Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Skriv svar
Sword
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 21 mar, 2016 20:31

Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av Sword »

Vi har bestämt oss för att i samband med en utbyggnad byta ut vår frånluftvärmepump (Nibe 410 som håller på att dö...) mot ett FTX system och en acktank med solfångare och en pelletspanna. Huset är på 160kvm och byggt 2003 och utbyggnaden blir en verkstad på 70kvm. Eftersom pelletspannan förmodligen inte kommer att användas jättemycket då vi dessutom är flitiga på att elda i kaminen inne, så tycker jag det känns onödigt att lägga 50' på en helt ny panna. Vad tycker ni att jag ska leta efter och vad ska jag definitivt undvika? Eller är det rent av så att en ny modern panna är så mycket effektivare att det är det vi ska satsa på? Idag ligger vi på en totalförbrukning för hushållet på ca 12000kWh/år.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av nyman »

Begagnade laddpannor som ska eldas mot acktank finns sällan till salu.

16 kW modellen här går på på 43100 men då har den automatisk rengöring av både panna och brännare.

Riktiga pelletspannor ska inte eldas mot acktank. Slopar du den olönsamma solfångaren så kommer det att finnas bra begagnade pelletspannor av modernare typ att köpa för 15000-20000 nu när vintern slutar.

För riktiga pelletspannor med brännare får man betala ny minst 50000. Här har du ett bra extrapris på CTC Ecoflex:
http://www.vvsobadrum.se/varme/varmepan ... alsearch=1

Sparar du in på den dyra solfångaren som aldrig kommer att gå med vinst under sin levtid så slipper du också acktank och en massa arbetskostnad för all rördragning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av frosten »

Varför är solfångare så olönsam? De är oerhört billiga att tillverka själv.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av micke_932 »

Dom flesta smäller nog inte ihop en solfångare med vettig verkningsgrad hemma på bakgården "oerhört billigt", och när alla rör, cirkulationspumpar och annan kringutrustning kommit dit så är det nog inte "oehört billigt" i alla fall, sen hjälper ju inte det, all värmen kommer på sommaren när du inte behöver den, på vintern gör dom inte mycket nytta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Sword
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 21 mar, 2016 20:31

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av Sword »

Lite märkligt att man på detta forum bara får tänka ekonomiskt? Är ekonomi enda anledningen till att man kan vilja ha solfångare? Jag har helt andra anledningar till detta val, vilka de anledningarna är, är ju faktiskt min ensak. Dessutom var det ju inte solfångarnas vara eller icke vara som jag frågade om. Inte för att skriva någon på näsan, men vad vet ni om vilka inköpskanaler jag har för solfångare? Jag kanske kan få dessa nästan gratis? (vilket jag de facto kan...)

Så, åter till frågan. Vilken pelletspanna ska jag hålla utkik efter? Även om det är så att de sällan kommer ut begagnade så kan man väl ändå svara på vad jag ska leta efter?
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av FRS05 »

Hej Sword

Det finns en uttalad skepsis mot allt som inte är ekonomiskt försvarbart här inne. Vilket kanske är rätt på ett sätt. Jag skulle med vilja ha solfångare om jag hade haft ett vettigt tak att sätta dem på. Även ett vindkraftverk hade varit häftigt att ha. Eftersom jag också, nog, relativt lätt hade fått dra en kabel till ett närliggande vattenkraftverk hade jag kunnat bli helt självförsörjande, vilken känsla:). Nog om det, du ville ha fakta på bordet!

Ariterm Biomatic+, CTC Ecoflex, Ulma (med tryckluftsuraskning) är bra anläggningar. Problemet är att du egentligen ska ha en laddpanna och utbudet där är inte alls stort på begagnatmarknaden. Den billigaste pannan som är ny och är en laddpanna är Ulmas och går på 40000:-. Rättare sagt den billigaste jag vet om. Nu var du visserligen ute efter begagnat i första hand men är tvungen att delge dig ändå. Köper du den av den auktoriserade rörläggaren i din närhet så skall han ta lika mycket för pannan. De kör, vad jag vet, med fast pris oavsett vart du köper en Ulma panna.

http://www.pbs.nu/sv/ulma-pelletspannor ... -20kw.html

http://www.ulma.se/laddpannamini-tca.php
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Frågan handlar ju om hur du värderar exempelvis ekonomi kontra skötselbehov.
En modern, mer automatisk anläggning är svårt att hitta begagnad.

Kan du tänka dig en panna som kräver lite mer skötsel (typ en gång i veckan under säsong) så kan jag rekommendera en panna från ex. Värmebaronen som vår Joker (inbyggd beredare) eller syskonen Comet (inbyggd beredare + mer styrning) eller Star (värmeväxlare). Det förekommer då och då relativt nya pannor på Blocket (vissa t.o.m. som bara gått på el och närmast aldrig varit eldade i) som säljs tillsammans med brännaren Viking Bio i prisläget 10-20 000 kr (beroende på ålder).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av nyman »

Fick ju aldrig in länken till Biocomfort.
http://www.biocomfort.se/erbjudande.asp

Normalt vill man ju ha så billig uppvärmning som möjligt och väldigt många har blivit lurade att solfångare är något att skaffa för värmen. Massor av varmvatten på sommaren när man behöver svalka... Värdefull bostadsyta som man betalar för går åt till acktank....
Absolut största delen av uppvärmningskostnaden har man den kallaste delen på vintern och då ger solfångare ingenting. Resten av året är uppvärmningskostnaden småpotatis vare sig man eldar med pellets eller kopplar in elpatronen.
Har man religiösa skäl som inte begränsas av ekonomin blir det en annan sak.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av skalman65 »

En panna som jag tycker har fungerat fint att ha dockad mot acctank är
euronom p20ub http://www.euronom.se/39_Exonom__P20_UB
En stor fördel som jag finner är att den endast är på 60L

Lät nyinstallera den pannan för ca 5 år sedan,
har haft lite jobb, men inget märkvärdigt, när man sotat hela pannan, med tiden har man lärt sig knepen och gör det ordentligt på knappa halvtimmen. (utan att stressa)

Priset var då inte så farligt dyrt heller, om jag inte minns fel så fick vi den med inmontering för 26 tusen.

Har i mitt fall kört den med en Px21, men skall gå över till uppåt-brinnade till våren, så båda brännarna fungerar, vid "nödfall" går det även att elda i pannan (i mitt fall innebar det att ta ut något roster, för att öka draget)

Om man skall leta nackdelar så är det möjligen nedre "dragluckan" (om det nu heter så) för att användas vid eventuell eldning, den finns ingen möjlighet att få helt tät,(om man inte gör någon ombyggnad), utan pannan kan suga lite tjuvluft den vägen.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av rod02 »

Jag börjar bli tjatig. Såklart en vedpanna i grunden. Då måste man ha acktank ;-). Och det blir flexibelt. Brännbart har vi nog alla. Reklamen tex. Div från trädgård. Ved ersätter dyra gymavg.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av hammiss »

Det var ett härans tjat om ekonomi i solfångare jag har dom för att slipa elda med ved på sommaren sen bryr jag mig inte om det är ekonomiskt eller inte. Men jag spar en massa ved.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av rod02 »

hammiss: Klarde du hela förra sommaren med solvärme? Det var en kall sommar 2015.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Vilken begagnad panna/brännare ska jag leta efter?

Inlägg av hammiss »

Föra sommarn hade jag ingen värme på men däremot hade jag varmvatten i första tanken o den låg på 80 grader in från fångarna o så fortsatte det i 4månader när det inte regnade. O även när det är mulet så laddar dom men dom kan hålla 50-60 grader in. Det räcker till att hålla sig ren i duschen. Så visst är det smidigt att inte behöva elda dom dagarna solen lyser. : )
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Skriv svar