Nytt värmesystem, köpråd?

@martin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jan, 2016 22:49

Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av @martin »

Hej,

Vet att det finns många liknande trådar, men många av dessa är också flera år gamla.

Jag har idag en gammal Kombipanna "Exonom" -73 med en Baxi Eurofire -06 monterad i. Detta fungerar ganska dåligt och kräver mycket underhåll. Uraskning/sotning med ca 4 dagars mellanrum och en hel del annat trassel.

Huset i fråga är ett souterränghus i mellansverige om 243 m2. inte jättebra isolerat men ändå relativt. Har ingen murstock utan endast ett rör som verkar "stå" diekt på pannan.
Jag står nu inför val av nytt värmesystem och har konstaterat följande. "Rätta mig om jag har fel eller om ni har andra tankar"

Berg/Jordvärme, bra och bekvämt men dyr investering, 150-200k.
Luft/vatten dyrt i både inköp och drift när det väl slår till och blir kallt. har fått offert runt 100k.
Pellets nytt, relativt dyrt i inköp, relativt billigt i drift men kräver en del underhåll.

Så, jag har börjat kika på begagnade system. Det jag har kollat på är CTC Ecoflex och Värmebaronen Pellmax CU med Viking Bio brännare. Den senare har jag hört mycket dåligt om dessvärre.

En 7-8 år gammal CTC Ecoflex får man för ca 15k idag, Är detta ett bra köp eller har pannan/brännaren redan gjort sitt? Finns det några andra Pannor som ni rekommenderar?

Jag är ute efter ett system med säker drift, Automatisk shuntning, inte allt för mycket innehåll och prisvärt. Gärna en panna med elpatron som standard också. Tycker ni att beganatköp är en dålig idé tar jag gärna emot tips på nya system också.

Tack på förhand!

/ Martin
Exonom Kombipanna -73
Baxi Eurofire Millenium 2 pelletsbrännare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av Stegatorparn »

En begagnad Ecoflex är en utmärkt pelletspanna som kan ha många år kvar. Se bara till att det inte läckt vid anslutningarna, för då kan den ha rostskador, eller att den stått avställd länge med vatten kvar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av rod02 »

Bästa kombipannan om man vill peta in en pinne då och då. Är en vedpanna med eftermonterad pelletsbrännare. Inkl acktankar. Mitt personliga val....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
@martin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jan, 2016 22:49

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av @martin »

Hur länge kan man förvänta sig att en pelletspannan håller? har även sätt biomatic+ 20 pannor som säljs. Är dessa ett alternativ kanske?
Exonom Kombipanna -73
Baxi Eurofire Millenium 2 pelletsbrännare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av micke_932 »

20-30 år eller så (installerad och i drift).

Sen är det ju lurigt med beganade om dom stått utomhus i väntan på köpare och liknande, en pannan i drift rostar ju inte något direkt medan en tom panna kan börja rosta snabbt, ännu värre om det har läckt någonstans, varmt vatten som läcker fräter som hundan på metallen, kan äta upp en panna på ett år eller så.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av FRS05 »

Både pannorna du har kollat på är bland de bästa du kan välja. Så kör på någon av dem, nu till våren kommer det alltid ut en hel del pannor när folk borrar efter bergvärme. Ha bara stenkoll på blocket för de bra anläggningarna går snabbt. Det som ligger kvar är oftast skiten.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
bergeken11
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 mar, 2016 08:44
Ort: Tyringe

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av bergeken11 »

Tycker du/ni ska göra som jag och min fru gjorde sätt er ner och fundera på vad ni tycker är bäst för er har ni tight med tid ungar skall skjutas hit och dit långa jobb dagar mycket aktivitet på helgen, då kanske pellet inte är något för er då kanske ni skall satsa på luft/vatten pump istället. I vårat fall så kände vi att via hade tiden så vi körde på pellets. Så varje hushåll har sin egen situation att titta igenom innan man bestämmer sig.
Men skulle ni köpa ett nytt pellets system så kan ni titta på värmebaronens vi köpte ett helt system av dom med viking bio 200 brännare och pellamx cu panna fick ge 126k men då fick vi byta innerrör i skorstenen då det gamla var mycket dåligt skick då plockades det gamla systemet ut också gammal olje panna och oljetank, väldigt lätt system använd för oss som är nybörjare med pellets. Men som många andra sagt så finns det en uppsjö att välja på, det är inte lätt.
Viking bio 200 -16
pellmax cu -16
mafa mid 730l -16
@martin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jan, 2016 22:49

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av @martin »

Hej Igen!

Tack för all hjälp. Det lutar fortfarande åt en ny/bättre begagnad pelletspanna då jag hört så mycket elände om luft/vatten värmepumpar. Har fått en offert för en värmebaronen pellmax CU med Viking bio brännare. 101tkr. Inkl installation efter rot. Låter hutlöst dyrt tycker jag. Samma installatör ville ha 104tkr för ett luft/vatten system. En annan firma jag pratat med rekommenderar ulma. Deras basicpanna med brännare går lös på ca 40tkr, vilket låter intressant. Har även kollat på deras lambdastyrda panna med Brännaren som är försedd med tryckluftsuraskning. Är det någon som har något att säga om dessa pannor?

Tack igen!
Exonom Kombipanna -73
Baxi Eurofire Millenium 2 pelletsbrännare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av d_anders »

Det låter som de tar bra betalt för installationen. Kolla med andra firmor.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av FRS05 »

101 tkr efter rot låter helt omänskligt högt, de vill helt enkelt inte installera grejerna. Nu vet jag visserligen inte alla förutsättningar men det låter som sagt DYRT. Det ända sättet man vet om det är dyrt är att kolla med andra firmor. Ta in offert på CTC, ariterm och Ulma installatörer med så får du en bättre bild av läget. Antar du idag har något form av förråd som du tänkte använda med nya anläggningen, annars är det något man själv kan fynda på blocket för att få ner priset.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av mrxswe »

Pellmax cu kostar ca 38000 sedan brännaren 21000. Så det är hutlöst dyrt
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det framgår inte vilken Viking Bio de har offererat, men en Pellmax CU med nya Viking Bio 200 ligger på strax över 70 000 kr i Värmebaronens ordinarieprislista. Priser på nätet en bit under 60 000 kr.
Så det måste vara en hel del installation + kanske andra förändringar som gör att det drar iväg.
Eller också är offertlämnaren inte riktigt intresserad av jobbet.

Pellets blir ju aldrig så bekvämt som en värmepump.
En ny/förändrad pelletsanläggning är väl kanske den bästa lösningen med tanke på de fakta du anger.

Ibland finns det mycket lätt begagnad utrustning ute på Blocket.
Är man inte händig själv så förutsätter det ju också att någon installatör vill göra jobbet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
@martin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jan, 2016 22:49

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av @martin »

Okej, tyckte också att det kändes dyrt. borde inte vara så krångligt byte av pannan tycker jag.Både den gamla och nya pannan går in genom dörren till pannrummet, skorstenen vilken består av ett rör som "står" på pannan kanske kan ställa till lite bekymmer, måste nog lyftas upp med domkraft. Tror ni det är möjligt att hitta en installatör som vill installera en Ecoflex som är köpt via nätet? Såg att Rinkaby rör sålde Ecoflexen för 47000:-.

Bild
Bild
Bild
Exonom Kombipanna -73
Baxi Eurofire Millenium 2 pelletsbrännare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror tyvärr att du kan få leta runt ganska länge för att hitta en installatör (och då menar jag företag med alla certifieringar etc.) som tar sig an en panna från nätet. Många vägrar fortfarande sätta in en köksblandare från en annan butik (identisk med den de själva säljer) ens en gång.

Har du försökt få någon att lämna ett förslag på en CTC Ecoflex?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
@martin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jan, 2016 22:49

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av @martin »

Väntar in offert för CTC-ecoflex, ska ta in offert på ULMA också.

Får se vad det blir i slutändan :)
Exonom Kombipanna -73
Baxi Eurofire Millenium 2 pelletsbrännare
Skriv svar