Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Är ny på detta med pellets

Har nu suttit och läst på detta forum i olika trådar men hittar inget svar som passar min anläggning 100%.

Vi flyttade in i vårat hus i mars 2014 där det finns en Atmos panna DC35SF och en Iwabo villa s1x brännare samt en ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L finns även två andra tankar som jag för tillfället har stängt av. Till detta har jag köpt till en Termostat TK1B från ekontroll då brännaren tidigare gick på pannans termostat.
Pellets förrådet är ett gammalt hembygge av halvpallar och skruven sitter i ca 32grader går inte att få upp den i 45grader ( ska försöka bygga ett nytt när vädret är bättre)

2 plans huset på 181kvm+ 91kvm källare

Jag tycker att det går åt väldigt mycket pellets.

Under oktober gick det åt ca 35 säckar med en snitt temperatur inne på 21,26grader och en ytter temperatur på 11,54 .

Under November gick det åt ca 75 säckar med en snitt temperatur inne på 21,37grader och en ytter temperatur på 4,71.

Jag har försökt att läsa i olika trådar vad ni rekommendera och även testat en del olika tips.

Jag sotar ut pannan ca var 14 dag sen oktober.

Köpte en rökgastermometer på clas ohlson då den som satt monterad var sönder, denna hade inte samma gängor så jag fick borra upp original dykröret då min passade där i . Sen jag satte i det har jag inte varit över 150 grader.

Har kollat på det där med dragbegränsare men hittar inte riktigt var man ska kunna sätta den finns en sotlucka på röret men mitt i den sitter även rökgastermometern. Vet inte vilken typ av skorsten det är vi köpte kajgaller och få skulle det vara en som var 14x27 antar att det var till pannan kan man räkna med att skorstenen är det hela vägen?

Jag har provat olika storlek på hysters på termostaten samt olika till och från temp för att se om detta kan hjälpa men icke, så nu har jag börjat kolla på brännaren .

I inställnings pappren står det att i justerade värden var
149.9 rökgas
10.2 Co2-halt
89,4 luft överskott
259 CO ppm
6 O2-halt
90.1 % verkningsgrad
detta med ”orginal instälningarna”.

Men när jag tittar närmre så var pos 2 Eldningsmatning uppskruvad från 3,68 sek till 6,22 sek.

Jag har provat att sänka matningen till 4,79sek fick även följa med upp på start dosen och då tagit några prover under 6 min och fått fram följande doser.
352g
246g
268g
318g
241g
237g


Har även testat att justera fläkten mer öppen och mer stängd då jag läste om någon som hade liknande problem men ser/hittar ingen större skillnad.

Enligt energi deklarationen är beräknad åtgång mellan 2012-11 till 2013-10 31200kWh.

Hur räknar man ut hur mycket energi som ska gå åt?

Hur skulle ni justera detta? Ska brännaren gå på högre effekt? Hur bör lågan se ut?
Känns som jag testat det mesta. Tar emot alla tips med öppna armar.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av Eldvin »

Enligt dom värden du visar så brann ju brännaren bra.Möjligen lite låg Co2 som kanske hade kunnat vart lite högre.Ditt hus har ett effektbehov som inte ändras hur mycket du än skruvar på brännaren. Ta och kolla vart värmen i huset tar vägen.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av AndersAA »

Ditt angivna energibehov motsvarar ca 7,2 ton pellets eller 450 säckar per år vid 90% verkningsgrad på pannan. Mvh
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Jag vet inte om jag kan lita på dom siffrorna på inställningarna då det står ett på pappret och var ett i brännaren. Ställer jag in värdena dom skrivit hade pannan svårt att starta och väldigt svårt att få en värme i tanken tog mer än dubbelt så lång tid.

Nu när jag kör kommer pannan upp i ca 75grader.

känns som nästan 3 säckar om dagen och pluss grader är i överkant.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av Erik_73 »

Dom siffrorna stämmer inte, har du ett CO2 på runt 10% så kan du inte ha 6% O2......6%O2 ger runt 15%CO2
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Siffrorna ang förbrukning är inte dom baserade på föra ägarens förbrukning?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av AndersAA »

Ja så är det, nåt man köper ett hus så ska det enligt lag finnas en energideklaration där det framgår hur mycket energi huset drar.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Vad jag tänkte va om inställningarna var fel från början så stämmer ju inte den beräknade förbrukningen

Hur räknar installatören ut verkningsgraden?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Sv: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av maggen »

Det jag har sett så ska man inte lita på att energideklarationen är korrekt, har sett en på ett hus med direktverkande eluppvärmning och elberedare som enligt en snabbjämförelse med mitt eget skulle värma huset på ca 4000kWh...
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Jag litar heller inte på den. Om pannan är på 35kW vad bör man köra brännaren på?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av nyman »

Iwabobrännaren klarar 20 kW så 18-20 kW effekt går väl att utgå från.
Börja med att mäta upp matningen du har och beräkna vilken effekt den ger. Justera matningen så den ger 18-20 kW effekt. Justera sdan fläktspjället till rätt nära där det börjar komma svart rök ur skorstenen. Efterkontrollera askan som brukar bli mörkgrå vid rätt inställning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Ber om ursäkt att jag inte skrivit /svarat på ett tag. Jag har pratat med Atmos och dom sa att man ska täta lucka bak på pannan. Samt att jag konstaterat att laddomaten var kopplad så att den gick helatiden, nu starta och stannar den via brännaren. Askan är lite grå aktig. Det finns ett spjäll som sitter ovanför den luckan jag stängde funderar på om man ska plugga den med. Behöver pannan få mer luft än den som brännaren tillför?

Om man sätter dit dragbegränsare sänker den rökgasen? Kan den vara bra då jag inte verka få någon riktig värme i skorstenen.

Klätade upp på taket och försökte mäta tempen i skorstenen med en vanlig stektermometer är nog inte så lång som en meter, men det tog för lång tid när jag satt där komm inte upp i mer än 50' under den tiden.

Får inte upp någon större rökgas temperatur ca 150'.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av Stegatorparn »

All luft till förbränningen skall gå genom brännaren. Alla andra öppningar skall vara stängda och täta.
Vet inte vad det är för spjäll du pratar om men mellan brännaren och skorstenen skall det inte finnas några stängda eller strypta spjäll i rökgasernas väg.
Dragbegränsare måste finnas på rökrör för att brännaren skall få stabila arbetsförhållanden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Primärluftens inställningar heter det spjället.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av Stegatorparn »

Som skall vara stängt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar