Termostat med ställbar hysteres önskas

apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nu var det ju inte jag som publicerade ritningen, men jag tar mig friheten att svara på dina frågor i alla fall.

* Byt ut + och - mot L och N (fas och nolla), så passar det till växelspänning.

* Start är den termostat som man använder att starta med, alltså den som ställs på 60ºC, exempelvis.
K1 är det extra relä som behövs. K1 som sitter vid start är en av kontakterna på K1 (som förutsättes vara minst 2-poligt).

* Stopp är den termostat som används för att stanna med, alltså den som ställs på 80ºC, exempelvis. Spolen på reläet K1 är ritad längst till höger.

* Det extra reläet, tillägget till termostaterna i konstruktionen, betecknas K1.

* Nej, termostaten Start startar brännaren och termostaten Stopp stänger av den. Fast i schemat är start och stopp ritat som tryckknappar. I en annan applikation kunde det varit relevant.

Hoppas detta hjälpte något.
Konstruktionen bygger alltså på att man använder reläet K1 som ett minne, som kommer ihåg att start har aktiverats, även efter det att start slog ifrån. Inte förrän stopp bryter, slås reläet ifrån.
Den ursprungliga inkopplingen på en normala drifttermostaten ska alltså ersättas av en annan, ledig kontakt på K1.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Tackar för svaret det börjar ljusna.
Då är frågan, vilket relä skall man skaffa och hur många anslutningar skall det finnas på det.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

MP skrev:Tackar för svaret det börjar ljusna.
Då är frågan, vilket relä skall man skaffa och hur många anslutningar skall det finnas på det.
Vilket relä som skall införskaffas beror på vilken driftspänning som du tänker använda. Skall du ha 230V över termostaterna så måste reläet ha en spole för 230V. Men det går lika bra att köra på likström över termostaterna med en liten tranformator i lämplig elkontakt.

Reläet skall ha två av varandra oberoende kontakter, dvs vara 2-poligt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ett vanligt industrirelä för 11-polig sockel är enklast att få tag i. Exempelvis Elfas 37-147-63 eller en E40 166 08, om du går till en elbutik.
Eller något motsvarande. Glöm inte sockel.

Dessa två är för 230 VAC manöverspänning.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Lindberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 16 okt, 2008 09:42
Ort: Hörnefors

Inlägg av Lindberg »

Är det möjligt att koppla in en eKontroll TK1A på min Parca Norah 3000 och på så sätt ändra brännarens start/stopp? Med nuvarande termostat så startar brännaren vid ca: 55C och stannar vid 60-62C.
Min önskan är att få längre brinntider och till följd färre start/stopp.
Senast redigerad av Lindberg den sön 27 sep, 2009 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
Parca Norah 3000 -86
Janfire Flex-a -04
Acktank 500/120 l
Egentillverkat veckoförråd - 16 säckar
Dragbegränsare KW 012
Automix 20
1 Plan med källare fr. 1967 113+113m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det borde den kunde utan problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lindberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 16 okt, 2008 09:42
Ort: Hörnefors

Inlägg av Lindberg »

Vart ska man sätta temperaturgivaren från TK1A termostaten lämpligast då jag inte har något dykrör på pannan ledigt?
Ni som har liknande pannutrustning, hur har ni gjort?
Parca Norah 3000 -86
Janfire Flex-a -04
Acktank 500/120 l
Egentillverkat veckoförråd - 16 säckar
Dragbegränsare KW 012
Automix 20
1 Plan med källare fr. 1967 113+113m2
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Har du kanske någon extra anslutning för "hetvatten", t.ex. en extra anslutning för att ansluta en ack.tank som är pluggad? Om du har det så kan du ju montera ett dykrör i en sådan plugg med hjälp av lite rördelar såsom en bussning av lämplig storlek. Ev. kan du tillverka dykröret själv med t.ex. ett kopparrör och en nippel/bussning och sedan lite hårdlödning.

Skulle du inte ha möjlighet att mntera ett dykrör till så borde du kunna hitta lämpligt ställe på din panna att under någon plåt komma in under isoleringen fästa givaren på pannkroppen. Försök få så bra kontakt mot pannkroppen så att temperaturen givaren mäter blir så korrekt som möjligt.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Hej.
Funderar också på "ritningen" ang. "hållkretsen".
Ställer frågan till tobben eller apersson850.

Det jag funderar över är fasen "vidare färd" ned till brännaren.
Om jag har förstått rätt, så kunde ritningen kompletteras med att
fasen ritas, från en punkt mellan Stopp och K1:s spole till höger, nedåt
3 cm och sedan åt höger mot pelletsbrännaren t.ex.
Alltså fasen går vidare före spolen, som drar mot nollan(eller jord).

Sedan "minst tvåpoligt relä"? Att hållkretsen går via reläet, förstår jag,
men varför är starttermostatens kontaktpar inblandat i reläet, efter det du skriver? Förklara är Ni snälla.

Är inte så kunnig, i ämmnet, så förklara gärna som till ett barn.
Efterssom jag har en Janfire Flex blå så borde jag kansk döpa eran
fas (L) till L2=Termostatledningen?

Vänligen
J:son :wink:
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Orsaken till separata kontaktpar är att reläets drivspänning kan vara olika 230Vac. Man kan självklart klara sig med 230V enbart om reläet behöver denna spänning på spolen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mlurre
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 19:54
Ort: I Bergslagen

Är det rätt ritat på ritningen?

Inlägg av Mlurre »

Är det rätt ritat på ritningen om Hållkrets? Något saknas för att göra så att ritningen förstås av andra personer. För mig som har arbetat med el i livet så saknas ett/en streck/ledning mellan "stopp" och K1. Denna ledning bör visa var man ansluter ledningen till brännaren. Som det är ritat nu händer inget!
Varför är starttermostatens kontakpar inblandat med reläet ställer någon frågan.
Min tanke att starttermostaten sluter när panntemperaturen sjunker under inställt värde.
Stopptermostaten är sluten och reläets kontakter sluter.
Starttermostaten bryter vid uppnådd temperatur medan reläet leder elen förbi starttermostaten till stopptermostaten.
När panntemperaturen kommer upp till Stopptermostatens inställda temperatur bryter termostaten elen till reläets spole och reläet går till öppet läge. Samtidigt stannar brännaren.
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Här finns ytterligare ett schema för en brännare som vill ha en "slutande kontakt" för start.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Tack för klarläggandena, om hållkretsen.
:) Perund, Roli, Icecap m.fl.

När hållkretsen klarnat för mig, tänker jag vidare på sådant Ni nämnt.
T1 och T2. Termostaterna alltså.
På min panna sitter en "dubbeltermostat för oljan". Ni förstår vad jag menar. En HonyWell L6012A. En synlig drftstermostatratt och på sidan om den under "skalet" en säkerhetstermostat.

Min fundering är:
1. Vad skaffar man för termostat/er till hållkretsen?
Kan jag använda "dubbeltermostaten"?
2, Hur anordnar det hela, rent praktiskt?

Vänligen.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Conrad.se Universaltermostat
Sitter som original på Combifire Pelletspanna
Kostar 155:-

http://shop.conrad.se/websale7/Universa ... 0%2fmd5%7d
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Skriv svar