Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell rep

Skriv svar
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell rep

Inlägg av aeromagnus »

Har en kmp px21 en 2005 med nya mjukvaran i. Den har gått bra tills nu i veckan. Den går ibland full hysteres dvs från 66 till 76 grader. Ibland går den dock bara till 70. Ingen driftstoppindikering. Ringde an ag servar brännaren hs som sa att det är ett troligt styrkortsfel som styr tempsensorn. Har en äldre ved/olja som är pellets konverterad. Inom några år ska allt uppgraderas.
Jag har nyligen bytt
brännarröret
ytterröret
ny tempsensor in i pannan
ny kontakt till sensorn som sitter i brännaren

Nu till min fråga. Ska jag byta styrkortet (ca 3200kr för kortet +arbetskostnad)
Eller skaffa ny brännare som jag sedan kan installera i ny panna när denna ska inhandlas.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av Stegatorparn »

Synd att du lagt ner så mycket pengar redan på den gamla brännaren.

Här har du en chans på en kanonbra brännare http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=18&t=16997.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av aeromagnus »

Hej!

Ja det är ju en avvägning detta med rep kontra köpa ny. Den du länkade till vad kan den vara värd? Skulle jag kunna använda min skruv sim jag har nu till denna?

Jag har ju på två år lagt ned 6000kr på denna så det känns surt att inte investera i den igen.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av nyman »

Eurofire har sänkt priserna ordentligt sedan mellanledet Baxi försvann.
Säljs numera också via återförsäljare.
http://www.pbs.nu/sv/eurofire-pelletsbrannare/
Priset på Biobjörn har däremot gått upp.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av Stegatorparn »

Din gamla skruv passar till Biobjörn, bara att plugga i.
Nypriset på Biobjörn är 21 000 kr. Sedan vad begpriset hamnar är en förhandlingssak men torde hamna runt 10 000 kr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av aeromagnus »

Ok och denna biobkörn kan jag sätta in i annan panna antar jag. Jag har ju lågt i tak så den nya pannan måste kunna sotas från sidan, menar turbulatorerna.

Är det samma mått på px21 och biobjön eller janfire angående dockningsflänsen?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av Stegatorparn »

Det är olika dockningsflänsar/monteringsplåtar för varje brännare.

Biobjörn behöver ett fyrkantigt hål 175 x 165 mm och detta hål finns redan i den medföljande monteringsplåten. Hålet i pannan skall alltså vara minst så stort för att brännaren skall kunna monteras.
Normalt tar man bort luckan där brännaren skall monteras och sätter dit monteringsplåten. Man använder samma hål och skruv som luckan var fäst med och borrar nya passande hål i monteringsplåten.

Janfire behöver liknande mått och monteras på samma sätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av nyman »

Janfire har en annan typ av skruv 110 mm diam på röret och blytung stor motor med vinkelväxel så har du som mig lågt i tak är det inget bra alternativ. Janfireskruven går t.ex inte in i ett mafaförråd.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av aeromagnus »

Tack för all input. Jag har väl varit nere 10 gåner under tre dagar nu och endast en av gångerna har brännaren gått av innan färdig temp och utan driftstopp. Jag funderar lite så här. Att om jag byter brännare så för enkelhetens skull så kan det bli en px22 för den är ju bara att stoppa i och trimma in. Eftersom min px21 funkar kan man ha denna i reserv om jag skulle få driftstopp på den nya eftersom jag inte har någon elpatron i pannan.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av nyman »

Här har du en kanonbrännare till bra pris med billiga reservdelar. Du får bra betalt för den när du säljer den om ett par år när bergvärmen kommer så du förlorar ingenting.
http://www.blocket.se/sodermanland/Pell ... ?ca=10&w=3
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Behöver ett råd angående pelletsbrännare och eventuell r

Inlägg av FRS05 »

Är det inte när man har strul med ett märke som man blir sugen på att slänga ut det?

Tycker PX22 brännaren verkar ruskigt dyr också. Ska du ha aero (vilket jag tycker du ska ha om du köper en ny brännare) så är det snor-dyrt. Särskilt med tanke på att de inte verkar ingå en ny skruv när det köps brännare av dem.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar