Byta från olja till pellets

mikael_r
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 10:45
Ort: Höör

Byta från olja till pellets

Inlägg av mikael_r »

Hej!

Vi har nyligen köpt ett hus som tidigare eldats med olja (dock senaste minst 2 åren med enbart el). Vi vill nu byta till pellets, men jag har inte någon erfarenhet inom området och skulle gärna vilja ha lite tips på vad som är bra att tänka på.

1. Jag har förstått att det finns plats för ett pelletsförråd där den (nu bortplockade) gamla oljetanken stod. Och om jag förstår det rätt kan en normalhändig person bygga ett pelletsförråd själv lika gärna som att köpa en färdig lösning?

2. Jag förstår att valet är mellan att sätta en pelletsbrännare i den gamla pannan eller att byta ut den gamla pannan mot en pelletspanna. Vilka saker har jag att ta hänsyn till där? Enklare sotning har jag förstått, men annars? Bättre ekonomi i en ny pelletspanna? Renare rök?

3. Är det en rimlig tanke att börja med bara en begagnad brännare i nuvarande panna och pellets på pall - för att senare bygga förråd för löspellets och byta till en dedikerad pelletspanna? Eller är det lika bra att byta till pelletspanna på en gång?

4. Om jag köper en begagnad brännare och monterar själv - kan jag som nybörjare få till ett rimligt bra system, eller finns det för många fallgropar som man inte tänker på som nybörjare för att det ska vara en bra lösning?

Bild
Senast redigerad av mikael_r den lör 14 maj, 2016 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av Roli »

För att lättare få ett "relevant" svar så är namn/beteckning på din nuvarande gamla panna bra att skriva ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av nyman »

Är det inte en alltför olämplig panna så skaffa en bra modern bergagnad brännare och ett veckoförråd.
De gamla hopplösa brännarna som saluförs i massor till tokpriser på Blocket ska du undvika.
En skaplig brännare brukar ha egen temperaturgivare och PLCstyrning.
Köper du en hyfsad brännare för 5000 och bestämmer dig för värmepump så får du tillbaka pengarna när du säljer brännaren.
Ett bulkförråd kräver en viss takhöjd och ingen mening att bygga ett förråd mindre än 4-5 kubikmeter.
Innan du tänker på bulkförråd så kontakta sotaren så du får placeringen godkänd. Jag får t.ex. inte ens ställa veckoförrådet i rummet bredvid pannrummet enligt sotarens konstiga ideer utan att installera sprinkler och bla bla bla.
Jag tycker veckoförråd fungerar utmärkt, man sparar plats och slipper alla problem som bulkförrådseldarna verkar ha.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av Icecap »

Om inte pannan tidigare har varit till fastbränsle (kombipanna) ska man söka tillstånd till att byta bränsleform.

Det kan medföra att nyaste regler gäller - men också att det är OK, tuta och kör. Kolla med kommunen.

Men i grunden är det fullt möjligt att få ett välfungerande system, du får dock ha klart för dig att det inte bara är att skruva in grejerna och sedan glömma dom, det kan kräva lite pyssel innan allt är "perfekt" men inget oöverkomligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikael_r
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 10:45
Ort: Höör

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av mikael_r »

Tack för svar!
Icecap skrev:Om inte pannan tidigare har varit till fastbränsle (kombipanna) ska man söka tillstånd till att byta bränsleform.
Menar du att det för det formella gör skillnad om pannan användes för ved eller koks på 50-talet även om man eldat olja i 50 år efter det? :roll:

Och är det i så fall något som kommunen själva vet hur det har varit i just mitt fall?
mikael_r
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 10:45
Ort: Höör

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av mikael_r »

Roli skrev:För att lättare få ett "relevant" svar så är namn/beteckning på din nuvarande gamla panna bra att skriva ut.
Bra poäng. Jag har inte sett någon uppenbar märkning men får kolla mer noggrannt och återkomma.
mikael_r
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 10:45
Ort: Höör

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av mikael_r »

Nu har jag lite mer koll på modell.

Norah 420 (tillverkningsår 1956). Inte det modernaste - det förstår jag... :D
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av nyman »

Är pannan så gammal är det bäst du satsar på pannbyte. Rätt moderna pannor har sålts på Blocket för 15000-20000 men just nu finns ingenting.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
mikael_r
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 10:45
Ort: Höör

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av mikael_r »

Vad är det som gör att det är bättre att byta panna? Bättre verkningsgrad på nyare pannor? Den gamla riskerar att falla sönder? En nyare är mer lättskött? Svårighet att montera brännare på en för gammal panna?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av danei »

Då gissar jag att det är en kokspanna i gjutjärn. De faller inte isär i första taget. Verkningsgraden är sannolikt inte optimal, men på rimlig effekt så bör det funka vettigt. Bulk är inget som lönar sig, det har man för att slippa säckarna. Så avvakta med det. En brännare i pannan ska inte vara något problem. Även en begagnad panna blir en ganska stor investering om man inte kan koppla in den själv. PLC är inget som med automatik gör en brännare bättre.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av Eldvin »

Så klart det är en gammal gjutjärnspanna.Släng ut skiten och köp en riktig panna.Har ni köpt ett hus som ni ska bo och trivas i så varför inte fixa en riktig panna på en gång? Blir ju rätt trött på folk som river ut helt fungerade kök ,toaletter , och gud vet vad för att det ska "Fräschas upp" för att det är för gammalt.Men sen låter man skiten i källaren va som det är för det ser inte gästerna.Du kan köpa en begagnad pelletspanna som är några år gammal .Eller köpa en ny som passar just ditt pannrum.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av danei »

Jag har ingen aning om ekonomiska ramar eller kunskaper hos TS. Pannan är uppenbarligen hel och kommer att funka med pellets. Verkningsgraden blir antagligen inte på topp. Men den bör vara smidigare att aska ur än oljepannor. Kan man inte göra bytet skälv är även en begagnad panna en ganska stor investering.
mikael_r
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 10:45
Ort: Höör

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av mikael_r »

Vår inställning till huset i detta skedet är att åtgärda sådant där det av tekniska eller ekonomiska skäl finns ett reelt behov av åtgärder. Vi har till exempel fogat om tegelfasad och skorsten, rivit ut felaktig och möglig tilläggsisolering och röjt växtlighet som stått för nära huset. Eftersom vi i nuläget kör med elkassett är även värmesystemet något som behöver förändras innan eldningssäsongen.

Jag är inte rädd för att göra saker själv - och läser gärna på för att sätta mig in i hur det ska göras. Samtidigt vet jag att det finns saker där det som oerfaren inte räcker att läsa på och försöka själv, utan man riskerar att göra fel utan att märka det. D.v.s. jag monterar gärna en panna själv bara jag kan hitta tillräckligt bra instruktioner för hur man gör någonstans.

Ekonomiskt skulle vi ha möjlighet att riva ut allt och sätta in ny pelletspanna, men på ett mer principiellt plan vill jag hellre använda det som finns om det inte finns klara argument för att byta ut.

Så som jag förstår det så långt finns det tre olika förslag här:

1. Byta ut allt till en ny pelletspanna.
2. Byta ut allt till en begagnad pelletspanna.
3. Behålla pannan och köpa en begagnad brännare.

Och skillnaden skulle vara:
- Verkningsgraden (där jag uppfattad det som att det förenklat kan uppskattas utifrån rökgastemperatur, d.v.s. om jag märker med min nuvarande panna att jag får för hög temperatur så skulle jag också kunna spara pengar på sikt på att byta till en effektivare panna)
- Den ekonomiska investeringen (där min fundering är om en större investering ger en besparing i uppvärmningskostnader eller om man mest betalar för bekvämligheten med ett nyare system)
- Arbetsinsatsen för montering
- Arbetsinsats för underhåll

Tänker jag rätt så långt?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av nyman »

Behåller du pannan blir det kosta på och sedan till slut ändå kasta bort. Bättre lägga pengar på något bra direkt.
Hur är det med expansionskärl? Ett grovt rör upp till vinden och ett öppet expansionskärl med snorkel på taket? Också mycket gammalt?
Köper du en modern begagnad pelletspanna så får du förmodligen också en modern brännare som inte behöver kompletteras med extra termostat och automatisk shuntstyrning redan klart i pannan.
Automatisk rengöring av panna och brännare i bästa fall.
Följer inte ett tryckexpansionskärl med pannan kostar ett nytt inte så mycket.
Ett 24 liters tryckexpansionskärl monteras direkt vid pannan och räcker till om huset inte är alltför stort.

Gammalt rostigt expansionskärl på vinden som när som helst kan börja läcka och förstöra innertaken skulle jag inte vilja ha.

Ny pelletspanna blir uppåt 65000 inklusive montering men en modern begagnad panna fyller samma funktion.
Många fina pannor säljs billigt av folk som köper hus och ska ha värmepump.

Enda fyndet på Blocket idag är
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=10&w=3
Är du snabb så kan du ro hem den. Tryckexpansionskärlet är den röda burken vid sidan av pannan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Byta från olja till pellets

Inlägg av rod02 »

Behåll den gamle tills den ger stora problem. Jämfört med 65000 är det nog små summor den behöver... Och det borde gå att "peta in en pinne i brasan" för att spara en slant, med den gamle. Viket inte går i dyr exemplet ovan. Reklam brinner också fint... Skjut dyra investeringar på frammtiden.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar