Från bergvärme till glappande EP-brännare

Skriv svar
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av Quilding »

Hejsan,

Postade nedanstående på Byggahus men i brist på svar så provar jag att bli medlem här också.

-----

Flyttat från bekväm bergvärme till en krånglande EP-brännare som jag börjat lära mig.

På brännaren sitter en spjällmotor som både kuggat över och är glapp. Dock har jag noterat att själva spjället sitter till höger på locket medan pelletsanslutningen sitter till vänster (se bild). Kan det vara så att spjället inte används längre pga att den har matarskruv? Eller brukar man ha både och?

Bild
Bild

Hursomhelst, samma spjällmotor tycks styra pelletsskruven också så den går inte heller när det glappar. Jag spände en gummisnodd (proffslösning) på kretskortet så det fungerar tillfälligt.

Själva frågan, eftersom spjället inte tycks användas så kanske man kan ta bort spjällmotorn helt? Men skruven då? Styrs den av timern som finns i spjällmotorn? Det går två kablar dit och den ena kan vara utgående till skruven. Tips på lösningar? Byta ut något? Bygga eget? Modernisera? Går det att hitta schema till det här?
Bild
Bild
Bild

Mvh
Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av msh16 »

Din brännare är nog så gammal och ovanlig att ingen kan svara på dina frågor. På tillverkaren Altbergsplåt hemsidan har handboken försvunnit också.
En del mycket gamla brännare hade en vattenflaska med smältkork som skulle släcka en bakbrand. Den här är tydligen en mellanmodell av EP18 och EP18A med ett spjäll som stänger mot pelletsskruven.
Kuggar drivningen till spjället över så byt brännaren till något modernt och tillförlitligt.
De här gamla brännarna utan intelligens som inte visste om det brann eller inte och bara matade på pellets var ju farligare att ha i huset än dagens brännare.
Har den eltändning och termostatstyrning eller går den hela tiden?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av Quilding »

Ah, kanske därför det var så dåligt med svar på Byggahus :roll:

Den här har faktiskt vattenflaska. Men som sagt, den är nog allt annat än modern. Ser ju faktiskt ut som ett hopplock av standardstyrningar som blivit över i industrin.

Jo, den här brinner hela tiden.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av d_anders »

Det brukar finnas skapligt med bra begagnade brännare till salu så här års. Kanske passa på att byta nu på sommaren?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av nyman »

Ja byta till en moderrn PLCstyrd brännare blir enklast i längden.
Provade en EP18A i vintras, inte alls så dålig brännare fast inget ändrats på 10 år. Men som de flesta äldre brännare så kräver den en extern termostat för 500-600.

Söker just nu en brännare till en kompis men konstigt nog finns inget användbart begagnat till vettigt pris.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av msh16 »

Här har du ett toppentillfälle på den kanske mest avancerade brännaren på marknaden. Har aldrig sett en NH annonseras för under 7000. Men se upp med den gamla Janfire FlexA som många vill bli av med. Det är Janfire NH som är modern.
http://www.blocket.se/sodermanland/Janf ... ?ca=10&w=3
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Berrabongo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 22 dec, 2005 14:03

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av Berrabongo »

Jag har ett par Pelletsbrännare till salu

EP18A
Ivabo Villa
Nymo 150

PMá om någon är av intresse
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av rod02 »

Pellex finns från 500... Den fattige får strulet på köpet. Med acktank borde den hålla värmen, mellan driftstoppen ;-) . Min lever ännu 14 år gammal.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av Quilding »

Tack för alla tips. Här blev det att dra ut på lidandet ett tag till.

* Jag kopplade ur den krånglande spjällmotorn eftersom den ändå inte användes.
* Jag kopplade in skruvmotorn på opto-burkens NO-utgång och förlängde frånslagsfördröjningen lite.
* Jag passade på att jorda hela paketet eftersom den enda jord som fanns gick till huvudmotorn som var gummiupphängd.

Får se hur länge det håller. Risken för dödsfall i pannrummet har åtminstone minskat.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av Quilding »

Men hur stor är risken för att det börjar brinna baklänges? För det var väl det spjället var till för ursprungligen. Det sitter två meter slang till det interna magasinet och före det är det tre meter skruv från veckomagasinet. Vågar man lita på vattenflaskan?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av Quilding »

Berrabongo skrev:Jag har ett par Pelletsbrännare till salu

EP18A
Ivabo Villa
Nymo 150

PMá om någon är av intresse
PM:at. Kom det fram?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Berrabongo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 22 dec, 2005 14:03

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av Berrabongo »

Yes det kom fram. Har även svarat. :D
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av FRS05 »

Hade jag varit du hade jag gått upp lite till i modernitet från de relikerna ovan...Köp hellre NH brännaren som nämnts lite längre upp. Den är som en Ferrari jämfört med din och och de lite ovan som är som en gammal Lada.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av nyman »

Fördelen med en modern brännare är att man slipper köpa en extra termostat för ca. 500 och att man i bästa fall får automatisk uraskning. Annars är det ingen större skillnad i funktionen. Både EP18A och Iwabo Villa S1 har bra funktion utan en massa dyra brännarrör och roster som ska bytas stup i ett.
Lada var väl en Fiat med tjockare plåt, kanske den mest slitstarka fiatmodellen någonsin. En Ferrarri kräver väl service med korta intervaller och stora kostnader på samma sätt som med brännarrören.

En EP18A har vridbart brännarrör som håller många år om man vrider det runt ibland så inte elden kommer på samma plats alltid.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Från bergvärme till glappande EP-brännare

Inlägg av Quilding »

Är fortfarande mitt i flytten så jag har inte hunnit tänka så mycket på det här. Kan påpeka att det är en Nibe City jag har och jag har förstått att förbränningsutrymmet inte är särskilt rymligt på den och att man framförallt måste ha en framåtriktad brännare. Finns det någon lista på vilka brännare som passar? Hittills har jag fått lov att googla för varje enskild brännare.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Skriv svar