Första uppstart, några funderingar

Skriv svar
Crazymac
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 maj, 2016 23:23
Ort: Eskilstuna

Första uppstart, några funderingar

Inlägg av Crazymac »

Hej! Ny här på forumet. Har stamrenoverat ett gammalt hus, lagt golvvärme och tänkt elda pellets istället för el som var den gamla uppvärmningen. Kom över en värmebaronen Comet med tillhörande Viking Bio brännare som inte var allt för gammal. Värmesystemet är kört på elpatron några månader och fungerar tillfredsställande. I veckan vart panninstallation och skorsten godkänd med mycket beröm av sotarn så jag tänkte att jag testar att starta brännaren.

Körde med förra ägarens inställningar.
Ställde upp panntempen till 75 för att den skulle gå ett tag.

Nåväl, brännaren startar på första försöket så gott jag kan avgöra, lampan för låga blinkade i några minuter, den körde på låg effekt och gick till hög efter en stund. På låg effekt låg rökgastemp på ca 80 och på hög vid ca 110. När pannan slog ifrån så var det 120 grader.

Nu har jag några funderingar.

Står att man ska ha en rökgastemp på runt 150-200. Vad kan min lägre temp bero på? Kan tilllägga att motdragslucka finns och skorstenen är glidgjuten noga och enligt sotaren mycket tät, slät och fin. Har inte mätt temperaturen 1m ner i skorstenen men ska göra det vid nästa tillfälle.

En annan sak som inträffa var att trycket i pannan ökade från 1 till 2 bar från 40 till 75 grader. Det började droppa från övertrycksventilen på expansionskärlet. Vad kan detta bero på? Alla rör, ventiler, kopplingar och expansionskärlet är nya. Har kört på 40 grader i systemet på elpatron och luftat noga. Alla slingor blir varma och rumstermostaterna uppför sig normalt.

Tryckproblemet känns som att jag vill ha koll på innan jag fortsätter testkörandet.

Tack på förhand! //Nybörjare Marcus
Värmebaronen Comet med Viking Bio 20
Shuntautomatik, utegivare
Övervåning 60kvm, golvvärme
Källare 40kvm, radiatorer
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Första uppstart, några funderingar

Inlägg av Icecap »

1: Rökgastemperaturen mäts vid eldningsstopp, 1 meter ner i pipan. Och den temperatur du anger avser "oblandad" rökgas - men du har dragregulator (bra!!!) och den blandar in "kall" pannrumsluft varför 120°C är helt fint!

2: Det är sannolikt för lite luft i expansionskärlet! Ett mycket normalt fel, de ska pumpas upp lite då och då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Crazymac
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 maj, 2016 23:23
Ort: Eskilstuna

Re: Första uppstart, några funderingar

Inlägg av Crazymac »

Tack, då behöver jag inte oroa mig för rökgastempen. Ska låna ett mätinstrument men tar nog ett tag innan jag får det.

Expansionskärlet är pumpat vet jag, dock inte hur mycket. Får ringa rörkrökarn och kolla upp det.

Jag klurade om tryckproblemet kunde bero på att jag kört rätt låg temperatur när jag luftat systemet och fyllt på med för mycket. Vad bör man ha för tryck vid 75-80 grader? Rörmokarn sa att jag skulle hålla mig runt 1 bar och sen ställde ha den röda markeringen vid 1,4 bar.
Värmebaronen Comet med Viking Bio 20
Shuntautomatik, utegivare
Övervåning 60kvm, golvvärme
Källare 40kvm, radiatorer
Crazymac
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 maj, 2016 23:23
Ort: Eskilstuna

Re: Första uppstart, några funderingar

Inlägg av Crazymac »

Då har pannan varit igång en vecka. Vart 1 pall bionorr pellets. Har alltid startat direkt och tuffat på felfritt. Så idag var det dags att för första sotningen. Sotet inne i pannan var mörkt grått. Framför rostret var det en stor hög, den satt inte fast men kändes som en stor kaka. Har hört om sintrad aska men vet inte riktigt om det var det. Hur ser sintrad aska ut? Kakan var rätt hård bitvis och det var som klumpar som satt fast på rostret.

Bör jag oroa mig?
Några tips på justering?
Värmebaronen Comet med Viking Bio 20
Shuntautomatik, utegivare
Övervåning 60kvm, golvvärme
Källare 40kvm, radiatorer
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Första uppstart, några funderingar

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar vara en bra inställning på brännaren när du får mörkt grått sot på eldstadsväggarna.
Det är normalt att det blir en stor hög aska framför rostret. Brännarröret och rostret måste rengöras minst en gång i veckan för att inte få driftsproblem, vilket yttrar sig i "misslyckad start".
Askans konsistens och utseende beror mycket på pelletsens råvara.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Crazymac
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 maj, 2016 23:23
Ort: Eskilstuna

Re: Första uppstart, några funderingar

Inlägg av Crazymac »

Tack! Då behöver jag inte oroa mig så mycket. Hade hoppats att man kunde sota varannan vecka nu när det inte går åt så mycket pellets. Men känns nog bäst att göra det en gång i veckan endå.
Värmebaronen Comet med Viking Bio 20
Shuntautomatik, utegivare
Övervåning 60kvm, golvvärme
Källare 40kvm, radiatorer
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Första uppstart, några funderingar

Inlägg av GoForIt Pellets »

Viking Bio klarar ju normalt att förbränna volymen motsvarande en MAFA Minisilo (ungefär 12-13 säckar) innan du behöver rengöra den. Så titta inte slaviskt på dagar, utan utgå heller ifrån volymen förbränd pellets.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Första uppstart, några funderingar

Inlägg av rod02 »

160806 Senaste... Säkert inte bränsleeffektivt, men bekvämlighet får ju kosta...
Stort askutrymme? Nej.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar