Temp panna - ekonomi

Skriv svar
HenkaP
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 apr, 2016 15:52

Temp panna - ekonomi

Inlägg av HenkaP »

Hej!

Har en relativt ny kombipanna pellets/el. Använder dock knappt el.
Jag undrar vad som är den mest ekonomiska temperaturen allt elda upp vattnet i? Jag har nu ca 65-70 grader i pannan dvs även på tappvattnet. Är det kanske mer ekonomiskt att elda upp till 90 grader, och man istället blandar ut dusch vattnet med mer kallvatten?

Dvs lägre temp och mindre utblandat kontra varmare och mer utblandat.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av Stegatorparn »

Bäst ekonomi är att inte ha högre temperatur i pannan än vad som behövs för att hålla värmen i huset. Lägre temperatur ger mindre förluster.
Sedan ska temperaturen helst inte gå under 60° i pannan för att inte få kondensation i eldstaden, vilket kan medföra korrosionsskador.
Fungerar det bra idag så fortsätt så.

Utgående varmvatten får inte överstiga 65° pga skållningsrisken och skall hålla lägst 50° vid tappstället pga legionellafaran. Man brukar därför montera en termostatisk blandningsventil efter pannan som styr temperaturen till c:a 55°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av widde »

Stegatorparn:
Ska panntemperaturen aldrig understiga 60 grader, eller vilken temperatur menar du?
Min panna värms upp till 70 grader och sedan sjunker den ner till 52 där den startar igen i princip..
Innebär det att min panna då har risk för att få korrosionsskador?
Är det bättre att höja temperaturen till 75-80 grader och låta den gå ner till typ 60 där den startar igen?

Min panna har nog varit konfad så här sen den togs i bruk 2010.. Vill ju gärna att den inte rostar sönder..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av stereotypen »

Min brännare stänger ner när panntemp når 84°, pannvattnet når temp utav 88-90° som varmast efter eldning.
Har fördröjd start på ca 30 min, så den startar allt från 62°-75°, veroende på temp ute och hur mycket varmvatten som spolas.
Har förbrukning 4-4 1/2 pall/år för värme och varmvatten året om.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av Icecap »

HenkaP: Ju högre medeltemperatur pannan har ju högre värmestrålning har den. Vissa vill kalla den strålningen förlust men om inget ställe blir värmare än önskad är det ju ingen förlust.

Själv har jag en dåligt isolerat panna och kör den mellan 60°C och 84°C. Jag har ingen högre temperatur någonstans än jag önskar och ingen av mina värmerör går genom plattan i huset eller liknande.

Alltså kan jag i stort köra pannan på vilken temperatur jag vill utan att bekymra mig om "förlusterna". Jag hade dock tidigare ett problem med att ett rum i källaren där jag förvarar pelletsen blev för varmt pga. rören som gick genom, dom isolerade jag och plötsligt har jag ingen högre temperatur något ställe där jag inte önskar det. Alltså är förlusten minimerat.

Så ta Stegatorparns uttala som en riktlinje, inte som en sanning huggit i sten.

Om brännareutrymmet är under 60°C när brännaren startar kan detta orsaka att det bildas kondens och detta sliter såklart på stålet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av Stegatorparn »

widde skrev:Stegatorparn:
Ska panntemperaturen aldrig understiga 60 grader, eller vilken temperatur menar du?
Var daggpunkten hamnar, när det börjar kondensera, beror på flera faktorer i samverkan bl.a. rökgasernas sammansättning, luftfuktighet, bränsle mm.
Erfarenheten har visat att ligger man över 60° grader i panntemperatur är man på den säkra sidan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av widde »

Ok, tack, då ska jag höja tempen i min panna en aning så jag ligger över 60 grader för det mesta..
Det sliter inte mer på panna eller brännare för att man höjer tempen, alltså på grund av just temperaturen? Är väl iofs inga temperaturer att tala om ändå..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av danei »

Det är ingen fara. Eventuell kondensation torkar ut snabbt. Så läng man kommer klart över 60grader innan man stänger av är det lugnt. Problemet var med oljan där man kunde hålla pannan på 50grader konstant. Det är inte lyckat.
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av karlsson-peter »

Jag kan inte förstå hur man kan ha pannan inställt lågt.
Vem vill ställa sig i duschen med 60grader i pannan och kanske start vid 50grader.
Innan eldningen tagit fart och temperaturen börjat stiga igen kommer det väl isbitar ur duschen
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av Erik_73 »

Har inga problem att duscha om panntempen är 60grader, brännaren startar vid 50grader och det går att duscha även då

Hur långt ner i temp man kan gå beror på hur bra varmvattenproduktion pannan har
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av danei »

Problemet existerade med oljebrännare, de startar på någon sekund. Då går det att klara varmvattnet med en relativt låg temperatur. Gissningsvis har de som snålar så en större acceptans för låg vattentemperatur än min fru...
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av widde »

Ja här hemma har vi aldrig haft problem med kallt vatten trots att pannan startar vid 52 och går upp till 70. Det går aldrig att ha på det varmaste för då bränner man sönder sig.
Nu har jag iofs ställt om så pannan går upp till typ 75 och startar vid strax under 60..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av danei »

Funderat på att installera en blandningsventil?
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av mrxswe »

Widde jag kör min pellmax så att den startar vid 61 och stopp 83.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Temp panna - ekonomi

Inlägg av micke_932 »

Med en hyfast modern värmeväxlare och cirk. pump så kan köra långt ner, vid 50 grader har jag fullt godkänt duschvatten, ingen som klagar, jag kör från 65 till 85 men eftersom det är en viss starttid så hinner tempen rasa rätt duktigt innan brännaren går igång om man står i duschen, men det funkar som sagt var i alla fall.

Att det går under 60 grader är ingen fara så länge det inte är en längre tid.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar