Tillluft pannrum=Kallt

Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Hej alla pellets eldare
Att Andreas kommentar om "U" rörs värme lås inte fungerar hos honom!
Förklaringen blev klar för mig när jag tittat närmare på vad han eldade med!! "VED" och inte pellets!

Det är samma frågor jag behöver veta vid råd av val av dragbegränsare!
Det skiljer mycket emellan pellets och ved när vi pratar rökgas temperatur
Ved som bränsle ger oftast både högre rökgas temperatur och rökgasmängd
än vid pellets eldning, pellets eldas under mer kontrollerad form än ved !

Eftersom pellet eldas i kontrollerad form som ger det lägre rökgastemperatur
blir det inte lika svårt att strypa oönskad kalluft genom strömning med "U" rör

Men många pellets brännare kan köras med underhålls fyr och då får aldrig tilluft
ventilen täppas till !

Att Anderas klagade på kallt pannrum!! lösning i hans fall är ett element lösningen.
det inte handlar om så stor effekt att hålla pannrummet varmt, det är en bra lösning
även för pellets eldare om pannrummet känns oönskat kallt,
Även förbränningen blir bättre om pannrummet inte är kallt utan ger förvärmd förbrännings luft.

Pellets ställer större krav när det gäller Dragbegränsare då det inte bara är pannan och skorstenens eget
undertryck som måste klaras!

Det många glömmer är BYIG vind/blåst skapar ryckigt drag/under tryck som kan äventyra förbränningen
så att elden till o med sugs ut och kan slockna. Lösning är en lätt driven dragbegränsare som svarar snabbt
på tryckändringar.
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av rod02 »

Oftast sitter skorstenen nära mitten i huset. Det blir en bit till närmsta yttervägg. Kan man dra en slang eller dyl, och få en förbättring?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Svar ja

Det går oftast att dra slang för friskluft till pannrum,
men för att låsa kalluft flödet effektivast med att montera "U" lås nära inkommande ute ventil
tänk på att när kall luft som kommer in kyler ner inkommande röret, här kan det vara på plats att tänka
på att kondens kan bildas på röret, för att undvika detta bör röret isoleras för att förhindra kondens.

Sotarn kaske vill säga något om till luftrör och brand skydd.
Det är väl enda man behöver tänka på.
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av rod02 »

Jag tänkte mer, direkt till brännaren.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

ok som jag ser det.
Om det finns dragbegränsare som ska kunna balansera skorstenens undertryck
gäller det att se till att luft räcker till detta också !
Vad som händer om luft mängden inte räcker till dragbegränsningen,
om nu inte luften räcker till betyder det att dragbegränsning inte fungerar fullt ut..
men det är enkelt att kontrollera med att öppna så luft kan sugas in från annat håll
så det inte uppstår undertryck i pannrummet.

Jag tror att ni förstår att även dragbegränsare behöver tillgång till luft för att kunna göra sitt arbete.
och om det inte tillförs luft blir det vakum om luften inte räcker till.
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av rod02 »

Jag har funderat på att bygga ett minimalt rum i rummet, för pannan. Isolerat och brandskyddat. Med ett rör till yttervägg. Såklart får dragregulatorn också luft, via detta rör.

https://www.youtube.com/watch?v=8jLKm0WofT4
Rocket stove heater for a workshop or a room
Ca 2:45 in i filmen redogör han sin syn på tilluft. Nära eldstaden. Så att det inte sugs in kall luft tvärs igenom rummet. Ingen absolut sanning, men nått värt att diskutera.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Antar att friskluft rör går igenom uppvärmt utrymme och alltså inte är helt kall
men vill tillägga att föbränningen blir bättre med förvärmd luft vilket spara energi
= högre verkningsgrad
Senast redigerad av Olle45 den lör 24 feb, 2018 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Man spar ingen energi på att värma upp tillluften. Möjligen om du värmer den med någon vulkan eller liknande.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av brattne »

Räcker inte den spillvärme en panna ger ifrån sig för att hålla pannrummet hyfsat varmt bör man söka andra vägar än att montera en radiator där. En misstanke är att pannrumsventilen får agera tilluft till större delen av huset så prova att stänga till rökgasspjället några sekunder så att det ryker fram och om detta efter en kvart känns på övervåningen så bevisar det detta.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Man vill ju alltid ha undertryck i ett hus. Självklart kommer det dra massor av luft från panrumsventilen.

Jag märker detta när jag har dragbegränsaren på.
Då dras massor med luft genom dragbegränsaren och det blir kallt i pannrummet.
Efter eldning då dragbegränsaren fortfarande är öppen blir det kallt på toan då inte fönsterventilerna räcker till.
Det kommer in luft för att mata dragbegränsaren där istället.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Hej Andreas
Inte sant att du eldar med ved ? Ved ger helt annat drag i skorstenen!
Just på grund av betydligt högre rökgastemperatur än vid pellets som bränsle
Ved ger oftast betydligt mer in effekt också alltså fler kWh.
alltså inte helt jämförbart med pellets eldning som dessutom kan eldas med underhålls fyr!

Vid Pelleteldning behöver inte alls samma mängd spädluft släppas in för att hålla kontrollerat undertryck!

Det ställs högre krav på bra dragbegränsare vid pellets som bränsle
många glömmer bort att byig vind skapar ryckigt drag som till och med kan bli så starkt
att lågan släcks ( blåses ut)
-----------
Men ved som bränsle kan skorstens temperaturen bli högre än tillåtet 350°C
här är en drag begränsare ett måste!
Även för att motverka puffar kan lösningen vara dragbegränsare
just för att få till mer kontrollerad förgasning av veden.
-----------
Nu till Andreas pannrum, så verkar det som hans panna tar förbrännings luften inte bara ifrån
pannrummets tilllufts ventil utan ifrån delar i övriga huset?
Han tycker den lösningen inte fungerar så bra eller ??
därför söker han andra lösningar, inte sant ??
-----------
Rätt är pannrummets friskluftsventil förser både förbrännings luft och luft till dragbegränsaren
skulle pannrummet vara förkallt, lösning montera in ett element, det sparar bränsle
om än ved är billigt men ger arbete.
-----------
Om jag minns rätt så kommer din dragbegränsare från Polen men jag vet inte vilken typ du har.
Är det en KW dragbegränsare du har de luckor är lätta att ta kontroll över undertrycket
Hade jag funnit motor kontrollerad dragbegränsare hade jag redan haft KW Z150 med motorstyrning
i vårt sortement, men min erfarenhet och kunskap i ämnet att skapa kontrollerat drag
Men här glöms det bort att byig vind skapar helt andra krav på följsam dragreglering
ingen mekanisk lösning klarar detta!

En dragbegränsare KW Z 150 med helt inskruvad trimvikt = 10 Pa = 1 mmVp
varje mm utskruvad trimvikt ger + 1 Pa

1 mmVp är det undertryck som är normalt vid olje eldning.

Ved kan kräva högre undertryck, men det är olika från anläggning till anläggning
och ved kvalité
---------
Tillverkar rökgasutrustning
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av brattne »

Är inte pannrummet helt luftmässigt skiljt från övriga huset kommer husets undertryck att suga in avsevärda mängder kalluft genom pannrumsventilen. Då blir det ganska snart nära nog lika kallt där som ute. Den mängd luft som genereras av dragex-ventilen är marginell mot den mängd som försöker utjämna husets undertryck. Kan inte vara så svårt att kolla. Börja med att stänga pannrumsdörren, om sådan finns, och se om det gör nån skillnad eller öppna en surströmmingsburk och känn om lukten letar sig upp till våningen ovanför.Gör det detta så är det för att pannrumsventilens luft går helt andra vägar än vad den borde. :wink:
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av rod02 »

I många hem är det en grönsak som dränker stanken från surströmming...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Jag har lite funderingar runt bestämmelser hur pannrum skall se ut ur brandcell synpunkt...
Vet att pannans effekt bestämmer när det är lag på att pannrummet ska ha brand dörr!
När det gäller dragbegränsare ska dragbegränsare och förbrännings luft tagas i samma rum.

Om dragbegränsaren placeras i annat utrymme skall sotarmästare eller någon ansvarig tillstånds givare,
detta är ur brandsäkerhets tänkandet.
----------------------
Nu till mina egna funderingar....
Om det inte är lag på pannrums dörr vid mindre anläggningar, det är ok
men om dragbegränsare används och för att dragbegränsaren ska fungera som det är tänkt!!!!
Ska pannrummet vara ett stängt utrymme med dörr, helst en tät sådan.
Vad som får mig att fundera på ett varför inte inte alla pannrum ska ha dörr om än inte brand dörr ?

Varför mina egna funderingar uppstår. beror på att ett hus har olika typer av ut ventilationer
dessa installationer kan störa ut så att rätt förbrännings luft kan bli till ett underskott som ger dålig förbränning
på grund av att samman lagt tilluft till hela huset kanske ska komma i i pannrums ventilen...
vackum kan uppstå i hela huset när är det blåser ute...
..........................
Lösning till att panna och en eventuell dragbegränsare ska luften tagas ur samma rum.
om dragbegränsaren måste monteras i annat utrymme är det en sämre lösning om det ska bli balanserat drag. vilket ska till för att skorstenen ska få rätt undertryck.
Tillverkar rökgasutrustning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Lösningen till ett kallt pannrum är inte att montera ett element där.
Byt inte fönster. Sätt dit ett större element istället :roll:

Om inte pannan behöver förbränningsluft så behöver inte ventilen som förser pannan med förbräningsluft vara öppen heller..
Det var väl inte så svårt.

Vid vedeldning är det ofta helt onödigt med dragbegränsare. Pannans fläkt har ett konstant kraftigt drag genom pannan.
Vi extremt mycket blåst kan det vara bra. Annars är det bara en förlust att vädra ur massor med uppvärmd luft.

Efter avslutad eldning är det inget drag genom pannan. Luftspjällen är stängda.

En dragbegränsare kommer dock stå öppen långt efter eldning.

Olle kommer naturligtvis inte hålla med mig. Han säljer dragbegränsare..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar