Hur köra Pellux100?

Skriv svar
John88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 07 maj, 2016 13:31

Hur köra Pellux100?

Inlägg av John88 »

Hej! Jag installerade en Pellux100 i höstas, extern vattenbehållare till varmvatten och värmen till element körs från pannans vatten (60L).

Montören ställde in grundinställningarna och program "konstant". Dvs pannan går ner till 65 grader och kör till 75 grader osv om och om igen. Pelletsbrännaren har startat ca 1 gång i halvtimmen nu under vintern.

Nu när "sommaren" kommit så går det inte åt mycket värme i elementen och varmvattnet i tanken håller länge. Varför ska då pannan och pelletsbrännaren gå jämt på "konstant"? Brännaren värmer ju åt kråkorna då?

Det finns ett läge som heter "Auto" på pannan men vet ej vad det innebär.



Mvh/John
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av FRS05 »

Helst vill man ha lite längre gångtid på brännaren. Jag kör mellan 65-85 grader. Borde gå att ändra på din kan jag tycka. Finns bättre folk till att hjälpa dig om det här inne.

Men går den så mycket nu när det är lite värmeåtgång? Min pannan går väldigt mycket på vintern fastän jag har längre gångtider än dig. Men det beror på vad för effekt och vad för något hus man har. Är husets värmebehov stort då behöver brännaren gå mycket också:).

Auto har NOG inget med hysteresen att göra utan är antagligen effekten på brännaren.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
John88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 07 maj, 2016 13:31

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av John88 »

Alltså det går ganska snabbt för pannan att sjunka från 75 till 65 grader. Nu när jag provat köra den på AUTO så går pannan ner till 40 grader innan den kör upp till runt 60 grader, sedan när varmvattnet ska värmas kör den upp till 75 igen. Frågan är om man kan låta pannan gå ned till 40? För när man stänger av värmen sen till sommaren så blir ju pannan kall?

Citering borttagen. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av danei »

Det är ingen fara att släppande temperaturen i pannan, men se gärna till att den hår över 60 när du eldar upp den igen. Du bör nog styra mot termostater i varmvattenberedaren när värmebehovet är lågt.
John88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 07 maj, 2016 13:31

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av John88 »

Vissa har sagt att man aldrig ska låta pannan sjunka under 55 grader för det kan bildas korrosion eller vad det heter men det borde väl inte vara nån fara på sommaren? Eldar man ved till acc så blir ju pannan kall emellanåt hela tiden?

Använd inte citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av danei »

Riskerna för kondens är snarare högre på sommaren. Men som du påpekar så kallnar vedpannor mellan brasorna utan problem. Så länge man eldar tills pannan är varm och torr är det inga problem. Problemen fanns med oljan, då försökte endel spara några droppar genom att ställa ner panntermostaten. Olhe brännare startar snabbt och körs med en låg hysteres. Du kan då köra pannan kontinuerligt på 50 grader med korta bränncykler. Det kan få en panna att rosta sönder fort. Ved pannor med avktank har en laddomat som ser till att pannan blir varm innan tanken laddas.
John88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 07 maj, 2016 13:31

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av John88 »

Lägger upp en bild på min anläggning bara för rörmokarn gjorde ett kanonjobb!

Bild
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av FRS05 »

Ser bra ut :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av Roli »

Ingick inte isolering av rören när rörmokaren var färdig?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
John88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 07 maj, 2016 13:31

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av John88 »

Rörmokaren ansåg att det inte var nödvändigt eftersom jag inte har något element i det rummet, bara pannan. Sen om det stämmer vet jag ej? Varmt blir det där inne iaf :)

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur köra Pellux100?

Inlägg av André »

Lät som rörkrökarn ville slippa jobbet med isolering av rör :roll:

Har brännaren bara ett effektläge?
Med så lite vattenvolym är det en fördel om den kan modulerna effekten och en fördel om den går köra med underhållsglöd
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar