funderingar kring brännare och panna

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren kan vara felinställd men det kan också bero på en sämre pellets. Prova några påsar av ett annat fabrikat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Haseld »

dagab: har du inte mätt effekten under 6 minuter än, som Stegatorparn skrev om i första svaret?
Det kanske inte brinner ordentligt, ligger och halvpyr bara?
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Kenneth »

Hej


Jag tycker ni gör detta för invecklat ..

Gör så att väg 6 min (360 sek) sätt kabel till skruven i ett vägguttag

Väg sen ..

Jag har ett exp. för jag anväder ett program som talar om tillförd effekt - verkningsgrad ..

Vikt 6.min.1350 gr.
Blink.på pot 2. 2 blink 3.2 sek.drifttid skruv.
Vilotid. Pot 2. 2 blink 11.8 sek.vilotid skruv.

Cykel är alltid 15 sek. detta ger en 13.8 kW


Detta gäller iwabo brännare S och S1

Försök att lägg upp bilder på panna och brännare ..skruvlutning max 40 gr

Ni har en bok med brännaren... alla pot.står där...och vilka tider om man ändrar blink..

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Haseld »

Kenneth: Bra med fler förslag, men jag tycker inte att det var enklare!!

Talar ditt program om sen, vad man ska stella pot 2 på för antal blink ???

Mätte nu på min skruv i vägguttaget under 6 minuter och fick då 1:a mätn. 2200 gr., 2:a mätn. 2175 gr.
Räknar man om det efter ditt exempel, skulle det bli 22,49 kW !!
(på en brännare med angiven effekt på 10 - 20 kW) ??

Sen till blinktiderna: 3,2 sek. på 2 blink är den gamla, första uppgiften från Iwabo/Naturenergi
Beroende på när kretskortet är tillverkad/brännaren är servad, kan man även ha fått in de nya tiderna.
Här är det dessutom fråga om Iwabo Villa S1X. Där är 2 blink 1,82 sek.

(14.2: Hänvisningen borttagen, då jag ändå fick förklara mina avvikande värden längre fram.)

Hälsn. Haseld
Senast redigerad av Haseld den sön 14 feb, 2016 14:06, redigerad totalt 1 gånger.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Kenneth »

Hej

Jag har lite brådis just nu. se om jag kan skriva mer efter att du gett mej dina inställningar
iwabo gjorde om tiderna på de sista korten så att inte steget i kw blev för stort ..vid trång panna
är lika med liten eldyta ..

Men du har inte org.skruven .? ger för mycket per timma om du får 2200 kg 6 min. den ger 22 kg
det kan du köra en 100 kW brännare med....

Till dessa brännare får inte skruven ge mer än 15 kg per timma

Synd att jag inte har din E.post ...så skulle du få bättre info... med bilder.m.m.

Ge mej hur alla pot.står på din brännare det är den gula lampan som talar om
pot.inställning .. den gröna visar vilken pot efter blinkningar...

Hur stor eldyta har din pannna?


Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av nyman »

Hasseld: Om du gör steg för steg efter Stegatorparns beskrivning får du fram brännarens aktuella effekt.
Du ska alltså ta bort fallslangen när brännaren nyss kommit i full drift, samla upp pellets som faller ur slangen i en påse och samtidigt mata in pellets i brännaren för hand.
Pelletsvikt i kg under 6 minuter x 4,8 kWh/kg x10 för hel timma = inmatad effekt x 0,9 ung. verkningsgrad = avgiven effekt.

Får du 2200 gram pellets på 6 minuter har du nog stoppat skruvens kontakt direkt i ett vägguttag.

Mängden inmatad pellets ställer du in exakt med hjälp av "blink". När du fått fram önskad effekt justerar du in för bränningen med hjälp av fläktspjället. Ivabo S har helt annan styrning men den har du väl inte?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Haseld »

Tack för era svar, både Kenneth och nyman.

Men ni har fattad det helt fel! Ni måste läsa tråden från början!

Det är dagab som har startad tråden och ber om hjälp. Jag hoppade bara in för att hjälpa till och ge en
förenkling till Stegatorparns beskrivning (lysa med ficklampa på fotocellen, så man inte behöver handmata)
Det är mina två bilder på rostern för att visa dagab hur der ungefähr ska se ut. Jag behöver ingen hjälp
i det här fallet.

Kenneth: För att ge en förklaring till mina 2200 gr, hänvisade jag till en annan tråd i Nibe/Iwabo, men den
har du tydligen inte tittat på.
Jag antar att jag har originalskruv, 75 mm plaströr med en 25 W SPG-motor. Men för att komma bort från
den ojämna matningen, sänkte jag skruvvinkeln från 39 grader ner till 26 grader.
Jag kör just nu med 0 blink (30 sek.) på pot 1 och 1 blink (1,65 sek.) på pot 2.
Då får jag ca 261 gram på 6 min vid driftmätning. ca 11.3 kW.

nyman: Visst har jag stoppat skruvens kontakt direkt i vägguttaget, när jag fick 2200 gr.
Men det var för att visa Kenneth, att han har fel, när han tyckte att vi gör detta för invecklat.....

