Syrran funderar på att byta till pelletsbrännare.

Skriv svar
Overgaard
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 dec, 2015 15:44

Syrran funderar på att byta till pelletsbrännare.

Inlägg av Overgaard »

Halloj!

Syrran kör med oljebrännare (huga!!!) och tröttnat på olja. Hon vet att jag kör med pellets
och undrade om inte jag kunde hjälpa henne med att kolla vad det skulle kosta att konvertera.
Pannan de har är en CTC 1200 EKONOMI, 40 kW vid oljeeldning och en 6 kW elpatron vad jag kan tolka det som av lappen på pannan.

Enligt syrran har de förbrukat 1m3 olja sedan november, så 4 månader grovt räknat.

Jag tycker såklart hon ska byta till pellets. Av flera anledningar. Dels är det snabbt att komma igång.
I princip "bara" byta ut brännaren och justera in och enligt syrran pratar hon om kanske 40 000 kr per år i olja. Så en konvertering till pelletsbrännare borde väl betala sig rätt snabbt?
Har informerat henne om att det är lite mer pyssel med pellets, sotning, etc, etc.

Huset hon bor i är en villa på 100m2 byggt 1934. Huset finns i Kumla, dvs. i Närke, Örebro Län.

Vad tror ni?

Vad ska hon ha för brännare isf? Jag har själv en Viking Bio 20 som tickar och går som tåget.
Finns bra paketpris någonstans? Brännare+litet magasin+matarskruv, typ.

Bild
Bild
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Syrran funderar på att byta till pelletsbrännare.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du för avsikt att hjälpa/supporta henne, så är det ju självfallet en fördel att välja samma brännare..

Nytt eller begagnat?

Då och då dyker det ju upp kompletta anläggningar som du beskriver på Blocket.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Syrran funderar på att byta till pelletsbrännare.

Inlägg av micke_932 »

Den brukar ju vara svår att köra på högre effekt men om det är 40kW pannan så bör det ju funka med det mesta i brännarväg (runt 20kW eller så).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Syrran funderar på att byta till pelletsbrännare.

Inlägg av Brynäs »

Här är en länk men detta är helt ny brännare.
http://mrpellets.se/sv/kmp-px22-px52/15 ... -px22.html

Stegatorparn har helt rätt framåtriktad brännare är det som gäller,väldigt fel av mig :oops:
länken visar en kmp framåtriktad brännare som borde passa.

PX-brännareMaterial som håller länge. Brännaren är tillverkad i rostfritt, syrafast och högtemperaturbeständigt stål. Material som är omsorgsfullt utvalda med tanke på lång livslängd och låga kostnader. Den har inga rörliga delar. Brännaren har en hög verkningsgrad. Med modern digital teknik övervakas termostaten i pannan och temperaturen bibehålls på effektivast sätt. Säkerheten är den högsta med flera inbyggda skydd som fallrör, överhettningsskydd och övervakningssensor för lågan. Installationskostnaden är mycket låg. Brännaren är enkel att installera och passar de flesta pannor genom en framåtbrinnande konstruktion. Elektrisk tändning är standard. Förbränningsverkningsgrad: ca 92 % Avgiven effekt i maxläge: 20 kW Avgiven effekt i halvfartsläge: ca 10 kW Spänning: 230VAC Effektförbrukning, medel : 40 W Vikt 12 kg

Enligt tillverkaren!!
Senast redigerad av Brynäs den ons 09 mar, 2016 19:48, redigerad totalt 2 gång.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Syrran funderar på att byta till pelletsbrännare.

Inlägg av Stegatorparn »

Uppåtbrinnande brännare som Bequem och Ecotec är direkt olämpliga i en CTC 1200.
Det finns inte utrymme för lågan som går direkt upp i tuberna.

Pannan kräver en framåtbrinnande brännare. Alla rörbrännare fungerar och även Eurofire, Viking B16, Biobjörn samt Janfire med lågriktare.
En lättskött modern brännare anser jag skall ha digitala inställningar.
Begagnatmarknaden översvämmas av gamla omoderna brännare. Kan finnas ett o annat guldkorn, men de försvinner ganska kvickt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Syrran funderar på att byta till pelletsbrännare.

Inlägg av danei »

Det är en ganska trång panna, så ta inte en brännare som måste gå på hög effekt. Den är inte helt simidig att sota ut, men annars är det en bra panna.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Syrran funderar på att byta till pelletsbrännare.

Inlägg av frosten »

Jag kör en Viking B16 i en likadan panna, fungerar bra. Men det krävs att man askar ur ofta, ca 1 gång i veckan under högsäsong.

B16 är billig i inköp (begagnat) och billiga reservdelar.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Skriv svar