Lite varmvatten, acktack?

Skriv svar
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av Nordin »

Hej!

Jag och min sambo har köpt ett hus med en ctc 1200 familypanna och brännaren är en Viking bio.

Vårt problem är att varmvattnet inte räcker till, visserligen har pannan bara 145L men det bör räcka för att fylla baljan till pojkens bad iallafall.
Nu får vi tappa upp lite hetvatten, vänta i 20-25 minuter och sedan tappa resten när pannan gått upp i temp igen, ska vi bada och fylla upp badkaret så får man ta det i flera etapper, tar runt en timme innan vi har nog med vatten i badkaret för att kunna bada.

Vad har vi för möjligheter? Jag tänker acktank, vad säger ni?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av danei »

Det borde inte vara något problem. Vad kör du med för temperatur på pannan? Om man ser till att brännaren kommit igång så den ger bra effekt när du tappar vatten. Pannan har ju även elpatroner med rätt bra effekt. Man kan ställa den lite lägre än brännaren så går den in och stöttar vid behov.
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av Nordin »

Pannan går till bra precis 80° och tempen i det lägre spannet är 60° och strax där under.

Är det normalt att behöva köra elpatron? De tidigare ägarna av huset har kört elpatron rätt frekvent, låg på omkring 12000 kWh/år och en pelletsförbrukning på bra precis 6,6ton /år, totalt kring 41000kWh/år för en 1,5planare på 110kvm och 90kvm källare, låter väldigt mycket för mig?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av rod02 »

Någon form av badvattenvärmare kanske? Gärna när man sitter i och badar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av danei »

Det lät som en relativt hög förbrukning ja. Min erfarenhet är det har svårt att orka med varmvattnet när den är nere på 60grader. Ska man fylla ettbadkar är det på gränsen att den pannan orkar med.
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av Nordin »

rod02 skrev:Någon form av badvattenvärmare kanske? Gärna när man sitter i och badar.
Lät som att det kan vara en bra lösning, får googla lite på det och se vad man kan hitta :)
danei skrev:Det lät som en relativt hög förbrukning ja. Min erfarenhet är det har svårt att orka med varmvattnet när den är nere på 60grader. Ska man fylla ettbadkar är det på gränsen att den pannan orkar med.
En väldigt hög förbrukning skulle jag vilja säga :)
Om panntempen är 80grader när jag börjar spola i badkaret så får jag ganska snabbt stänga av kranen, vänta på att brännaren tänder och pannan kommer upp i temp, skulle det inte fungera med en acc-tank för att utöka mängden varmvatten?
Kan tänka mig att det kommer fungera ännu sämre framåt vintern.

Vad är era rekommendationer? Vad får räknas som en normal åtgång på pellets för varmvatten sommartid?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av brattne »

Varmvattnet bereds genom en tappvärmeväxlare så ju saktare det tappas ju större chans att den hinner hålla tempen.Under förutsättning att brännaren redan är igång när kranen öppnas. Själv skulle jag (och har) en 50 l elberedare liggande i "serie" med acken och med en blandningsventil som endast toppar upp med el när det behövs. Under sommartid är el billigare för vv-tillv än pellets så då får pannan vila sig.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av Nordin »

Okej, dusch exempelvis fungerar ju bra så det ligger nog något i det du säger! Jag är uppvuxen i ett hus där i eldade med ved och där hade vi 3x 500L acktankar plus 150 i pannan, jag förstår att det är ganska stora skillnader mellan vedeldning och pellets, men varför är en acktank på säg 500L tokigt?

Jag betalar bra precis 75öre/kWh inkl energiskatt och moms för el och elöverföring, exklusive fasta kostnader som är dryga 5000kr/år.
Köper jag minst 2 pallar från bionorr blir kilowattpriset 60,32öre/kWh, kanske blir fel att jämföra kilowatt mot kilowatt?

Vi har bott här så pass kort tid så har ingen uppfattning om förbrukningen ännu men kommer köra vidare med pellets nu under första sommaren så man kan få en uppfattning över hur anläggningen fungerar, sotningen blir spännande! