Byta från olja till pellets

nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av nyman »

Nä 65000 är det väl inte så många som betalar idag när det finns så fina nästan nya pannor att köpa begagnat.
Annat var det för 6-7 år sedan då folk köpte oljepannor och installerade.
Vad kostar "ett kök" som tanterna ska ha? Då är det ändå bara billig spånskiva.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Fritte84
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 jul, 2016 10:14

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av Fritte84 »

Jag går emot strömmen och rekommenderar dig att köpa en ny panna och brännare. Finns inget besvärligare än ett värmesystem som krånglar.

Att sätta en pelletsbrännare i en oljepanna innebär att Du har ett väldigt litet askutrymme och får således aska ur ofta. Men den springande punkten är driftekonomi och komfort, har ni köpt huset för att bo och trivas i det i många år kommer ni så småningom tjäna in investeringen tack vare en högre verkningsgrad och samtidigt inte behöva bry er om värmeanläggningen speciellt mycket.

Moderna pelletspannor har omkring 90% verkningsgrad. Svårt att avgöra vad er panna skulle ha med en modern pelletsbrännaren men låt oss räkna högt och säga att den har 60% verkningsgrad.

Slå ut förbrukningen och arbetsinsatsen med att köpa och hantera 30% mer bränsle per år.

Bulkförråd kan Du vänta med att investera i och ett veckoförråd som Du då behöver ha så länge kostar inte överdrivet mycket och går att sälja på blocket eller använda som "mellanförråd" även när ett framtida bulkförråd är på plats om utrymme finns. Fördelen med att ha ett mellanförråd är att det går att fylla med säck om något på bulkförrådet strular eller man är lite sen med beställningen på bulkleverans och således hinner gå tomt innan det hinner komma leverans, inte helt ovanligt :roll:

Att tänka på den dagen det är dags för bulkförråd är att dimensionera det så att Du får in minst 3 ton vilket innebär fraktfri leverans. Att räkna om m³ till ton pellets kan Du grovt räkna m³ x 0,65 = ton. Alltså minst 5,5m³ för att få in 3,5 ton, 500 kg marginal är att föredra.
Effecta Komplett 3
Effecta 750 BBS
Mafa Villa skruv + sug
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av d_anders »

Fast i Skåne skulle jag starkt överväga att satsa på luft/vatten om ett nytt system ska installeras. Vi har sällan ordentligt kallt så verkningsgraden blir hög. Om pellets ska lyckas matcha ekonomiskt så vill det nog till att man har flyt med pannans livslängd. Troligtvis kommer jag själv att byta till luft/vatten, men antagligen inte förrän min panna går sönder.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Fritte84
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 jul, 2016 10:14

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av Fritte84 »

Jag kan hålla med dig till viss del om luft/vatten och ekonomi. Men det är ju baserat på nuvarande elpris. Om vi ser till prisfluktuationen på el kontra pellets är pelletspriset löjligt stabilt, t.o.m gått under index.

Källa:
http://pelletsforbundet.se/wp-content/u ... 7-2015.png

I Sverige har nyligen pelletsfabriker öppnats och kärnkraftsverk sänkt sin produktion. En del kärnkraftverk (kanske)skall stängas. Det skall kontras med förnybar el från solen, dock blir det problem att driva värmepumpar med solel innan batteritekniken är på plats.

Nordpool höjde för några år sedan takpriset för spotpris på el från 20 kr/kWh till 50 kr/kWh, bara det tycker jag talar sitt tydliga språk. Detta hörde jag på en föreläsning och har i skrivande stund ingen källa på det.

Min högst personliga åsikt är att pelletseldning helt klart är konkurrenskraftigt och bra miljövänligt alternativ för framtiden.

Faller ändå valet på luft/vatten pump finns två viktiga saker att tänka på. Det ena är att om ditt hus är konstruerat för att elda i, dvs murstock i mitten av huset, pannrum i källaren så förändras inomhusklimatet av att sätta in en värmepump. Det kommer behövas göra åtgärder på murstock och kompletteras med uppvärmning i källaren. Det andra är att med en värmepump får Du lägre framledningstemperatur på radiatorkretsen, alltså måste man vara noga med att kolla att radiatorerna räcker till att ge tillräcklig värme även med lägre framledningstemperatur.
Effecta Komplett 3
Effecta 750 BBS
Mafa Villa skruv + sug
mikael_r
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 10:45
Ort: Höör

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av mikael_r »

Tack för kommentarerna! Det blev till slut just den pannan som nyman rekommenderade - en begagnad men ganska ny. Förhoppningsvis innebär det en bättre totalekonomi än att köpa en ny panna med alla kringkostnader för ett antal tio tusen kronor. Veckoförråd medföljde, så det var smidigt för mig att slippa tänka på det och kunna skjuta på att ordna med bulkförråd (som det finns plats till eftersom vi slängt ut en oljetank).

Huvudanledningen till att jag vill ha just pellets (även om flera personer talat sig varma för luft/vattens förträfflighet) är just att behålla värme i murstocken så som huset från början var tänkt när det byggdes på 50-talet. Sedan delar jag också åsikten att elpriset på lång sikt kommer gå upp så det väger naturligtvis också in.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av d_anders »

Med begagnad panna och (Själv?)installation så blir kalkylen avsevärt mkt bättre! Man kan ju dessutom hoppas på att få lång livslängd på grejorna i och med att vissa pannor lever i evighet.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar