Forumindex   FAQ   Sök  
Bli medlem  Logga in
Forumindex ALLMÄNT PELLETS - Eldning, Brännare, Pannor, Allmänt

Energioptimering

Re: Energioptimering

Inläggav danei » mån 23 nov, 2015 14:38

Frågeställaren har en laddomat 21.
danei
Pannrumshärskare!

Inläggav Raptor50 » lör 24 dec, 2016 19:26

Detta var en tråd som var intressant. Knepigt att inte fler är intresserade av den bara. :(
Jag ser det är någon som styr med RasberryPi och allt vad det är, men jag undrar på varför man kör med acctankar när man kör pellets? Är det för att brännaren endast skall gå en gång om dygnet eller?

Jag köpte ett gammalt hus som det stog en CTC(av något slag) som jag har satt in en pelletsbrännare i, en Roslagsbrännare typ liten. Skruven fick jag ifrån någon annan som sålde sin janfire brännare, så den var ju inte injusterad till min brännare när jag köpte den. Så det var lite extra styr med allt i början, men har fått det till att gå ganska så ok nu.
Jag trodde mitt hus var ganska så dåligt isolerat, men det efter att elda lite med pellets när det har varit som kallast, runt 7 minus bara än men ändå, så är jag rätt förvånad.
Jag har 34mm rör och gamla radiatorer med manuella ventiler överallt, men med ganska så stor säkerhet så kan jag säga att har jag (säg) 20 grader i vardagsrummet, så har jag 2 grader kallare på sovrummet. Men nu har jag 35-37 grader i framlednings temperatur på vattnet, detta ger mig en värme på 25 grader i vardagsrummet..
Mina inställningar och saker jag vet om är :
3 fas cirkulations pump som går på nästan minimum cirkulation
Framlednings temp 35-37
CTC panna
Roslagsbrännare 20kW.
ungefär 16kg pellets på 2 dygn. ( dagsläget med 4-6 grader ute)

Funderingen jag har är om jag ändrar på termostaten och kör en lite högre panntemp, och stänger cirkulations pumpen (via automatik) när jag får önskad temp i vardagsrummet, vill detta minska min pellets förbrukning?
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
Raptor50
Ungskog

Inläggav peake » mån 30 jan, 2017 11:28

Hej,

Huset är från -72 med viss tilläggsisolering och har idag en ULMA panna (200 liter) och en ULMA 2000 TCA brännare (9-14 kW/18-20 kW). Inomhustemperaturen ligger runt 19,5 – 20,0 grader. Jag har på senare tid försökt minimera mina värmeförluster i pannan. Förlusterna i pannan kan jag inte göra så mycket åt men jag har gjort följande experiment för att finna en någorlunda optimal brännareffekt. Jag genomförde mätning av den tid som brännaren arbetade vid olika effektlägen ( 11 – 14 kW) i steg om ca 500 W. Jag kunde med ledning av de data som brännaren har som grundinställning sedan och med hjälp av den tid som brännaren arbetade i de olika effektlägena räkna ut den konsumerade mängden pellets. Nedanstående tabell visar resultatet:

Effekt.........Förbrukning.....Gångtid
(kW).............(gram).........(Minuter)

11,4................3408...........85
12,2................2689...........63
12,5................2534...........58
12,7................2300...........52
13,0................2719...........60
13,2................3121...........68
14,1................3205...........65

Det skiljer ca 1 kg pellets vid varje arbetspass för brännaren. 200 liter vatten kräver ca 4,6 kW eller ungefär 1 kg pellets under 1 timme för att öka temperaturen 20 grader. Och förlusterna i pannan står för ungefär lika mycket. Vid 12,7 kW så har jag en ljus chokladfärgad beläggning på baksidan av min dragbegränsare. Att det blir så här kan jag tänka mig beror på att förlusterna är konstanta och ju lägre den tillförda effekten är desto mer består förbrukningen av förluster och vid högre effekt så ökar rökgastemperaturen och energin blåses ut genom skorstenen. Jag borde ha mätt rökgastemperaturen också men jag visste inte det innan mätningarna var genomförda. Yttertemperatur och all annan förbrukning var minimerade eller konstanta under mättiden. Att försöka hålla så låg effekt och så långa arbetspass som möjligt verkar inte vara så effektivt!

Jag hittade förutom detta ytterligare 2 stora energislukare. Under tiden som brännaren var avstängd så förblev rökgaserna ungefär lika varma som vattentemperaturen. Detta innebär att den uppvärmda vattenmassan värmer upp den luft som självdraget drar genom brännaren/pannan. Har inte mätt upp vilken energimängd det skulle bli men paustiden var under mättillfället ca 60 minuter mellan varje start och borde ha blivit lägre om skorstenen hade varit stängd med ett spjäll. Vidare så kan jag konstatera att det finns avsevärda förluster vid start och stopp då brännaren står, ofta med full fart på fläkten för att släcka eller tända pelletsen. Det blir flera graders skillnad i vatten temperaturen (200 Liter) under dessa procedurer.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
peake
Fröträd

Föregående

Återgå till PELLETS - Eldning, Brännare, Pannor, Allmänt