Stort antal start av pelletsbrännare.

Skriv svar
papphuset
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 23 feb, 2016 17:34

Stort antal start av pelletsbrännare.

Inlägg av papphuset »

Är det någon som har någon uppfattning om vilken pelletsbrännare man bör välja om man har en anläggning där pelletsbrännare kommer att starta (göra sitt jobb) och sedan stoppa. Mellan denna process och nästa start kan det ta en-två dagar. Alltså kommer brännaren att ha väldigt många start och stop.
Kanske det till och med inte är vettigt / lönsamt med en pellets brännare till mitt värmebehov?

Finns det någon brännare som har en bättre startutrustning än tändtråd?

//Mats
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Stort antal start av pelletsbrännare.

Inlägg av Roli »

Om det är en till två dagar mellan gångerna som den går, skulle inte jag kalla det att den har många start och stopp. Det finns brännare som startat och stoppar 10-15 gånger per dygn. Där blir det många start och stopp.
Visst finns det brännare med annan tändning än tändtråd (är det en glödande tråd du menar där?). Varmluft är ett vanligt tändalternativ.

När man skall välja brännare så är nog vilken typ av panna man har en viktigare parameter än typen av tändsystem.

Min brännare t.ex startar med varmluftständning och startar just nu mellan 30-50 gånger per vecka, har faktiskt inte räknat men då jag vet gångtiden per vecka och ungefär hur länge den går per gång så blir det ungefär så där många gånger när man tar siffrorna ur minnet. För att ge en mer exakt information så måste jag läsa på lite då jag inte sitter med exakta värden.

Med dina uppgifter så skulle "din" brännare starta mellan 3-7 gånger per vecka och det kommer vilken brännare som helst med autostart att klara av. Sedan hur länge i år den skulle klara av detta beror mycket på hur väl den servas och underhålles mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stort antal start av pelletsbrännare.

Inlägg av Icecap »

Min brännare kör - på sommaren - en värmning av pannan och sedan är det ung. 18 timmars stillestånd. Om det är "många" starter vill jag inte sia om men det fungerar bra.

När det är som nu har den en stillestånd på ung. 2 timmer mellan varje bränning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Stort antal start av pelletsbrännare.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag vet inte om vi tolkar ditt inlägg rätt, då det är lite motsägelsefullt..
Är du orolig för få starter, eller många starter?

Oavsett, så är det inget problem för ex. en Viking Bio.
Under sommartid är vår brännare tidsstyrd och går en gång per dygn (för varmvattenproduktion).
Under vintertid när den även producerar värme, så kan den ha upp till 20 starter per dygn.
Tändelementet har suttit på plats i 12 år nu.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
papphuset
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 23 feb, 2016 17:34

Re: Stort antal start av pelletsbrännare.

Inlägg av papphuset »

Jag ser nu min motsägelse.
För 10 år sedan körde jag en Ecotec som hade underhållsglöd igång vilket gjorde att den startade om ganska sällan. Det system jag skall bygga och husets låga effekt behove samt att jag kommer att ha två olika acktankar efter varandra (kulvert mellan) så jag trodde att detta skulle kunna bli ett problem med få starter. Men det låter ju som detta inte är ett problem.

Nu till nästa fråga:
Jag söker den optimala ( i mina ögon) pelletsbrännaren. Den skall vara enkel, enkel och enkel (få delar) samt robust robust robust.

Vad föreslår ni?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stort antal start av pelletsbrännare.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag bytte min Viking Bio till en Biobjörn och det var ett enormt lyft i driftsäkerhet.
Att reservdelarna dessutom är billiga är bara ett plus i kanten.
Har nu gått i två år utan problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stort antal start av pelletsbrännare.

Inlägg av Icecap »

papphuset: de ack.tankar - är det för pelletsens skull eller för att du även eldar med ved?

Det är ju visat sedan ett tag att det man vinner i få startar med ack.tank förlorar man i spillvärme pga. strålningen.

Så om du uteslutande vill köra pellets kan du spola tankarna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar