Energioptimering

jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Energioptimering

Inlägg av jolun »

Hej,
Här är en tråd där vi kan diskutera och dela med oss av vilka optimeringar/effektiviseringar som vi kan göra för att få ut mer av våra värmesystem.

Exempelvis:
  • Automastiska shuntar
    Radiatortermostater
    Elementfläktar
    "Smart Home" lösningar
    Cirkulationspumpar
    Med mera...
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: Energioptimering

Inlägg av latis »

Jag börjar med att bidra med vad jag gjort :)

När vi flyttade in 2010 gick det de 2 första åren runt 8 pallar pellets, shunten var då manuell. Jag snickrade ihop en egen shuntstyrning med innegivare och styr nu värmen i huset med den. Kan manuellt ändra vilken temp jag vill ha med samma app som all annan hemautomation (diverse tempgivare i huset och på pannan, lampstyrning, elloggning, pelletsloggning m.m).

Med denna styrning ligger vi nu på runt 6-6,5 pallar pellets / år istället. Har lyckats vänja familjen vid 20C inne och så eldar vi i kaminen när vi kommer hem :) Har även lyckats få in statusen på larmet vilket gör att om jag larmar på så släcker jag automatiskt alla taklampor i huset, slår av strömmen till kaffebryggare (säkerhet), spis (säkerhet), TV/Box/Förstärkare för att säkerställa att inget drar nån ström i onödan när ingen är hemma.

Systemet byggs ut kontinuerligt med nya funktioner :)
Perback
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jul, 2015 23:43

Re: Energioptimering

Inlägg av Perback »

Låter intressant det där, vad använder du för app, larmsystem och så vidare?

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt speciellt när citeringen är större/längre än själva inlägget. Citering borttagen. / Roli moderator
Nibe City med Viking Bio
Tigex 25
Mafa Mini V
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Energioptimering

Inlägg av Cicaro »

Nå jag har bara bott ett halvår i huset å är väl först nu man använder lite värme så har inget att jämföra med.

MEN har först bytt oljebrännare mot en bioline 20, gav bättre ekonomi. Sen har jag monterat Biltema-termostater på alla element och har efter det fått ett jämnt inomhusklimat. Sen har jag precis fått igång en shuntautomatik ihopbyggt av två gamla. Samma inomhusklimat och längre framledningstemperatur borde spara lite pellets?

Det var mina första stapplande steg. Om någon som jag flyttar in i ett gammalt orört 60-talshus. Börja med att få dit elementtetmostater och en pelletsbrännare så fort oljan tar slut!
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Energioptimering

Inlägg av danei »

Nja, du vinner i princip inget på shumtstyrning om du redan har jämn temperatur.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Energioptimering

Inlägg av Cicaro »

Glömde nämna att mina värmerör går under isoleringen i golvet dikt an mot betongen och värmer upp plattan+husets sockel :roll:

Dvs shuntautomatiken borde ge mindre värmespill där jag inte är :D eller tänker jag fel?
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Perback
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jul, 2015 23:43

Re: Energioptimering

Inlägg av Perback »

Självklart sparar man bränsle om man sänkt framledningstemperaturen utan att det påverkar inomhustemperaturen. Förutsatt att klimatet utomhus är det samma :)

Ni som bygger automatiska shuntar själva; hur går ni tillväga? Ett automatiskt system kostar ju en del att köpa färdigt, men frågan är hur avancerat man behöver göra det? Kör ni med PID-regulatorer eller hur har ni gjort? Många frågor blir det, har själv bara en handshunt och tror att även vi kan spara en slant på auto-shuntning här hemma :)
Nibe City med Viking Bio
Tigex 25
Mafa Mini V
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Energioptimering

Inlägg av Custom Sam »

Har en styrning av cirkulationspumpen till Laddomaten, så att pumpen går till dess all värme över 72 grader är överförd till ack.tanken. 72 grader är temperaturen som Laddomaten öppnar/stänger på.

Har väl någon grad eller två över detta i bryttemp. i styrningen för att inte få rundgång ifall det inte är så exakt i Laddomatens termostat.

Som styrning använder jag en överbliven relästyrning i solfångarautomatiken.

När jag köpte pannan (Econompanna) stod det i manualen att man kunde använda en styrning som stängde av cirkulationen direkt när pannan stängdes, finns inbyggt i pannan. Detta för att minska tomgångsförluster.

Hur man tänker då är för mig en gåta, mycket bättre att få ut värmen till ack.tanken än att det ska vara värme kvar i pannan som bara strålar ut i pannrummet.

För att belysa effekten; hysteresen bryter vid 62 grader i ack.tanken, dvs pannan stängs av. Cirkulationspumpen går länge efter detta, upp till 71-72 grader i ack.tanken. Som jag tolkar det har jag bortåt 10 grader "gratis", då denna värmen ofta skulle ha strålat ut i pannrummet och åkt upp genom dragluckan i skorstenen.

Vad gäller diskussionen om framledningsshunt har jag en styrning från Termia, ERA, som de inte gör längre men de har liknande varianter idag. Består enbart av en inomhusgivare och motorshunt. Mycket bra, inga som helst bekymmer, jämn och fin temperatur.

Glöm allt vad utomhusgivare heter, det är väl inte värmen utomhus som ska styras? Bor man dessutom på Bohuskusten blir det ett skämt, det kan lätt blåsa kuling runt knuten men utegivaren tar inte hänsyn till det... :wink:

Det är betydligt lägre framledningstemperatur när automatiken styr än om man ska ratta själv, man tar ju till så att man inte ska frysa på natten, men glömmer oftast att sänka på dagen.

Jag tror att jag sparat in denna automatiken för länge sedan, misstänker att den ger en besparing på 10-15%.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Energioptimering

Inlägg av danei »

Perback skrev:Självklart sparar man bränsle om man sänkt framledningstemperaturen utan att det påverkar inomhustemperaturen. Förutsatt att klimatet utomhus är det samma :)
Snarare: Förutsatt att rören går utanför klimatskalet. Annars sparar man inget.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Energioptimering

Inlägg av Custom Sam »

Nja, i verkligheten kommer man troligen många gånger att ha en för hög inomhustemperatur utan shuntautomatik på grund av att framledningsrören avger mer värme än vad huset kräver inklusive element.

Jag hade mer eller mindre golvvärme i delar av huset före automatiken eftersom framledningsrören går där och var rejält varma. Det beror säkert också på var i landet man bor, på västkusten alldeles vid kusten varierar värmebehoven ganska kraftigt mellan natt/dag då det generellt är ganska soligt dagtid relativt inlandet.

Dvs elementens termostater är helt stängda, men matningen fortsätter att värma pga för högt ställd shunt. Den värmen är ju i praktiken en förlust om man får en för hög inomhustemperatur. Eller?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Energioptimering

Inlägg av danei »

Nej, om termostaterna är stängda så har du inget flöde, om du inte har ettrörssystem.
Men mitt svar förutsatte att ändringen inte påverkade inomhustemperaturen. Eftersom var det påståendet jag bemötte.
diStefano
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 06 sep, 2015 17:41

Re: Energioptimering

Inlägg av diStefano »

Custom Sam skrev:Har en styrning av cirkulationspumpen till Laddomaten, så att pumpen går till dess all värme över 72 grader är överförd till ack.tanken. 72 grader är temperaturen som Laddomaten öppnar/stänger på.

Har väl någon grad eller två över detta i bryttemp. i styrningen för att inte få rundgång ifall det inte är så exakt i Laddomatens termostat.

Som styrning använder jag en överbliven relästyrning i solfångarautomatiken.

När jag köpte pannan (Econompanna) stod det i manualen att man kunde använda en styrning som stängde av cirkulationen direkt när pannan stängdes, finns inbyggt i pannan. Detta för att minska tomgångsförluster.

Hur man tänker då är för mig en gåta, mycket bättre att få ut värmen till ack.tanken än att det ska vara värme kvar i pannan som bara strålar ut i pannrummet.

För att belysa effekten; hysteresen bryter vid 62 grader i ack.tanken, dvs pannan stängs av. Cirkulationspumpen går länge efter detta, upp till 71-72 grader i ack.tanken. Som jag tolkar det har jag bortåt 10 grader "gratis", då denna värmen ofta skulle ha strålat ut i pannrummet och åkt upp genom dragluckan i skorstenen.
Kan du berätta lite mer och närmare om detta?
Jag har, efter rekommendation av Baxi´s support, kopplat laddomatens pump till brännarens anslutning för rökgasfläkt för att den inte ska gå hela tiden.
Brännaren styrs av tempen i ack.tanken där givaren sitter i mitten och är satt att starta vid 60grader och slår av vid 80.

Vet inte om detta är optimalt och letar därför efter input till lösningar för att optimera anläggningen.
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Energioptimering

Inlägg av danei »

Laddomaten öppnar bacventilen och tömmer pannan med självcirkulation när pumpen stoppas. Så om rören är lämpligt dragna så är det helt rätt att köra pumpen parallellt med brännaren.
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: Energioptimering

Inlägg av latis »

Jag har satt en 1-fas motor på shunten (utväxling 1rpm). Styr denna med en Raspberry Pi. Har sedan tidigare hemautomation och väderstation så alla temperaturer finns att tillgå. Styr framledningstemperaturen beroende på utomhustemperatur för att få en stabil värme i huset. Vet inte om det är mycket billigare att bygga systemet själv mot ett färdigt, men om man är intresserad kan man få så mycket mer (styrning via nätet etc etc).

Komponenter jag använder:
*1-fas motor på shunten
*raspberry pi som hjärna
*1-wire för temperaturer som loggar panntamp, framledning, retur och 3 rum inomhus

Har skrivit en PID-reglering i C som körs på raspberryn och hämtar sina variabler form min domoticz server vilket gör att jag kan ställa kurva, vald innetemp och dyligt i ett snyggt och enkelt webbgränssnitt.

Och jo, man sparar på att automatisera shunten. Innan vi flyttade in så ställde svärfar shunten manuellt, detta kunde göra att framledningstempen låg på 55C när egentligen bara 40C behövdes. Alla rören går i krypgrunden vilket gör att mycket spill gick dit. Total besparing med automatiken för mig blev ca 15-20%.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Energioptimering

Inlägg av André »

danei skrev:Laddomaten öppnar bacventilen och tömmer pannan med självcirkulation när pumpen stoppas. Så om rören är lämpligt dragna så är det helt rätt att köra pumpen parallellt med brännaren.
Om det inte är en laddomat 10 den har ingen självcirkulationsfunktion, kör själv med en sån laddomat men den styrs tempgivare i pannan.. Då brännaren stoppar (tanken är laddad) är panntempen 86 grader men då forsätter pumpen gå tilla panntempen kommit ner till 72 grader som är den termostat jag kör med..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar