Hjälp mig att optimera mitt system

Skriv svar
Perback
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jul, 2015 23:43

Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av Perback »

Hej på er!

Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum, jag inledde min "karriär" här långt tidigare men har inte känt att jag behövt yttra mig något tidigare. Det finns så mycket bra information som redan skrivits här. Om det är brukligt att skriva i någon typ av presentations-tråd så har jag missat det och ber om ursäkt.

Så här är det i alla fall:
Jag och sambon köpte oss ett hus i juli, en villa från 1920 som fick tegelfasad någon gång på 50-60-talet. Boytan är på 160 kvadratmeter samt en källare på 80, så det är en del att värma.. Jag tycker att det redan går åt en hel del pellets, detta kan dock bero på att jag håller på och testar lite olika framledningstemp och experimenterar lite i största allmänhet.

Anläggningen är en Nibe City från 1998 som är utrustad med en Viking Bio, den gamla modellen tror jag. Det finns ingen ackumulatortank, men jag har utrymmet som krävs om det skulle bli aktuellt.

Mina funderingar:
1. Pelletsbrännaren går väldigt ofta, dock i väldigt korta perioder. Detta antar jag beror på att det är en växlarpanna vilket gör att temperaturen sjunker rätt så snabbt. Det känns som att det vore snällare mot grejerna om de fick gå lite längre perioder i stället? Dels förbränningsmässigt men även för att spara på tändelement osv. Är det vettigt att installera en ackumulatortank med varmvattenberedare för att få en lite större "buffert"? Jag är även inne på att installera solfångare, vilket då självklart motiverar ackumulatortank, men i dagsläget?

2. Går det att ställa in någon typ av hysteres när det gäller panntemperaturen? Som det känns nu så startar brännaren så fort temperaturen går under den inställda temperaturen på panntermostaten. Alltså om man ställer in ett värde på 80 grader, så startar brännaren så fort temperaturen understiger 80 grader. Man kanske skulle vilja att brännaren inte startar förrän t.ex. vid låt säga 67 grader som exempel. Går det att ställa in på något sätt?

3. Några andra bra förslag på hur man optimerar/effektiviserar denna anläggning? Byta panna/brännare?

Hoppas jag postat i rätt del av forumet, ser fram emot många bra idéer och kloka ord :)
Nibe City med Viking Bio
Tigex 25
Mafa Mini V
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av jimmy28 »

Jag har Viking bio 20 i en CTC 1100 som också är en växlar panna. Så jag kan tänka mig att det blir mycket start och stopp om den kör på oljebrännarens termostat.
Värmebaronen har en egen givare som du kan använda, vilket jag gör. Då blir hysteresen 16 grader istället för 8 grader. Och du kan ställa stopp temperaturen på brännaren.
Tror att jag läst någonstans här på forumet att man kan bygga egna termostater med ställbar hysteres.
Länk till värmebaronens givare http://www.eldkraft.se/produkt/panntemp ... kontakt864

Om du inte redan kör på låg effekt så kan du ställa in brännaren på det så får du längre och mer ekonomisk förbränning mindre slitage på prylarna.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av stereotypen »

Vart monterar jag själva givaren i 1100'an?

Kontakten förstår jag vart den skall. :wink:
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av jimmy28 »

Lite pinsamt men jag kan inte svara på exakt vart givaren är nerstoppad. Den satt redan där när jag köpte panna inkl brännare begagnat. Har för mig att jag tittade på det när vi installerade pannan men minns inte exakt var. Men är ganska säker på att dykröret som man kan stoppa ner givaren i sitter framför elpatronerna någonstans. Har för mig att det satt en svart plast plugg där när jag hämtade pannan. Men elektrikern satte en kopplingsdosa över det hålet, så jag är lite osäker.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av nyman »

Värmebaronens panntemperaturgivare kostar ju faktiskt mer än temperaturregulatorn FOX-1004 från Conrad
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... debox=box3
Värmebaronens panntemperaturgivare ger en fast hysteres på 12 grader (inte helt säker där) och risken är att man får byta chip i brännaren också för annars startar visst brännaren så fort man tappar lite varmvatten (bara vad jag läst i redan befintliga trådar).
Lägsta möjliga effekt på den brännaren passar till Nibe City. Har du retarderna (veckade plåtremsor) kvar i pannans tuber? Om inte får du nog en hög rökgastemperatur.
Ackumulatortank ska du absolut inte ha till en redan komplett oljepanna, blir bara fler förluster.

Framledningstemperaturen spelar ingen större roll om du har termostatventiler på värmeelementen. En termostatstyrning med framledningsgivare och utegivare ger en framledningstemperatur mer anpassad efter väderleken.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av GoForIt Pellets »

Svärmors anläggning (som jag sköter..) är identisk med den du beskriver, Nibe City Vx och Viking Bio.

Jag har valt att plocka bort tillsatsgivaren från Värmebaronen eftersom det inte går att få säkerhetssystemen på brännaren att fungera fullt ut. Se mer här http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=15560

Orsaken var problem med bakåtbrinnande brännare http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=15360

Pannan är ju inget under av effektivitet, och betydligt sämre än exempelvis vår anläggning med inbyggd beredare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Perback
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jul, 2015 23:43

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av Perback »

Får tacka för inputen hittills! Samtliga turbulatorer sitter kvar, såg att frågan dök upp här. Verkar inte va nån idé med ack-tank förrän jag fått upp solfångare då.
Ska ta och kolla upp den där temperaturregulatorn som Conrad har. Är ju alltid kul om man kan pilla lite mer med inställningarna själv :)
Nibe City med Viking Bio
Tigex 25
Mafa Mini V
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av nyman »

Ärligt talat blir det nog enklare i längden om du säljer VikingBio och köper en begagnad modernare brännare med bättre och enklare inställningsmöjligheter och möjlighet att elda på en för pannan lämplig effekt. Läser du Vämebaronentråden så är det en stor samling problem och dyra brännarrör.
Till modernare brännare slipper du köpa till någon extra termostat då termostatgivare är en del av systemet.
Nibe City räknas som den bästa oljepannan för pelletseldning.

Varför ska du ha solfångare? Ingen har på ett seriöst sätt kunnat visa att kostnaderna för solfångare hinner betala sig under solfångarnas livstid. Blir inget gratis varmvatten utan tvärtom ganska dyrt varmvatten på sommaren då man inte behöver så mycket varmvatten. Platsen till den stora acktanken kan du använda till förvaring i stället.
Vill du inte elda pellets på sommaren så sätt in en elberedare för varmvattnet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Perback
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jul, 2015 23:43

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av Perback »

Mycket tänkvärda ord, man får tacka. Kan du rekommendera någon bra/lämplig brännare då? Är som sagt rätt färsk på det här med villapannor och pelletseldning, de pannor som jag är van vid att pilla på är betydligt större :) Så jag är tacksam för alla råd och tips.

Det är inte helt bestämt ang. solfångare, och det är väl främst av lite smånördigt intresse som jag överväger det och inte för att jag tror att det blir någon ekonomisk förtjänst.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Nibe City med Viking Bio
Tigex 25
Mafa Mini V
oskarsvensson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 14:16

Re: Hjälp mig att optimera mitt system

Inlägg av oskarsvensson »

Ett bra sätt att förvara pellets är i torra och lämpliga förhållanden kan träpellets lagras på obestämd tid. Det är viktigt att pellets hålls under torra förhållanden, eftersom de kommer att vara oanvändbar och förstöras om de är i kontakt med vatten.
Skriv svar