Tätning Laddomat 21

Skriv svar
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Tätning Laddomat 21

Inlägg av jolun »

Halloj,

Har slagit av pannan och slagit till elpatronen nu när det blir sommar.

Då jag kallställde pannsystemet så upptäckte jag att det läcker från unionkopplingarna på laddomaten. Nya packningar monterades, dock så verkar det ändå läcka från själva avstängningsskruvarna till kulventilerna. Suck.. :? Läste någonsstans att detta var ett välkänt problem på den gamla varianten av laddomat 21 och att termoventiler har en tätningssats för detta som kan monteras utan tömning av systemet.

Är det någon kan beskriva denna tätningssats och vad den innehåller, kanske rent av med en bild? Anses det vara en hållbar lösning av er som använt denna sats eller är det bättre att satsa på göra en tömning och montera nya ventiler av bättre "kvalisort"?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tätning Laddomat 21

Inlägg av Roli »

Jag reklamerade mina två läckande ventiler till Termoventiler för ett antal år sedan och fick två nya som jag har monterat. Dessa två och den gamla har hittills hållit tätt. Det tycker jag var bra service från deras sida.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Tätning Laddomat 21

Inlägg av jolun »

Det var helt klart bra service. Ska kontakta dem imorgon när det är vardag igen och höra vad de kan erbjuda mig för lösning på detta. Reklamation i mitt fall kan nog dessvärre bli svårt att motivera då installtionen börjar vara närmare 10 år. Men försöka kan man ju i alla fall.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tätning Laddomat 21

Inlägg av Roli »

Kommer inte ihåg hur gammal min var när jag fick nya ventiler men den var nog äldre än 2-3 år som brukar kunna vara den "normala" reklamationstiden.....

Men det skadar inte att prova reklamera, det kan ju bli ett positivt bemötande.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar