Installera tb-mini i Duplomat?

Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Jens S »

Första inlägget på detta forum....

Ska installera en TB-mini i en Duplomat panna, ja jag vet att det säker är effektivare/bättre med ny panna och brännare. Men för stunden är det detta som gäller!
Vad jag ser och har mätt verkar det passa men jag är lite fundersam över det mekaniska montaget. I monteringsanvisningar anger torsby pannan att man ska sätta dit en montageplåt ( verkar vara en plåt med
pinnbultar monterade) Jag funderar på vad syftet med en sådan plåt är? Kan jag inte bara ta ur en öppning i luckan borra/gänga och montera vanliga pinnbultar självklart täta med glasfiberremsa etc.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av micke_932 »

Självklart kan du göra den själv, färdiga montageplåtar är bara för att underlätta, det är bara att dra upp ett hål i den gamla luckan med vinkelslipen och sen sätta montageplåten utanpå, enkelt och snabbt, om du själv vill göra monteringen så är det inga som helst problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Jens S »

Tack för snabbt svar, men vad är det för nytta av ytterligare plåt utanför pannluckan?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Är luckan slät så det blir tätt mellan brännare och lucka, så kan du skippa montageplåten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Jens S »

På insidan av pannluckan sitter det först miniralull sedan är det en skiva av något obestämt material keramik kanske? Ska man låta det vara kvar dvs isolering samt skivan? Såg att biltema har olika tätningar, fungerar dom bra mellan lucka och brännare?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Du bör låta så mycket isolering som möjligt vara kvar på luckan. Det hindrar onödig strålningsvärme att värma upp brännaren.
Biltemas glasfiberband för höga temperaturer fungerar utmärkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Jens S »

Då var oljebtanken borta, målat och klinkergolvet nästan lagt. Så nu är det dags att ge sig på pannan och påbörja montage. När jag skulle mäta kring pannluckan såg jag att sen endast satt med tre små skruvar och lätt kunde demonteras. Nu föll eventuellt en pollet ner, kan det vara så att alla tar bort luckan och sätter brännare i adapterplåt som är skruvad i pannan? Risk med detta? Känns annars som en enkel lösning jämfört med att snitta gjutjärnslucka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Du får bedöma vilket som blir enklast vid sotning.
Sota genom hålet i montageplåten eller skruva bort plåten med vingskruvar/muttrar.
Tar du hål i luckan, vilket kan bli jobbigt, kan du förmodligen ändå inte låta brännaren sitta kvar i luckan då den troligen tar i pannan om du försöker svänga ut den.
Enklast blir ju att sätta plåten direkt mot pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Jens S »

Då var min installation i drift dvs det brinner och verkar fungera. Men frågan är då hur man ska ställa in det hela optimalt. Jag använder oljebrännarens termostat till en början. I pannan finns elpatron som vi eldat med senaste vintrarna, tror den är ställd på 65 grader C. Stänger man av elpatronen helt eller sätter man ner termostatet på den så att den går in vid avbrott (och lägre temperatur än tex 60 grader).
Vad bör jag ha termostaten för pelletsbrännaren på? Hur mäter jag temperatur i avgaserna? Med vad? Alla tips är intressanta.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Ställ pelletstermostaten så brännaren stoppar vid t.ex. 80°.
Termostaten för elen kan du ställa så den går in vid 50° som backup om brännaren inte startar.

Rökgastemperaturen mäter du före dragbegränsaren med en rökgastermometer http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kga ... r340641000 eller en digital stektermometer som klarar 300°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Jens S »

Då har jag eldat ca 1,5 månad med pellets och gillar att höra rasslet av fallande pelletsin i brännaren. Det som nu börjat inträffa efter 12-20 timmars eldande är att jag får stopp med fel E3. Jag har då pellets upp till brytaren. Vet inte om det inträffar efter att temperaturen varit uppe i rätt värde eller om den slocknat underdrift. Några idéer om vad jag ska kolla?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Felsökningen i manualen är rätt omfattande och E3 kan bero på flera orsaker.
http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
Om brännkoppen är full med aska kanske den har svårt att tända. Bör rengöras en gång i veckan.
Har skruvmotorn gått i 20 sekunder utan att pellets registrerats ulöses E3. Kolla pelletsmatningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Jens S »

Brännaren har varit "rengjord" och det har rasslat pellets utan problem när jag kört den manuellt. Så jag undrar om draget kan stoppa förbränningen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ingen dragbegränsare kan det mycket väl vara en orsak till problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Re: Installera tb-mini i Duplomat?

Inlägg av Jens S »

Funderingar kring pannan..... I utrymmet där brännaren sitter finns det på botten några stenar eller keramiska plattor på botten som är kvar sedan oljebrännarens tid. Även i vedutrymmet finns det motsvarande plattor/stenar. Fyller dessa någon funktion eller är det bara att ta bort? :?:

Bytte ut skruven och får nu nästan inga E3 stopp. :D
Skriv svar