Sommar tid!

Skriv svar
canterbury
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 18:29
Ort: Kristianstad

Sommar tid!

Inlägg av canterbury »

Hej!

Är ny på forumet även fast jag varit inne och läst en massa av era smarta kommentarer! Men nu är det dags för mitt första inlägg trots jag försökt det mesta själv är det nu stopp. Jag kan inte lista ut mer. Kört pellets ett år ungefär, tyävrr har jag fått lista ut det mesta själv genom forum och manualer då förra ägarna tyävrr inte kan berätta hur det egentligen fungerar.

Men ok till mina frågor!
1. Nu är det sommar och hittintills har allting fungerat kanon! Stängde av elementen (drog ned termostaten på dem till minsta läget.) Nu står min rums-termostat på 22 grader. och det har ju varit varmare än så inomhus de senaste dagarna. Pannan har gått extremt lite och det har varit inget eller väldigt lite och ljummet varmvatten. Aja tänkte jag, startar om och rengör. Nej. Inget. Ok, många verkar köra på el på sommaren. Så ja kopplade över till elpatron och helt plötsligt har jag varmvatten igen och panntempen ligger bra. Varför? Kan jag göra något så jag kan köra på pellets?

2. Frågan som följer om jag kan köra på pellets är också kopplad med att till huset är en pool som tydligen kan värmas med pannan via en värmeväxlare. Men det är så mycket saker kopplat hit och dit så reder inte riktigt ut det så vet inte ens var jag ska börja!

Bifogar bild på hur det ser ut.
Pannan är en tmv atack 2000
med en pellets tb-mini med tillhörande matar-rör och "karl-gustav"
sitter även en therm0matic era på den. men vågar inte skruva på nåt!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Sommar tid!

Inlägg av Eldvin »

Du vred väl inte ner panntermostaten?? Då blir de ju inge varmvatten!
canterbury
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 18:29
Ort: Kristianstad

Re: Sommar tid!

Inlägg av canterbury »

Nej för tusan. Allting är oförändrat. Förutom att det är varmare inomhus pga vädret o elementen är stängda. I min värld borde de bli mer kapacitet över till tex dusch?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sommar tid!

Inlägg av Icecap »

1: Jag stänger shunten istället. Då är VV-produktionen oändrad men värmen till huset avstängd.
Jag har uteslutande pellets, ingen el-backup - och har VV hela tiden för det. Men förbrukar jag inte VV kör brännaren inte på ~18 timmar mellan varje körning.

Så om du bara stänger av element-termostaten ska det inte ändra något alls vad angår VV - och det får mig att tro att det antingen är något felkopplat eller att du har råkat pilla på något ändå.

2: Utan en analys av vad som går till och från poolen är det ju lönlöst att börja gissa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
canterbury
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 18:29
Ort: Kristianstad

Re: Sommar tid!

Inlägg av canterbury »

Bild

Så här ser det ut. Och inte skruvat på något. Termostat står på samma på olja/pellets och el. Så borde ju ge lika mycket varmvatten. Men endast på el så märks de skillnad.

Stunden har jag inte vågat röra. De är den thermomatic? Hur ställer ja in den?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sommar tid!

Inlägg av Stegatorparn »

Shuntstyrningen Thermomatic ERA ska du inte behöva röra. Rumstemperaturen ställs in på rumsgivaren som sitter på en vägg någonstans i huset. När temperaturen är högre än den inställda, vilket är vanligt på sommaren, stängs shunten automatiskt.
Termostatventilerna på radiatorerna bör vara helt öppna under sommaren för att inte orsaka problem till hösten när värme behövs. Kan fastna i stängt läge.

Cirkulationspumpen kan man stänga av sommartid, men motionsköra några minuter varje månad.

Får du inget varmvatten vid pelletsdrift är det något strul med pelletsbrännarens styrning eller drift. Får den startsignal från panntermostaten?

Här finns manualer för panna och brännare med elschema:
http://www.nibeonline.com/pdf/411786-1.pdf
http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
canterbury
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 maj, 2016 18:29
Ort: Kristianstad

Re: Sommar tid!

Inlägg av canterbury »

Tack det låter ju faktiskt logiskt. Shunt blinkar i stängt läge. Och ja de kan absolut vara så att den inte får signal för att värma på. Medans den får det från el patronen. För jag tänker att innan när pannan behövt jobba för att hålla igång elementen så har ju varmvattnet blivit varmt automatiskt pga att den behövt arbeta. Eller har jag fel?
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Sommar tid!

Inlägg av FRS05 »

Skruva in på elementen, har du varit nöjd med värmen i alla rummen så får du justera om de nästa år plus problemet med att de kan fastna i stängt läge. Ställ istället ner din rumstermostat på 0 grader. Då stänger den av vattnet direkt nere vid pannan. Med termostaterna avstängda så kan den fortfarande få för sig att pumpa ut varmt vatten i rören. Även om de nu inte går ut till elementen för du har de stängda så är det väldigt onödigt.

Sen listar jag en sak till i uteslutnings-listan. Jag själv vet med mig att mina reglage på min förra pannan, där man satt tempen för respektive värmekälla, hade ett "klick" vid ett visst antal grader som man var tvungen att aktivera. Alltså hade jag pillat på temperaturen på pelletsdriften/olja och dragit den under ett visst gradantal och sedan upp igen till samma värde igen så gick inte pelletsen igång. Utan jag fick sätta både el och pellets/olja termostaterna på 0 grader och sätta dem på "off". Sedan sätta på elen, vrida upp den till 50 grader eller där man tyckte den skulle gå in i reserv. Sedan sätta på pellets/olja och vrida den upp till 70 grader och förbi "klicket", annars fungerade det inte. LÅNGSÖKT eftersom du inte ens har samma panna som jag hade då. Men alltid något om du nu har vridit på de rattarna något.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar