Energioptimering

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Energioptimering

Inlägg av danei »

Frågeställaren har en laddomat 21.
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Re: Energioptimering

Inlägg av Raptor50 »

Detta var en tråd som var intressant. Knepigt att inte fler är intresserade av den bara. :(
Jag ser det är någon som styr med RasberryPi och allt vad det är, men jag undrar på varför man kör med acctankar när man kör pellets? Är det för att brännaren endast skall gå en gång om dygnet eller?

Jag köpte ett gammalt hus som det stog en CTC(av något slag) som jag har satt in en pelletsbrännare i, en Roslagsbrännare typ liten. Skruven fick jag ifrån någon annan som sålde sin janfire brännare, så den var ju inte injusterad till min brännare när jag köpte den. Så det var lite extra styr med allt i början, men har fått det till att gå ganska så ok nu.
Jag trodde mitt hus var ganska så dåligt isolerat, men det efter att elda lite med pellets när det har varit som kallast, runt 7 minus bara än men ändå, så är jag rätt förvånad.
Jag har 34mm rör och gamla radiatorer med manuella ventiler överallt, men med ganska så stor säkerhet så kan jag säga att har jag (säg) 20 grader i vardagsrummet, så har jag 2 grader kallare på sovrummet. Men nu har jag 35-37 grader i framlednings temperatur på vattnet, detta ger mig en värme på 25 grader i vardagsrummet..
Mina inställningar och saker jag vet om är :
3 fas cirkulations pump som går på nästan minimum cirkulation
Framlednings temp 35-37
CTC panna
Roslagsbrännare 20kW.
ungefär 16kg pellets på 2 dygn. ( dagsläget med 4-6 grader ute)

Funderingen jag har är om jag ändrar på termostaten och kör en lite högre panntemp, och stänger cirkulations pumpen (via automatik) när jag får önskad temp i vardagsrummet, vill detta minska min pellets förbrukning?
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Energioptimering

Inlägg av peake »

Hej,

Huset är från -72 med viss tilläggsisolering och har idag en ULMA panna (200 liter) och en ULMA 2000 TCA brännare (9-14 kW/18-20 kW). Inomhustemperaturen ligger runt 19,5 – 20,0 grader. Jag har på senare tid försökt minimera mina värmeförluster i pannan. Förlusterna i pannan kan jag inte göra så mycket åt men jag har gjort följande experiment för att finna en någorlunda optimal brännareffekt. Jag genomförde mätning av den tid som brännaren arbetade vid olika effektlägen ( 11 – 14 kW) i steg om ca 500 W. Jag kunde med ledning av de data som brännaren har som grundinställning sedan och med hjälp av den tid som brännaren arbetade i de olika effektlägena räkna ut den konsumerade mängden pellets. Nedanstående tabell visar resultatet:

Effekt.........Förbrukning.....Gångtid
(kW).............(gram).........(Minuter)

11,4................3408...........85
12,2................2689...........63
12,5................2534...........58
12,7................2300...........52
13,0................2719...........60
13,2................3121...........68
14,1................3205...........65

Det skiljer ca 1 kg pellets vid varje arbetspass för brännaren. 200 liter vatten kräver ca 4,6 kW eller ungefär 1 kg pellets under 1 timme för att öka temperaturen 20 grader. Och förlusterna i pannan står för ungefär lika mycket. Vid 12,7 kW så har jag en ljus chokladfärgad beläggning på baksidan av min dragbegränsare. Att det blir så här kan jag tänka mig beror på att förlusterna är konstanta och ju lägre den tillförda effekten är desto mer består förbrukningen av förluster och vid högre effekt så ökar rökgastemperaturen och energin blåses ut genom skorstenen. Jag borde ha mätt rökgastemperaturen också men jag visste inte det innan mätningarna var genomförda. Yttertemperatur och all annan förbrukning var minimerade eller konstanta under mättiden. Att försöka hålla så låg effekt och så långa arbetspass som möjligt verkar inte vara så effektivt!

Jag hittade förutom detta ytterligare 2 stora energislukare. Under tiden som brännaren var avstängd så förblev rökgaserna ungefär lika varma som vattentemperaturen. Detta innebär att den uppvärmda vattenmassan värmer upp den luft som självdraget drar genom brännaren/pannan. Har inte mätt upp vilken energimängd det skulle bli men paustiden var under mättillfället ca 60 minuter mellan varje start och borde ha blivit lägre om skorstenen hade varit stängd med ett spjäll. Vidare så kan jag konstatera att det finns avsevärda förluster vid start och stopp då brännaren står, ofta med full fart på fläkten för att släcka eller tända pelletsen. Det blir flera graders skillnad i vatten temperaturen (200 Liter) under dessa procedurer.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
JDA
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:03

Re: Energioptimering

Inlägg av JDA »

Jag köpte trådlösa Danfoss Link-termostater och satte på elva av mina element (460kr/st) plus centralenhet och app-styrning (2000kr).

Nu har jag ett schema som automatiskt sänker temperaturen på natten och när jag är på jobbet och i gengäld kan jag unna mig 21 grader i sovrum och kök när det är dags för morgonrutinerna, vilket har gjort det lite lättare att släppa ifrån sig täcket. :D

PID-reglering dessutom som sätter igång värmen i tid.

Det finns ett semesterläge också där man kan dra ner värmen i hela huset med något knapptryck på luren. Det går såklart att göra annars också, men för min del finns risk att det annars inte blir gjort alls när det är 10+ termostater att vrida på. Uppmätta temperaturer kan man hålla koll på i telefonen, rum för rum.

Huruvida det ger någon besparing som skulle tjäna in alltihopa vet jag inte - men i mitt fall sjöng mina termostater på sista versen ändå, så investeringströskeln kändes lite lägre.

Att hålla på laborera med nattsänkning för att sedan höja värmen igen samma tid på dygnet som alla ska ha varmvatten kanske inte är någon jättehöjdare med värmepump, men för oss som eldar är det ju bara bra med högt effektuttag och långa gångtider. ;)

Minus för ful och gammalmodig display dock. Känns som en lcd-skärm med kass upplösning från 2003. Skärpning Danfoss!
ssormark
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 okt, 2019 21:16

Re: Energioptimering

Inlägg av ssormark »

När jag flyttade in i mitt hus för 2 år sedan satt det en oljebrännare i pannan med manuell shunt. När oljan tog slut stoppade jag in en Viking bio köpt på blocket. Sågade upp oljetanken och körde till skroten, det var ingen lek.

Jag byggde tidigt ihop styrning till pannan med en ESBE shuntmotor, arduino, domoticz och diverse onewiregivare. Den styr på utetemp med kurva, men kompenserar om innetempen är fel.

Just nu har jag funderingar på att byta ut termostaten i pannan till egen styrning, så inte brännaren går så ofta. Vad tror ni om det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Energioptimering

Inlägg av Stegatorparn »

Har din panntermostat en hysteres på 4-6°, blir det ett lyft för verkningsgraden med längre gångtider om hysteresen ökas.
Tänk dock på att panntemperaturen inte bör understiga 60°, då kondensation kan uppträda i eldstaden, vilket kan orsaka korrosion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ssormark
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 okt, 2019 21:16

Re: Energioptimering

Inlägg av ssormark »

Hysteresen är snarare 15 grader.
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Re: Energioptimering

Inlägg av Ozcar »

Hej

Jag har Tibber som elbolag och då betalar man timtaxa. På nätterna är det just nu väldigt lågt elpris och jag funderar på att via hemautomatisering stänga av pelletspannan när elpriset är under 60 öre per kwh (dvs 2,89 kr per kg delat med 4,9 kwh per kilo pellets) . Då får elpatronen jobba istället.

Jag har två elpatroner i pannan och tänkte styra den ena och låta den andra vara kvar som den är för att kicka igång vid lägre temp ifall styrning slutar funka. För att slippa hålla på med stora effekter tänkte jag att man kan sätta ett litet relä i serie med elpatronens termostat.

Hr jag missat nått i mitt tänk?

//Ozcar
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Energioptimering

Inlägg av teufel »

Hej Ozcar!

Det där skulle jag också vara intresserad av, då jag också har Tibber. Hur man nu styr brännaren...

Sen är frågan hur mycket man sparar. Pannan är kopplad till en 175l ackumulatortank, så jag skulle kunna skippa eldningen under kontorstid (när elen oftast är som dyrast ändå), och bara elda upp kvällstid.
Då kan jag dessutom elda med ved större delen av året.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Re: Energioptimering

Inlägg av Ozcar »

Jag styr min brännare genom att sätta ett relä i serie med termostaten. Sen ställer jag relät på en frånslagstemperatur som är typ 90 grader. Med en data från en tempsensor i dykröret styr jag relät. Skulle min automatisering haverera så kommer termostaten bryta vi 90 grader som en backup.

För att styra allt använder jag Home Assistant som har ett plug-in för Tibber.
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Energioptimering

Inlägg av Stego385 »

Hej Ozcar

Jag tycker du räknar lite fel när du räknar på elpriset. Jag anser att elpriset innehåller följande komponenter.
1. Elhandelspriset
2. Energiskatt 44 öre/kwh
3. Elöverföringspris i mitt faln 24 öre/kwh
4. Moms 25%
Detta ger ett elpris på drygt 2 kr/kwh för mig.
Jag tror att ingen som köper el kommer under 1,50/kwh.
Detta ger vid handen att elen aldrig är billigare än pellets.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Re: Energioptimering

Inlägg av Ozcar »

Jag har Gävle energi och elöverföring är 11,20 öre och skatten 35,60 plus moms. Det ger 58 öre per kwh så är elhandelspriset lägre än 42 öre lönar det sig att köra el jämfört med pellets. Det är väldigt ofta det är under 42 öre på natten fast inte just nu i dom här veckorna.

Dessutom minskar slitaget på brännare och skruvar så det dröjer längre innan man måste reparera eller byta ut.
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Energioptimering

Inlägg av Stego385 »

Jag betalar 44 i energiskatt och 24 öre i överföring/kwh sedan abonnemangsavgift 408/ månad och mons på det. El blir aldrig billigare än pellets. Jag betalar 53 öre inkl moms/kwh för pellets
Alla avgifter för elen utslaget är dyrare än pelletsen.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Re: Energioptimering

Inlägg av Ozcar »

Jag är inte helt säker på att det alltid är billigare med pellets. Pelletstillverkaren anger ett energiinnehåll per kg men det är ju under optimala förhållanden. För att få reda på hur det är i verkligheten så mätte jag min panna när den var nysotad. Jag stängde av shunten och varmvattnet och kom fram till följande:


Pelletspris per kg: 2,88 kr/kg

Pannvolym: 200 liter

Timräknare pelletsskruv start: 2651,25 timmar
Timräknare pelletsskruv stopp: 2651,49 timmar
Skruvtid i timme decimal: 0,24 timmar

Uppmätt pellets 10 minuter kontinuerlig skruvtid: 2,143 kg
Pellets per timme: 12,858 kg
Antal kg pellets konsumerat: 3,086 kg

Start temp: 31,4 C
Sluttemp: 75,5 C
Ökning: 44,1 C


Energi spenderat formel Pt = (4.2 × volym × tempökning ) ÷ 3600: 10,29 kWh

Antal kWh per kg pellets: 3,33 kWh/kg

Kostnad per kWh med pellets: 0,86 kr


Elpris (ink moms)
Elöverföringsavgift per kWh: 0,14 kr
Elskatt per kWh: 0,45 kr
Summa: 0,59 kr

Brytvärde för elhandelspris jämfört med pellets: 0,28 kr
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering Tibber

Inlägg av portuffe »

Hej
Lite av mitt upplägg : Pelletspanna med separat VVB , förvärmer denna med värmeväxlare från tank startar vid tappning av VV.
Vid 20:00 stängs VVB av återstartar vid 02:00 lägre pris på el.
Sommartid stänger jag av VVB efter morgondusch 05:30 återstartar vid 11:30, när solen är uppe solceller genererar över 900W växlar den till enfas 1000w
har ett enfas solcellssystem . fortsätter solen leverera ökas VVB 10 grader. När det är klart startar Tvättmaskin.
:D
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Skriv svar