sett.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Ny brandskyddskontroll idag.

Visade sotaren min lösning med spjäll och han han hade inget att anmärka på.

Källaren har blivit mycket varmare med den här lösningen. Jag kan verkligen rekommendera den.

En annan sak jag märkt är att dragbegränsaren drar ut massor med luft.
Efter eldning står dragbegränsaren öppen i timmar och suger ur varm uppvärmd luft.

Blir inte mycket till besparing där!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Hej
Här är lite info att fundera över !
Om nu inte den sotaren hade någon annmärkning på ditt utförande med mekanisk lösning!
Här är det är det värt en varning att inte tro att denna lösning är riskfri!
Då menar jag just mekaniskt spjäll som tvång stänger till luften.

Då är U rör lösningen bättre som jag ser det, då denna är helt själv reglerande!
Tex tillverkad av Biltema http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Venti ... 000040328/ förslag art nr 37 38 19

För enkel tillverkning av urörs värme lås.
Anslut till frisklufts intaget vinkla röret ner mot golvet och vinkla det vid golvet upp mot taket igen.

Svar på att massa värme sugs ut igenom dragbegränsaren, ja det stämmer
men att stänga dragbegränsaren så att allt sugs igenom pannan ger större förluster även om just pannrummet upplevs som varmare.

Pannrums luft Tex 1 m³ 20°C innehåller 0,36Watt / °C = 7,2 Watt
Pannans rökgas Tex 1 m³ 100 °C innehåller 0,36 Watt / °C = 36 Watt
Om rökgas flödet ut minskas ger det sparar mest.

Det var lite att fundera på...
Tillverkar rökgasutrustning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag hade ett lås förut och det fungerade inget vidare.

Dragbegränsaren är öppen även efter eldning.
Alltså helt onödig förlust.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Hej Andreas

Din lösning på kallt pannrum är ett värme element i pannrummet
varför vara så snål vid ved eldning då det handlar om mycket små förluster i det hela.
Vilken typ av fönster har ditt hus ? Här finns att spara med rätt typ av fönster...
det sparar energi mer än pannrummets tilluft ger.

Dina tankar är inte i helt rätt forums del ! Här diskuteras det gäller pellets som bränsle!

Du vet att det som skrivs här gäller pellets som bränsle
och kan inte helt jämföras med vedeldning!

Det skiljer sig mycket emellan pellets och ved när det gäller rökgastemperaturer!
även rökgasmängden är normalt mycket större med ved som bränsle!

Men en sak är säker, skorstens drag ger förluster är vi alla överens om
hur vi minskar denna förlust utan att ställa till risker..
---------------
Hur har oljebrännar tillverkare löst detta ? med fall spjäll.
Men här är bara lösningen att strypa till luft som ska gå igenom oljebrännaren.
Pellets brännare som inte använder underhålls fyr kan också använda samma typ av luft spjäll som olje brännare.
Tillverkar rökgasutrustning
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av brattne »

De moderna oljebrännarna behövde kompletteras med dragbegränsare just för att de blev "lufttäta" när de stannade vilket gjorde att rökgaserna åxå stannade i skorstenen och kondenserade där. Har pannrummet luftförbindelse med övriga huset kommer pannrummets ventil att sträva efter att ta sig till husets frånluftsventiler och ju lägre ner i huset luftintaget sitter ju kraftigare blir luftströmmen.Är pannrummet stängt mot övriga utrymmen torde u-rörsmodellen funka bra.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar