Vad ersätta Econompanna med?

Skriv svar
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av Custom Sam »

Jag har en av få i drift varande Econompannor, och förhoppningsvis behöver jag inte byta än på några år, ta i trä. Vill dock ha en plan B klar, så att jag slipper börja leta den dagen det eventuellt händer något.

Sedan måste planen förstås kontinuerligt uppdateras, men det blir en senare fråga.

Frågan är om det finns någon "dum" bra pelletspanna med hög verkningsgad, då jag har ganska mycket grejor utanför pannan redan klart?

Styrning av laddomatpump, acktank 500+500 lit (solfångare) med varmvatten, shuntautomatik på tanken etc. Stort bulkförråd med skruv.

Dvs en panna som "bara" behöver kalla på påfyllning från pelletsförrådet. Och bra verkningsgrad, sotning bortåt varannan månad helst, viss automatik på detta däremot skadar inte.

Kapaciteten på econompannan är 12 kW, jag har dock kört den väldigt snällt med matningen så att jag misstänker att 10 kW räcker. 10 -15 kW kan väl vara lagom.

Finns det ett sådant alternativ eller måste jag skrota saker?

Tackar på förhand för förslag och ideér.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av Stegatorparn »

Då behöver du en laddpanna med liten volym t.ex Ulma´s eller Ecotec Mini Q.
Tidigare hade Effecta laddpannan Solid som var en kopia av Mini Q, men jag är osäker på om den fortfarande säljs då den saknas på deras hemsida.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av Custom Sam »

Tack för förslagen!

Ulmapannan ser ju att vara en behändig storlek på. Ecotec kan jag väl känna jag inte har så stort förtroende för, Econompannan som ska bytas ut kommer ju från dem, riktigt måndagsexemplar...

Det kanske är ny ledning för företaget, vad vet jag?

Denna pannan, någon som känner till? http://www.nbe.dk/produkter/traepillefyr.html
Jag behöver ju inte den där effektautomatiken förstås eftersom jag har ack.tank. (?)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av Custom Sam »

Då har det gått ett par år till, och nu börjar det eventuellt bli dags att byta ut Econompannan till någon ny mer stabil konstruktion. Dvs en laddpanna med bra förbränning och inte alltför omfattande funktioner, de har jag redan utanför pannan.

Dock vill jag inte hålla på och sota i tid och otid, economen funkar i det avseendet bra och jag vill inte ha det alltför obekvämt. Dvs ngn form av automatik för rengöring kan vara intressant.

Jag bränner upp knappt 4 ton pellets om året, då jag har solfångare också kombinerat till ack.tanken. Tanken har jag på 500 l vintertid, och 1000 l på sommaren för solen. jag stänger helt enkelt cirkulationen i botten.

Det vill säga, det finns ingen ekonomi pga liten förbrukning att köpa ngt Österrikiskt monster även om jag tilltalas av den teknologin (om jag kommer åt att serva själv vill säga...)

Har det hänt något på pannfronten sedan senast jag ställde frågan, för två år sedan? :D

Jag har tittat runt och hittar lite av varje, och alla tillverkare säger att det är så bra så... Har man haft en Econom är man ganska luttrad, och skeptisk. Därför är det intressant att höra från den församlade mänskligheten vad synpunkterna är.

Alternativet är att lyckas flytta programmet till en ny PLC, den befintliga har fått sig en knäck som gör att en av funktionerna lagt av. (jag har bytt reläer, men det hjälper inte) Jag kan köra pannan genom att manuellt starta och stoppa fläkten.

Kan tyckas att det är en småsak att byta hela pannan för, men det finns nog saker som lurar i vassen, så att säga... :shock:
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av brushuvud »

hallå
Ska du ha en ny brännare också eller bara ny panna?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av Custom Sam »

Hej,

Var lite otydligt förstår jag. Econompannan är en helintegrerad panna med allt i ett, brännarfunktionen är helt inbyggd i pannan, ingen separat brännare.

Så jag behöver panna med brännare och en funktion som ropar efter "mat", Utgående /ingående vatten, inget annat. Allt annat har jag redan.

Om jag förstår det rätt försökte Ecotec med Econompannan efterlikna de österrikiska pannorna, utan deras kvalitet...

Jag tittar fortfarande runt, hittade t.ex en variant som inte är helt olik, RB Eco från Lindquist Heating. Gjord söderut, men det spelar ingen roll så länge det finns reservdelar att köpa. Även om jag är innerligt trött på att fixa med pannskrällen efter att ha joxat med Economen i 12 år.

Eftersom pannrummet är litet så ska det helst inte vara något större mellanlagringsförråd, har bulkförråd med skruv som kommer ut i stort sett rakt ovanför pannan. Ett mindre mellanlager är ju ok, men det skulle egentligen räcka med typ 10 liter...

Har förstås tittat på Ulmapannan som jag fick rekommendation om tidigare, det känns som ganska gammaldags teknik men den är förstås enkel att joxa med?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av nyman »

Passa dig noga för grejorna från Lindquistheating.
Jag skulle köra påEcotec MiniQ. Stabil beprövad teknik som sällan krånglar.
Finns ju också laddpannorna från biocomfort.se men dokumentationen där är urusel, bara en massa svammel.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av brushuvud »

Oki, jag har ju Ulmas panna med brännare.
Ulmapannan har gått i tio år nu...
Nya Ulmabrännaren har gått i två år.

De saker som jag haft att klaga på finns beskrivet under Ulmasektionen och har mest gällt förra brännaren och vad jag kommer ihåg en tempgivare.

Bra saker: pannan är liten och låg, brännaren är snabb i uppstart med varmluft, tryckluften har funkat helt felfritt i två år.
Dåligt: Har begränsat återförsäljarnät

Jag har inga åsikter om andra märken och tror säkert att de är lika bra som Ulmas så det är ingen marknadsföring jag kör med. Förutom att jag har goda erfarenheter av märket kan man alltid kan ringa direkt till ULMA och få råd av ägaren Ulf där.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av Custom Sam »

Tack för synpunkterna!

Eftersom jag inte eldar upp enorma mängder med pellets, 4 ton/år så är det kanske inte heller så petigt med att det ska vara absolut högsta effektivitet i förbränningen, kanske ska se på detta med enkelhet att fixa som en viktigare faktor... Misstänker att Ulmas och Ecotecs brännare är ungefär likvärdiga i servicevänlighet?

Jag upplever att de Svenska fabrikaten ofta tar ganska saftigt betalt för enkla konstruktioner, de Danska Blackstarpannorna (tack Nyman!) förefaller innehålla betydligt mer saker för pengarna?

Ser att Ulma har en ny brännare, http://ulma.se/ulma2000.php som ser klart intressant ut. Någon som har erfarenheter av den?

Vad gäller återförsäljare finns det en några mil bort, har ingen aning om hurdana de är att jobba med, men firman har funnits i många år. Så något rätt gör de väl... De har även Ecotec, även om jag får rysningar av namnet pga Econompannan...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av FRS05 »

Har du en återförsäljare på närma håll som både har Ulma och Ecotec så ta dit honom. Se vad han säger om de olika pannorna och be han ge dig en offert. Det kostar inga pengar utan bara lite av din tid :) . Som det har varit inne på innan, akta dig från skit från Lindquistheating.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Vad ersätta Econompanna med?

Inlägg av Custom Sam »

Tack, ja, det är förstås det bästa. Jag gör så!

Såg att det finns en tråd om Ulma 2000-brännaren, låter som bra skit... :)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Skriv svar