Hjälp inkoppling av pelletsbrännare i effecta woody

Skriv svar
Hutman
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 apr, 2016 18:23

Hjälp inkoppling av pelletsbrännare i effecta woody

Inlägg av Hutman »

Hej!

Ville fråga om det är någon som har lite info om inkoppling av pelletsbrännare i en effecta woody 35 (från 2011).

Köpte mig en beg. Baxi eurofire millenium II -05, som jag vill koppla in.

Har tänk att lösa det så att från kopplingsplinten/dosan som sitter på baksidan av pannan dra vidare nolla och jord till en annan dosa som jag sätter under. I denna nya dosa ska jag koppla in brännaren, sedan ska fasen dras från denna dosa till överhettningsskyddet.

Problemet jag har är att överhettningsskyddet verkar vara "strömlöst" om man inte startar fläkten via displayen. Så när jag nu har brännaren inkopplad så måste jag "starta eldning/fläkten" för att brännaren och panel skall få ström och gå igång.

Detta fungerar inte riktigt för mig då jag kopplat in tempgivaren till mitten av en acktank. Och fläkten stannar i vedpannan när rökgastemperaturen är under 100 grader en viss tid. Alltså så blir brännaren strömlös efter laddning av tanken, och den kommer ju kanske hålla i ett helt dygn eller mer och då är ju rökgaserna låga och brännaren strömlös. Då måste man starta brännaren manuellt varje gång.
Vill att den skall ha ström hela tiden och vill slippa koppla in elen till fläkten vid byte till ved.

Ska man montera ett extra öh till enbart brännaren för att slippa behöva pilla i pannans kretskort?

Känns som något enkelt jag missat bara, tacksam för hjälp om hur ni har löst det!

En annan fråga ang tempgivaren. Skarvade orginalgivaren med en 0.75mm2 elkabel ca 7 meter. Men värdet som visas visar ca 15 grader för mycket +att det pendlar väldigt snabbt mellan tex 49-56. Rullar upp och ner och stannar aldrig till på ett visst värde. Beror det på övergången/skarvningen av kabeln? Eller är givaren dålig helt enkelt?

Blev ett långt första inlägg, hoppas ni kan hjälpa mig :)
Effecta woody 35, 2000l ackvolym
Baxi eurofire 2005
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp inkoppling av pelletsbrännare i effecta woody

Inlägg av Stegatorparn »

På det elschemat jag tittat på, finns redan plintar för matning av pelletsbrännare där fasen går genom överhettningsskyddet. Det ända som erfordras är att manöverbrytaren är tillslagen på pannan för att brännaren ska få ström.
Kanske inte stämmer med din panna?

Manual med schema kan du ladda ner här http://effecta.se/ladda-ner?folder=Manu ... gamla%2529
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hutman
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 apr, 2016 18:23

Re: Hjälp inkoppling av pelletsbrännare i effecta woody

Inlägg av Hutman »

Tack för svaret.

jag tror inte det är riktigt samma på min. Jag har bara en kopplingsdosa som sitter på baksidan av pannan, i manualen står det att om man har beställt pannan "förberedd för pellets" så sitter den en till dosa på baksidan märkt "pellets". Jag har inte gjort det tillvalet, vilket jag ångrar lite nu. Jag har fått för mig att det är denna dosa/plint som är utritad på elschemat.

I min dosa kommer inkommande ström +laddpump som på den vänstra plinten på schemat.

Kollade även i manualen för effecta supra och där står det att den ska ha ett eget inbyggt överhettningsskydd.
Så man blir lite förvillad av schemat och texten. Man ser ju ÖH på schemat strax bakom fläkten men vet inte om det avser samma öh som sitter vid pelletsbrännar-plinten.
Effecta woody 35, 2000l ackvolym
Baxi eurofire 2005
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp inkoppling av pelletsbrännare i effecta woody

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddet för fläkten sitter i fläktens nolla och kan inte användas om du vill ha kvar möjligheten att elda ved.
Du får komplettera med ett överhettningsskydd för brännaren och montera i ledigt dykrör.
Finns flera överhettningsskydd att välja på http://www.eldkraft.se/search.php?searc ... ningsskydd
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hutman
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 apr, 2016 18:23

Re: Hjälp inkoppling av pelletsbrännare i effecta woody

Inlägg av Hutman »

Ja jag får göra så, tack för hjälpen!

Vad tror du/ni ang. att tempgivaren pendlar och visar lite högt?
Effecta woody 35, 2000l ackvolym
Baxi eurofire 2005
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp inkoppling av pelletsbrännare i effecta woody

Inlägg av Stegatorparn »

Givaren består av en halvledarsensor med inbyggd förstärkare gissningsvis en LM35.
Kan tänka mig att störningar induceras i anslutningsledningarna som förstärks i sensorkretsen och orsakar temperatursvängningarna.
Kanske kan åtgärdas med skärmad förlängningskabel.
Finns lite tips i databladet http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm35.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar