Nytt värmesystem, köpråd?

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av danei »

GoForIt Pellets: Vilka certifieringar syftar du på?

Begagnade anläggningar överväger man ju främst om man kan installera själv.
Att installatörer vägrar installera andra prylar tror jag har något med garantiansvar att göra. De åker på garanti ansvaret om de installerar den oavsett vad den kommer ifrån. Det är möjligt att man kan komma runt det om man själv ställer in pannan eller skruvar fast kranen, och bara anlitar någon för rören.

När jag bytte sist kostade det mig ca 13500kr. 12500kr för panna och brännare och 1000kr för diverse rör och kopplingar. Sen tillkom det ju en del arbetstid. Den gamla pannan och oljetanken fick jag lite för på skroten.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av FRS05 »

Ska man få någon installatör som installerar grejer man själv köpt ska man inte gå efter de stora firmorna. De har sina egna märken som de säljer och installerar. Jag tror man ska försöka hitta en duktig ensamföretagare, de borde vara lättast att få dem att installera gamla grejer.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
@martin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jan, 2016 22:49

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av @martin »

Nu har jag fått pris på en ulma basicpanna med nya tcabrännaren som har touch-screen och tryckluftsuraskning. Inkl ny exp-kärl,cirkulationspump, shuntautomatik, installation samt bortforsling av gamla pannan. Ca 70k. Låter det rimligt?
Exonom Kombipanna -73
Baxi Eurofire Millenium 2 pelletsbrännare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av d_anders »

Jag tycker det låter ganska rimligt. ca 50k för panna + brännare, sen kärl, pum, automatik en del rördelar och arbete.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av FRS05 »

Det tycker jag låter väldigt rimligt faktiskt. Betydligt billigare än den där andra installatören som låg över 100k på den anläggningen. Du har inte kikat på att uppgradera till lambdapannan istället? Det är väl egentligen bara ett borrat hål i pannan och en lambdasond till som skiljer åt. Borde inte bli så mycket dyrare. Men den är ju ganska ny så kanske inget firman är van vid ännu heller och därav de valt att offerera basicpannan?

Själv kostade min anläggning 61000:- men då hade jag redan förråd, cirk kärl och shuntautomatik sedan innan. Vid tillfället jag installerade det så var där en kampanj så de rabatterade panna/brännare med 8000:- så egentligen kostade installationen 69000:-
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
bergeken11
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 mar, 2016 08:44
Ort: Tyringe

Re: Nytt värmesystem, köpråd?

Inlägg av bergeken11 »

Sen som man vill ta med i beräkningen när man ska anlita en firma är hur deras service är syftar på kund bemötande och lager hållning med grejer till panna och brännare. Jag personligen betalar hellre 10k extra för bra service och reservdels lager men det är bara min personliga åsikt. Annars bra pris.
Viking bio 200 -16
pellmax cu -16
mafa mid 730l -16
Skriv svar