Fördel med ackumulatortank?

Skriv svar
HB3
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 21:16

Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av HB3 »

Hej!

Jag har en fundering på mitt system här hemma. Har en 500l ackumulator och laddomat. Tillför detta något egentligen, rent ekonomiskt? Har idag driftstid på 4-6h per start, och den går ca 1.5 gång per dygn. Nu väsnas ena laddomatpumpen endel. Funderar på att plocka bort tanken och vinna platsen, men är det en ekonomiskt dum sak att göra?

Någon med lite bra tankar och råd?
CTC V20
EcoTec Bioline 20 (A4)
500L Acc-tank
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av danei »

SP gjorde ett test för ett gäng år sedan just för att testa för och nackdelar med acktank mot en pelletspanna. De körde med någon äldre panna med varmvattenberedare och återmatning till pannan. De kom fram till att verkningsgraden blev något lägre med tank, men utsläppen blev bättre. Skillnaden var liten.
HB3
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 21:16

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av HB3 »

Så det är lägre verkningsgrad med tank? Känns bakvänt.

Men med modulerande drift som jag kan använda så är det kanske bättre utan tank då...
Har även en elektrisk varmvattenberedare så det är endast för värmen pannan tuffar.
CTC V20
EcoTec Bioline 20 (A4)
500L Acc-tank
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av danei »

Varför känns det bakvänt? Det är ju fler prylar som har förluster.
Jag hittar dock inte rapporten just nu.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av Honda »

Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av danei »

Där var den ja. Tydligen mindes jag fel på vilka som gjorde den. Inte konstigt att jag inte hittade den då.
Tack Honda.
Grot
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 mar, 2016 08:43
Ort: Uppsala

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av Grot »

Läste också den. Intressant då vi hade en diskussion på jobbet om ack-tank vara eller icke vara.
Om någon hade frågat mig spontant tidigare hade jag sagt att det lämpar sig bättre tillsammans med vedeldning eller då man behöver ha en samlad punkt att lagra energi. sol, vind, pellets, värmepump etc...
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av Abbe »

Precis så är det. Att sen har varmvattenproduktion i pannan med acktank är ju vansinne även med ved...

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
HB3
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 21:16

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av HB3 »

Har läst rapporten nu.

Det jag tycker känns lite bakvänt är att värmen som "försvinner" pga ackumulatorn tar ju vägen nånstans. Typ pannrummet, källaren. Huset får ju värmen tillgodo? Så värmen som går förlorad kommer ju till nytta iaf?
CTC V20
EcoTec Bioline 20 (A4)
500L Acc-tank
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av danei »

Visst, om man behöver värmen i pannrummet. Ofta räcker det nog med pannans förluster. Men det finns ju andra fördelar med tanken.
HB3
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 21:16

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av HB3 »

Jo, så är det nog. Fördelen som jag kan tänka mig är vår/höst när dagarna är är såpass sköna att värmen egentligen inte behövs. Då är det bara pannan som kyls ned. Har man tank så kyls ju även den ned, och kräver några extra timmar pelletseldande för att få upp i temp igen, som försvinner på dagen, i onödan.


Låter iallafall som att tanken lika gärna kan tas bort, blir inte sämre av det iaf. Hellre det än att lägga pengar på den.
CTC V20
EcoTec Bioline 20 (A4)
500L Acc-tank
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av Kelvin »

Energimyndigheten testade pelletspannor för inte så längesen:

http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... etspannor/
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av André »

Med källare som slukar förlusterna så anser jag att man har en fördel sommarhalvåret iaf, då jag kört mot acktank på sommaren så startar brännaren ca 3 ggr/vecka.. Varje start går den ca 2,5 timmar på fullt flås exkl uppstart, brukade gå under 3 kg/dygn för vv med 4 personer men nu då dottern blivit tonåring hade nog gått det dubbla :roll:
Vintertid går brännaren 2-4 tim/start på maxeffekt beroende på utetemp och även då behövs spillvärmen, men pannan bör ha liten vattenvolym
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av rod02 »

När man tex glömt fylla förådet, så har man lite mer tid på sig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fördel med ackumulatortank?

Inlägg av Icecap »

Det är egentligen ganska enkelt:
Om inget ställe i huset blir onödigt varmt är det ingen extra förlust med en ackumulatortank.

Men den driftekonomiska vinsten är ju inte heller något att skryta med, den är nära nog obefintlig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar