Elpatron trasig på CTC 1100?

Skriv svar
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Duetten »

Hej alla

Jag har sen mer än 10 år sedan en Viking Bio inkopplad på en CTC 1100 miljö. Det har funkat hyggligt bra under åren, men givetvis det vanliga strulet med brännaren... Ni pelletsfantaster förstår nog vad jag menar. Tror jag.

Nu har emellertid jag stött på ett nytt problem. Förra veckan var vi i fjällen och hade därför fyllt upp veckoförrådet till max och om det skulle hinna ta slut innan vi kommit hem ska ju elpatronen dra igång. Men, det hände inte denna gång. Brännaren hade stannat efter bara ett par dar (vilket syntes på den kvarvarande mängden pellets) men elen hade inte gått igång. Huset var bara +5C varmt. Inte så kul att mötas av det kl 23:30 efter drygt 40 mils sträckkörning. Pga massivt brännarstrul kom jag i säng 05:30.

Jag har i alla fall nu dragit igång brännaren så vi har värme i huset men elpatronen går inte att få igång. Jag har kollat matningen till pannan och alla tre faser finns där så vad kan vara felet? Är det förresten en enda elpatron eller flera stycken? Elen har ju 3 olika effektlägen vilka indikeras av lysdioder och effekterna kombineras automatiskt på olika sätt allt efter effektbehov.

Vi hade en kille här för nån månad sedan som justerade in brännaren med rökgasinstrument. Jag insåg i natt att han inte ställt tillbaka shunten utan den har stått på max sen dess. Detta förklarar att elementen varit ovanligt varma för årstiden.

En teori om vad som kan ha hänt är att då pelletsen stannade drog elen igång men med max shunt överbelastades elpatronen på nåt sätt. Eller kan den det? På utsidan av pannan finns en automatsäkring men den hade inte löst ut. Eftersom brännaren matas via pannan var kändes inte det som en intelligent gissning men finns det kanske fler säkringar bakom panelen?

Antingen har väl elpatronen pajat vilket borde gå att mäta, men hur hur? Eller så har elektroniken pajat. Hittade ett nytt kretskort hos http://www.elkraft.se för 3100 kr men vill inte köpa det på chans.

Nån som har felsökningstips?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Roli »

Det borde finnas ett överhettningsskydd till elpatronen. Har du kontrollerat så att inte det har löst ut?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns olika elscheman beroende på när pannan är tillverkad.
http://www.ctc.se/files/pd_old/Elschema ... -1999-.pdf
http://www.ctc.se/files/pd_old/Elchema- ... 101019.pdf

Det gäller att veta vad man gör.
En kyss med 400 volt kan vara den sista man får.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Duetten »

Det finns en automatsäkring åtkomlig på utsidan men den har inte löst ut. Trycker man på den stänger man av pannan och trycker man en gång till så återstartar man pannan. Nån annan säkring finns inte, åtminstone inte åtkomlig från utsidan.

Ska idag lossa frontpanelen, såklart efter att strömmen är bruten, för att se efter om det finns nån fler säkring eller överhettningsskydd åtkomlig på insidan, men enligt de scheman du länkar till, så ser jag inte nån ytterligare säkring eller återställningsskydd. Eller har jag missat något?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av danei »

Det är tre elpatroner som kombineras för önskad effekt.
Det finns ett överhettnings skydd för elpatronen som är åtkomligt från utsidan. Det tenderade attt lösa ut om jag hade brännaren inställd på för hög temperatur. Elpatronerna riskerar inte att skadas av för låg temperatur i pannan. Har du en effektvakt kopplad till pannan? Lyser någon av dioderna?
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Duetten »

Pannan är från 1996 (tror jag) så det är länken till det schemat som gäller. Hittar dock inget överhettningsskydd åtkomligt från utsidan. Däremot finns det en automatsäkring på utsidan, vilken borde vara den som återfinns på schemat. Den har jag tryckt på och då stängs strömmen till pannan av och trycker jag en gång till vaknar den, så den kan inte vara orsaken till att elpatronerna inte fungerar.

Nä, ingen av de tre lysdioderna som indikera aktuell värmeeffekt lyser. Det finns ytterligare en LED under en plasttäckbricka men den lyser inte heller.

Jag har nu öppnat upp så jag kommer åt kretskortet och matningen till kortet ligger på 27 VAC. Trodde att det skulle ha DC-matning men det har det alltså inte. Kanske trafon är paj?

På schemat hittar jag ytterligare en säkring, på schemat kallad Sekundärsäkring. som sitter efter trafon som matar kortet. Jag måste plocka loss ytterligare en plåt för att komma åt den men det blir senare idag.
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns en maxtermostat/överhettningsskydd i panelen under en täckhuv som måste återställas manuellt om den har löst ut. Har du ström till transformatorn är det inte den som löst ut.

Förmodligen finns det ingen tariffstyrning i din panna och då funkar bara brännaren om omkopplarna står i läge automatik. Ställ bägge omkopplarna i läge manuell el och olja.

http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_1100 ... re-99-.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Duetten »

Hej Stegatorparn

Brännaren funkar oavsett om omkopplarna står på manuell eller automatik. Så har det varit hela tiden, åtminstone så länge vi har haft pelletsbrännaren installerad. Testade i alla fall alla kombinationer men elpatronerna gick ändå inte igång.

På utsidan av panelen sitter maxtermostaten (märkt: MAXTERMOSTAT) men den är av vridtyp och den justeringen vill jag inte rubba. Men eftersom själva brännaren och cirkulationspumpen funkar som den ska tycker jag att schemat säger att den bör vara OK.

Lyfte ikväll bort panelen men hittade inte något överhettningsskydd som skulle gå att återställa. Jag mätte resistansen till panngivaren och den ändrades allt eftersom pannan svalnade så den borde funka som den ska. Kollade även säkringen på trafon och den var OK, jag hade ju tidigare kollat att den matade kretskortet med 27VDC. Mätte även spänningarna till reläerna som styr elpatronerna och de hade spänning. Signalerna till att dra reläerna kommer från kretskorten men tydligen kom ingen signal därifrån för att dra reläerna.

Tyvärr visar inte kopplingsschemat detaljerna på kretskortet men kretskortet hade i alla fall spänning och ingen diod kunde jag mäta mig till var trasig. Lite svårt att felsöka elektronik då man inte har nåt schema...

Denna CTC-panna är en 1100 Miljö vilket betyder att den har en display på vänster sida där man kan ställa in vilka tider på dygnet som pannan ska hålla olika temperaturer. Nu är jag inte helt säker på vilken funktion displayen har med pelletsbrännaren installerad men kanske den har något med felet att göra, vad vet jag? Displayen har en override-knapp, vilken borde koppla bort kalenderfunktionen, som jag provade men inte heller då gick elpatronerna igång så då borde inte felet sitta där. Tror jag.

Hur som helst så när panelen åter var på plats och matningen slogs på hördes ett knäppande inifrån pannan. Det lät ungefär på samma sätt som när de olika elpatronerna kopplades in. När brännaren återigen fått upp panntemperaturen till önskad nivå så slutade knäppandet. Vete sjutton hur det ska tolkas men nämner det ändå.

Funderar på att beställa ett utbyteskort och se om det hjälper. Gör det inte det kanske man kan returnera det? Inte tycker jag att alla tre elpatronerna borde ha gått sönder samtidigt men jag har inte mätt upp dom (ännu) så nu har jag helt slut på felsökningsförslag. Kanske är det nu läge att kontakta en reparatör? Eller har nån ett bättre förslag?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av danei »

Det som är märkt "maxtermoatat" på schemat är inte en termostat och den är inte ställbar. Det är ett överhettningsskydd med fast utlösningstemperatur. Efter som det inte får vara en termostat måste det återställas manuellt. Jag har svårt att tänka mig att det inte finns, men det verkar ju inte vara felet efter som du har kraft till styrningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Stegatorparn »

Med el och olje omkopplarna i manuell, om du vrider ner oljetermostaten och vrider upp eltermostaten så den står högre, går elpatronerna in då?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Elpatron trasig på CTC 1100?

Inlägg av Duetten »

Igår hade vi alltså isär det mesta elektriska bakom panelen och felsökte men kunde inte hitta nåt uppenbart fel. Man fick lossa på ett antal kontakter för att komma åt ordentligt.

Men, hör och häpna, idag när jag gick ner i pannrummet så fungerade elpatronerna!!! Den enda förklaring jag kommit på är att någon av kontakterna oxiderat och genom att motionera kontakterna så blev det kontakt igen. Däremot har jag ingen aning om vilken kontakt det i så fall skulle vara. Eventuellt kan det även vara trimpotten som styr önskad nivå på elen som fick sig en ordentlig massage.

Stegatorparn: Jag testade även ditt tips nedan men elpatronerna går oavsett i vilket läge som omkopplarna står. Kanske den som kopplade in pelletsbrännaren kopplade förbi dessa på nåt sätt? Lämnade dem i manuellt läge, bara utifall att.

Glömde visst en tänkbar orsak till att det plötsligt börjat att fungera: Act of God...

Jag får tacka alla för tips och visat engagemang för mitt problem!
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Skriv svar