Här gäller det jo att hjälpa dagab, och det utan dyra instrument och data program, som man troligen
inte heller har tillgång till.

Hälsn. Haseld
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Kenneth »

Hej

Ja vem är nu denna Kenneth .. Kenneth har hjälpt Kalle på E-kontroll med att testa och utprova
lite av varje ... testat nya produkter m.m.

Har monterat 400 brännare sen 1994 första åren Janfire ingen stor efterfrågan.

Har du ändrat vinkeln till 26 gr. då förstår jag att org.skruven ger denna vikt ..var i boken står det
att du kan sänka till 26 gr. när det tar bakåt i din brännare av ev.poppar eller att fläkten stannar helt
vad säker då de som har brandsynen. har två såna fall där kund har ändrat sen jag installerat och brand
uppstått....
Jag säljer inget program det är för eget bruk ..

Sen jag har detta prog.och får in en brännare för rep.så innan kunden kommer med brännaren så ber jag
han att ta 6 min i väggutag. och ta med detta så väger jag.
Då kan jag hemma ställa in brännaren till 100% bara startsatsen som jag behöver kolla på plats
när jag kommer för att lämna brännaren. Vet att i den pannan kan man ha bara exp. max 14 kW..
Jag gjorde som dessa säger att starta upp och låt den gå in i effektmatningen och börja tiden med
en matning och avbryta efter en matning.. 6 min.där ochså.
Men hur vet ni vad ni får efter denna manöver man kan få göra detta upp till tre gånger för att komma
rätt... kunden har vunnit en tid som jag inte behöver att vara i pannrummet utan hemma i företaget
och gör detta i samband med rep ... har funkat mycket bra ..

Sen du har det kortet med tätare matning detta kort går ochså att ställa om till den gamla matningen
men det är inget man lämnar ut...bara de som kan göra detta för det är lite avanserat.

Så ni får gärna tycka att jag har fel men det tycker inte kunden.. när fakturan kommer..

Synd att jag inte har din e-post...så skulle du få bilder på mycket fina tips ..
Dessa skruvar så har jag monterat en kärna i spiralen vilket gör en mycket jämnare matning.Inte svårt
har bilder... men vill inte lägga ut dessa på forum.


Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Haseld »

Hej igen.

Jag säger inte att du har fel TILLSAMMANS med ditt program. Men det hjälper inte en nybörjare
att få sin brännare att går bra på egen hand.
Det står så klart inget om det i boken, inte heller hur man ska komma tillrätta med den ojämna matningen.
Så då får man prova med egna lösningar. Jag har dock inte sänkt motoränden på skruven, ville inte ha en
kortare fallslang till brännaren, utan höjde veckoförrådet istället.

Därmed tycker jag inte att bakbrandsskyddet har blivit sämre.

Är dock inte helt nöjd med denna lösning, det blev onödigt mycket, men när man inte vet hur mycket en
vinkeländring ger, måste man höfta nånstans. Blev jo också sämre att tömma säckarna i förrådet.
Ska göra om det till sommaren, men eftersom skruven går genom väggen, måste jag ta bort förrådet för
att kunna göra en ändring. Har även funderat på att prova med en kärna i spiralen. Så det var inte helt nytt.

Att ställa om kortet till den gamla matningen, är väl ingen fördel. Då hade jag inte kunnat sänka till lägre än
2,0 sek. på pot 2. Nu kan jag iallafall går ner ett steg till, till 1,5 sek.
Betr. e-post, så ska det väl gå över inloggningsrutan?? Det är jo en brevsymbol där.

Hälsn. Haseld
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: funderingar kring brännare och panna

Inlägg av Haseld »

Hej igen, nu när eldningen börjar på allvar igen.

Lite uppdatering och revidering.
Har nu återställd skruvvinkeln till tidigare lutning och eldad med 8 mm i snart tre månader.
8 mm pellets matas avsevärd mycket jämnare!
Trots återställd skruvvinkel, ca 38/39 grader är det ganska liten skillnad i startdosen.

Tyvärr ser det dock ut som att det bli mera aska och slagg kvar i rostern.
Man får tömma rostern redan efter ca 8 – 9 säckar. Totala askmängden i pannan är dock lika som vid 6 mm.

Dom relativt bra bilderna som jag visade i ett tidigare inlägg i denna tråd, har jag i alla fall inte uppnådd än. Redan efter ca 9 säckar blir det nästan dubbelt så mycket i rostern som vid 6 mm efter ca 17 säckar. !!

Effektläge nu: ca 300 gram vid 6 min. = ca 12,96 KW
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar