CTC1100 läcker radiatorvatten ur slang

Skriv svar
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

CTC1100 läcker radiatorvatten ur slang

Inlägg av OPEC »

Hej,
Min panna sipprar sakta ur sig radiatorvattnet ur evakueringsslangen i nedre högra hörnet av pannan.
Jag gissar att den är kopplad till någon övertrycksventil i pannan. Är det någon som har ett tips hur jag får den att hålla tätt eller var den sitter så att jag kan byta den?
Problemet uppstod iom att jag hade en duschblandare som började oscillera när man stängde av den. Den lät som en helikopter ifrån tappvärmevattnet. Jag bytte blandaren och allt var frid och fröjd tills jag ett par dagar senare skulle fylla på med pellets och jag såg att det kommit lite vatten ur slangen på pannan. jag avvaktade ett par dagar och det torkade bort. Sedan har det börjat återkomma lite då och då. För tillfället så får jag fylla på med en skvätt vatten en gång i veckan. Naturligtvis slutar det läcka när trycket hamnat under ca 0.3 bar, men så lågt är ju inte hållbart att köra den. Pannan heter bara CTC1100, men jag tror den kallades Family om minnet inte sviker och är ungefär ifrån 1995, med 6st turbulatorer om det är till någon hjälp.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC1100 läcker radiatorvatten ur slang

Inlägg av Stegatorparn »

Finns ingen säkerhetsventil inne i pannan vad jag vet. Den enda säkerhetsventilen finns i närheten av ett slutet expansionskärl. Är expansionskärlet av öppen typ på vinden behövs ingen säkerhetsventil.

På tappvattnet behövs heller ingen säkerhetsventil pga den ringa vattenvolymen i värmeväxlaren.

Misstänker att du har ett litet läckage i en koppling vid värmeväxlaren/cirkulationspumpen för tappvattnet.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC1100 läcker radiatorvatten ur slang

Inlägg av danei »

Jag har för mig att det sitter en spillbricka under pump och värmeväxlare som är kopplad till slangen. Du får helt enkelt öppna upp så att du ser var det läcker.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: CTC1100 läcker radiatorvatten ur slang

Inlägg av OPEC »

Hej, trådlyft bara för att förmedla upplösningen av mitt problem. Och tack för tipsen.
Jag brydde mig inte så värst då läckandet verkade avta, men drabbades ovetande av det igen när hela familjen varit bortrest och kommer hem till ett 10-gradigt hus utan el :evil:
Jag konstaterade ganska snabbt att det var jordfelsbrytaren som löst ut och återställde den. Allt verkade vara frid och fröjd tills hustrun skulle duscha. Efter en liten stund löste brytaren ut igen. Jag fattade ingenting och började isolera bort grupp efter grupp i elcentralen, men strömmen gick igen som man uppfattade som slumpartat. Till allas stora glädje förstås. Till slut så kom min tröga hjärna på att det hade med varmvattenuttag att göra. Kopplade sonika ur laddningspumpen och vi fick behålla ström åtminstone.
Nu visade det sig att min läcka kom ifrån ventilen i pannan där man kan stänga av vattnet till värmeväxlaren och det droppat rakt in i laddningspumpen. Bra, då finns det en lösning. Tog bort kranen och ersatte den med lite ihopmicklade skräpbitar. Det hjälpte inte att den fick torka upp i två dygn utan jag fick till slut byta pumpen. Det som är gott i sammanhanget är att jag nu har sluppit tjuvstopp av varmvatten som jag lidit av nästan sedan pannan var ny :P
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
itek
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 sep, 2023 07:59

Re: CTC1100 läcker radiatorvatten ur slang

Inlägg av itek »

Hej.
Chansar på att någon fortfarande använder dessa gamla pannor. Den högra ventilen har börjat läcka för mig med efter att jag stängt de ett par ggr för att mecka varmvatten automatiken som jag iof fortfarande inte vet om den fungerar som den ska. Ventilen går att stänga (sist jag gjorde det) men läcker från mitten (gängan på vredet) när jag öppnar den men läcke mindre när den är helt öppen (droppar lite då och då) men vågar inte dra den hårdare i öppen läge nu. Jag vill helst inte skruva för mycket på gamla grejer så det blir värre men är det svårt att byta den och till vad? Den sitter ju skruvad direkt i varmvattenberedaren i pannan och allt sitter väldigt hårt draget tycker jag och där vill jag inte paja något nu så här inför vintern. Jag har tagit bort den svarta ratten och trätt en slang över så jag kan leda bort vattnet och det blir kanske 3-4 liter på en vecka, det kan jag leva med bara det inte blir värre. Tänkte ett tag man kunde skruva på en mutter och någon tätning för den stången är gängad bakom ratten men vad är det för gänga, den ser inte vanlig ut.
Bäst kanske är att ta mod till sig och byta den mot en kulventil eller något?
CTC1100 med Bioviking
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC1100 läcker radiatorvatten ur slang

Inlägg av nyman »

Hade samma problem på min CTC Ecpflex. Tömde pannan och lyckades byta den vänstra ventilen som visserligen fungerade till en ny.
Högra ventilhuset satt så hårt i pannan att den inte gick att få bort. Tog bort ventilvredet och tätade med någonting, satte en brickas utanpå och drog fast ventilvredet hårt mot detta och det har inte läckt sedan.
Varför valde CTC att sätta dit billig tysk smäck i stället för kvalitetsventiler?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
itek
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 sep, 2023 07:59

Re: CTC1100 läcker radiatorvatten ur slang

Inlägg av itek »

Tack för svaret.
Jag lyckades få dit lite lin och pasta och skruvade in vredet något varv och då blev det tätt som det verkar. Låter dock slangen sitta kvar och leder bort vattnet om det inte håller.
CTC1100 med Bioviking
Skriv svar