Danfoss ECL 100 reglerar inte shunten

Skriv svar
KarlMS
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 11 apr, 2016 21:29

Danfoss ECL 100 reglerar inte shunten

Inlägg av KarlMS »

Hej,
Har nyligen flyttat in i ett hus med Pelletspanna (Thermia) med ett styrsystem för shuntventilen (Danfoss ECL 100). Jag upplevde att pelletsförbrukningen var fortsatt hög och att det är varmt i rören under elementen även fast jag satt styrsystemet i bevakningsläge, dvs att endast tapp varmvattnet skall värmas av pellets, och märker då att shuntmotorn inte stängt shuntventilen, den står kvar i samma läge typ i mitten. Styrsystemets LED lampa blinkar även hela tiden, eller lyser konstant någon sekund och blinkar sedan 3 ggr.

Kan någon försöka hjälpa mig att förstå vad jag kan göra för att få detta att börja fungera igen? Är nybörjare på detta och har svårt att hitta info på nätet, och nu börjar det bli jobbigt med värmen i huset när våren är kommen.

Tacksam för era råd!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Danfoss ECL 100 reglerar inte shunten

Inlägg av Stegatorparn »

Lysdioden indikerar att regulatorn vill stänga shuntventilen.
Felet kan vara dålig kontakt/kabelbrott mellan regulator och shuntmotor eller att en triac gått sönder i regulator eller att shuntmotorn gett upp.

Börja med att kontrollera shuntmotorn. Läs av vilken spänning den arbetar med, 230V eller 24V.
Ta av kåpan och mät om om det finns spänning mellan någon av ingångarna och nollan.
Finns det spänning är felet i motorn. Saknas spänning är felet i kablarna eller regulatorn.

Nästa steg är att kolla att kablarna är okej.
Sedan återstår bara regulatorn.

En manual med kopplingsschema finns här https://www.karlstadsenergi.se/Document ... cl-100.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Danfoss ECL 100 reglerar inte shunten

Inlägg av Kelvin »

Om det är möjligt att ställa shuntmotorn i fast manuellt läge kan det vara så enkelt att du bara behöver ändra från manuell till automatik på motorn.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
KarlMS
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 11 apr, 2016 21:29

Re: Danfoss ECL 100 reglerar inte shunten

Inlägg av KarlMS »

Hej,

Stort Tack för er input!

Problemet är löst och det visade sig att shunten "fastnat" av någon anledning. Det löste sig genom att stoppa i en skruvmejsel och ändra från Automatisk till Manuell på själva shunten. Det räckte egentligen med att stoppa i själva mejsel i reglaget och trycka till för att det skulle "lossna", men jag ändrade från Auto till manuell och sen tillbaka igen och sen dess har det funkat fint. Ställde först Kontrollen på "bevakning" men det blev lite för kallt, och har nu på "nattläge" vilket är precis lagom för aprilvädret.
Skriv svar