Termostat med ställbar hysteres önskas

elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Termostat med ställbar hysteres önskas

Inlägg av elvis »

Hej,

Är det någon som använder termostat från E-kontroll ?
Tk1a med fler.
Är ni nöjda ? Om inte varför ?
Hurdan är kvaliten ? Har det strulat ?

Den är ju ändå hyffsat kostsam så man vill ju gärna ha lite fakta innan eventuellt köp.

Finns det ngt bra alternativ som har mer än 10 grader hysteres ?
Elfa verkar bara ha med 10 grader som max.


Jag har en Janfire brännare så det finns inget i brännaren som skulle kunna hjälpa mig, tyvärr.

Tacksam för svar

Såg att någon hade en ritning upplagd på hållkrets med två termostater men jag blev inte klok på den ritningen, hade varit nice att bygga ngt eget då jag har gamla termostater och relän liggande.

Mvh
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke från skellefteå kör janfire med termostat från e-kontroll tror de va en tk 1.. Om han kört igång den nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: Termostat med ställbar hysteres önskas

Inlägg av Patrik »

elvis skrev:Hej,


Såg att någon hade en ritning upplagd på hållkrets med två termostater men jag blev inte klok på den ritningen, hade varit nice att bygga ngt eget då jag har gamla termostater och relän liggande.

Mvh
Tror det var Tobben som hadde det :?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Termostat med ställbar hysteres önskas

Inlägg av manin »

Patrik skrev:
elvis skrev:Hej,


Såg att någon hade en ritning upplagd på hållkrets med två termostater men jag blev inte klok på den ritningen, hade varit nice att bygga ngt eget då jag har gamla termostater och relän liggande.

Mvh
Tror det var Tobben som hadde det :?
Säkert Ageröd har nåt med typ Dallas DS18S20 kanske likna som TK xx? Han håller med experiment. I så fall man kan läsa hans resultat på http://agerods-bioenergi.se/pann_temp.php
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Re: Termostat med ställbar hysteres önskas

Inlägg av Agerod »

elvis skrev:Hej,

Är det någon som använder termostat från E-kontroll ?
Tk1a med fler.
Är ni nöjda ? Om inte varför ?
Hurdan är kvaliten ? Har det strulat ?
Jag och flera av mina kunder använder TK1A från eKontroll.
Nöjda och inget strul...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
sunliner
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 21:10
Ort: Hultsfred

Inlägg av sunliner »

Hoppas få hem min TK1A imorgon :D
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Jag har en men ska kopplas in när som helst :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Fungerar den att koppla in även på en Viking Bio, monterad på en Värmebaronen Joker?
Någon som testat?
Ursäkta min eltekniska okunskap.. :)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

GoForIt Pellets skrev:Fungerar den att koppla in även på en Viking Bio, monterad på en Värmebaronen Joker?
Någon som testat?
Ursäkta min eltekniska okunskap.. :)
Kan fråga dig, har du provat med 30 minuter fördröjning på Vikingbio. För det gör min att uppstarta vid mellan 60-65 och stanna vid 80 vid kall väder. Medan TK1a skulle sitter bra under vår och höst hade jag vilat.

Det kan variera beror på hur din Joker utnyttja tappvarmvatten. Om du inte har provat, så lönar sig att prova den och vad du tycker annars. ok Detta vill jag bara tala om.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Termostat med ställbar hysteres önskas

Inlägg av Roli »

elvis skrev:
Såg att någon hade en ritning upplagd på hållkrets med två termostater men jag blev inte klok på den ritningen, hade varit nice att bygga ngt eget då jag har gamla termostater och relän liggande.
Vad är det som du inte förstår på ritningen? Skall själv koppla en sådan lösning till min acktank så fort det blir lite tid över.

Skriv din fråga/fundering så kanske vi kan hjälpas åt att lösa eventuella konstigheter.

Just nu krånglar blandningsventilen för varmvattnet, verkar ha hängt sig för det kommer bara kallt eller lite ljummet vatten. Så detta problemet ligger före i kön......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

manin skrev:Kan fråga dig, har du provat med 30 minuter fördröjning på Vikingbio. För det gör min att uppstarta vid mellan 60-65 och stanna vid 80 vid kall väder. Medan TK1a skulle sitter bra under vår och höst hade jag vilat.

Det kan variera beror på hur din Joker utnyttja tappvarmvatten. Om du inte har provat, så lönar sig att prova den och vad du tycker annars. ok Detta vill jag bara tala om.
Känner till 30-minutersfördröjningen, och använder den utom när det är riktigt kallt. (Har ingen automatisk shuntstyrning ännu. Men snart..!)
Men under sommaren då det endast är varmvattenproduktion, upplever jag en påtaglig inbesparingspotential om det gick att påverka hysteresen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
tobben_
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 20 sep, 2005 21:09
Ort: Svalöv
Kontakt:

Inlägg av tobben_ »

Här är ritningen igen på ställbar hysteres.. med två termostater.

(Brytarna är termostater) (denna funktion kan man realisera med den spänning som råkar finnas vid pannan, (hitta ett relä som har samma spänning) )

När man fått själv funktionen på termostaterna att fungera (man kan testa utan att koppla in den mot brännaren ) , så kopplar man in det som skall ha variabel hysteres över en ledig pol på K1.



Bild

Min andra profil på forumet e pajj, så jag fick göra en ny :)

/Tobben
Pheom
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 00:04
Ort: Runt Borås

Re: Termostat med ställbar hysteres önskas

Inlägg av Pheom »

elvis skrev:Hej,

Är det någon som använder termostat från E-kontroll ?
Tk1a med fler.
Är ni nöjda ? Om inte varför ?
Hurdan är kvaliten ? Har det strulat ?

Den är ju ändå hyffsat kostsam så man vill ju gärna ha lite fakta innan eventuellt köp.

Finns det ngt bra alternativ som har mer än 10 grader hysteres ?
Elfa verkar bara ha med 10 grader som max.


Jag har en Janfire brännare så det finns inget i brännaren som skulle kunna hjälpa mig, tyvärr.

Tacksam för svar

Såg att någon hade en ritning upplagd på hållkrets med två termostater men jag blev inte klok på den ritningen, hade varit nice att bygga ngt eget då jag har gamla termostater och relän liggande.

Mvh
Har sedan 2 veckor en eKontroll TK1B dvs 2 st temp,givare då jag kände att pelletsbrännaren jobbade allt för ofta och korta stunder. Pelletsbrännaren startade när pannan var nere på 60grader men då var temperaturen cirka 72grader i ack,tanken (1000l). Nu har jag ställt TK1b på 60grader (på) och 80grader (av) på ack,tanken plus att panntermostaten som säkerhet (av) 90grader. Nu går pelletsbrännaren max 3 gånger per dygn men långa stunder mot innan kanske runt 7-8 gånger. Systemet är inte på något sätt opimalt men jobbar på det men känner att eKontrolls TK1b var en bra början för att kunna utnyttja värmen i ack,tanken. Det som står kvar på inköpslistan nu är en shuntstyrning och en laddomat.
Inkopplingen var enkel och tydlig. Kvaliten är svårt att säga så här tidigt men den ser robust ut.
IWABO Villa S1-05, JÄMÄ PUU YP 140-84, Ack-tank 1000/120l,eKontroll TK1B,ThermOmatic.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Kolla att e-kontrolls termostater håller utlovad precision! Min erfarenhet är att så inte alltid är fallet. (Dock inga problem med att få det tillrättat vid reklamation.)
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

tobben_ skrev:Här är ritningen igen på ställbar hysteres.. med två termostater.

(Brytarna är termostater) (denna funktion kan man realisera med den spänning som råkar finnas vid pannan, (hitta ett relä som har samma spänning) )

När man fått själv funktionen på termostaterna att fungera (man kan testa utan att koppla in den mot brännaren ) , så kopplar man in det som skall ha variabel hysteres över en ledig pol på K1.



Bild

Min andra profil på forumet e pajj, så jag fick göra en ny :)

/Tobben

Tobben jag har en extra Danfoss termostat (oljebrännartermostat)
och skulle vilja koppla som du beskriver.
Men problemet är att jag inte förstår ett smack av det du beskrivit. Det var länge sedan jag läste styr och regler så mina kunskaper är väl lite mossiga.

Därför önskar jag att du skulle lotsa mig till förståelse av din konstruktion.

Först lite frågor om ditt schema alt.1 ?
*Du har ritat + respektive - överst i schemat. Vad betyder det, vi pratar ju växelström?
*Om start är befintlig termostat på pannan, vad är då K1 som är kopplat på start?
*Om stopp är den extra termostaten, vad är då K1 som är ritat till höger?
* Du skriver om ett extra relä vilket?
*Du skriver om att trycka på en strömställare. Menar du att man måste göra det för att starta funktionen eller?
Skriv svar