Hur mycket har ni förbrukat i höst?

vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av vatsug »

Här har det gått 20 säckar i okt , 2 st mindre än förra året, dvs marginell skillnad. 5-7 grader o blåst, drar ung lika mycket pellets som 0 grader o vindstilla. Däremot gick det betydligt mindre förra vintern, än föregående. Hoppas på något liknande i vinter. :D
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av johannaj »

Aha, stora skryttråden!

-Spännande!!! :D
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av aeromagnus »

Har ett stort hus 230m2 gammal ved/oljepanna med en px21 bränbare. Sedan 31/10 har det gått åt 44 säckar ca 1, 4 säck per dag. Har ca 19 grader inomhus. Har ingen shunrautomatik utan elementen står på max och hag ändrar nere vid pannan. Har träkåk med tvåglasfönster. Hyfsat nöjd ändå och den sista veckan gar vi ju gaft minusgrader i målilla småland ned mot 6 minus.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Dave »

johannaj skrev:Aha, stora skryttråden!

-Spännande!!! :D
Snygg avatar...eller är det bara skryt?!?

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av andreas »

Gjort av med 130kg mindre än förra årets nov månad.
Har inga ute temperaturer och jämföra med iofs, sen beror det så klart på hur ofta man eldar i kaminen. :D
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av johannaj »

Dave skrev: Snygg avatar...eller är det bara skryt?!?

Mvh//Dave
Tackar Dave!

Det är med detta som att ha en Rolex på armen. Om någon frågar om den är äkta och du säger "Ja", får du oftast till svar typ "Ja, eller hur....". Om du istället svarar "Nej, det är en kopia", tror folk ofta att den är ett orginal....Summan av kardemumman är att det spelar egentligen ingen roll vad jag svarar på din fråga och det är ju heller inte viktigt... :wink:

Men det verkar som några tog illa upp av mitt uttalande om "skryttråden". Jag menade såklart inget illa, utan tvärtom, det är intressant att se vad andra förbrukar!

Men när jag läste i tråden, förde tankarna mig till ett par fiskare, sittandes på ljugarbänken, där de berättade om hur stor fångst de haft! Och nej, jag menade såklart inte att någon skulle vara oärlig med sin förbrukning!!! Det finns det ju inget att vinna på. Jag tyckte bara att jag var lite rolig! :P Men jag får väl se över min humor helt enkelt!

Själv har jag ingen förbrukning att rapportera just nu, eftersom jag för två månader sedan installerat en för mig, ny panna. Men även detta ska bli mycket spännande att se, om den går snålare än min gamla oljepanna! :wink:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Brynäs »

:thumright: :-D
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Träskalle »

2014 Kg Antal

Januari 704 44
Februari 592 37
Mars 464 29
April 272 17
Maj 144 9
Juni 176 11
Juli 128 8
Augusti 192 12
Sep 208 13
Okt 320 20
Nov 496 31

60-tals 1,5 plansvilla med källare (som bara har underhållsvärme) Två vuxna.
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Dave »

Svar till johannaj:

Håller med dig om fiskareliknelsen, har sedan länge slutat mäta eller bry mig om förbrukning, kan dock vara bra för nybörjare att relatera till. Fast det tål att upprepas, det intressanta är hur mycket förbrukning / kvadratmeter uppvärmd yta det går åt, var du bor i landet och typ av hus...ett par tonåringar kan höja förbr. rejält!

Och ang din avatar, oavsett kopia eller original så står jag för min tidigare kommentar, som jag menade med glimten i ögat :wink:

Mvh // Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av mt4base »

Ja, de här trådarna är lite lustiga för det går nån form av prestige i hur "snålt" respektive pannrumstomte lyckats justera sin energiförbrukning. Vill dra en jämförelse. När jag tog körkort var inte fokusen på att man skulle bli så bra förare som möjligt tack vare utbildningen i körskolan utan statusen var klockren, den som tog minst lektioner var kung! De som klarade sitt körkort under 10 lektioner hummades det positivt om men de som gjorde det under 6-7 var legender. De som körde som privatister och därmed inte la en spänn på annat än bensin och sina föräldrars fasa, var GUDAR... :D

Sen kan jag se en fördel med att räkna och ha lite koll på sin förbrukning (inget krav på att den ska vara rumsren eller ens konkurrenskraftig mot något luddigt förbrukningsideal här på pelletsforum) som nybörjare. Jag gjorde som många andra är. Räknade säckar, undrade om det var ok, tyckte det var dyrt och oroade mig över om jag "låg rätt" i förbrukning. Första två vintrarna var jobbiga kan jag säga. Dock finns det en poäng att iaf i början hålla koll. Speciellt som jag hade en helt ny anläggning som faktiskt behövde justeringar. Avdrifter i förbrukningen är ju enklare att uppfatta om man någorlunda har koll på vad man hällt i och när. Justeringarna över tid gjorde nytta och man kunde på så sätt se att justeringarna gjorde nytta (ibland blev det omvänd nytta, det drog mer). Men som sagt, under sådana omständigheter är det ju bra att ha lite koll. Man kan säkert krama ur mer energi ur det man eldar men, det är bra som det är. Jag är lycklig bara pannan går med tanke på hur mycket meck det varit de första åren...

En annan parameter (som jag sällan kollar längre) är rökgastemp. Det var jag fixerad vid länge någon nytta var det väl, en gång precis i början, hade jag missat att hänga fast en fjäder i en turbulator efter sotning (den stod rakt ner i asklådan) varpå det blev en hiskelig rökgastemp längre upp. Tack vare att jag kollade tempen upptäckte jag problemet samma kväll och meckade iordning det.

Min förbrukning?
Jag bränner en pall i veckan (minst), ensam i huset och jädra stort badkar!
Är det -18 ute är det gött att gå med bar överkropp och adidasshorts hemma, så jag siktar på runt 29-33 grader i köket, sen kan man alltid elda lite ved i köksspisen och köra 9kW byggfläkt så termometern får nått att tänka på. Går allt som man tänkt sig, får man ibland faktiskt köra ac:n på max, annars svettas man ju? :lol:

Må gott.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Brynäs »

:lol: En av de bästa inläggen :lol: :thumright:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Jerry
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 14 dec, 2014 00:05

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Jerry »

3 -4 pallar år
Skriv svar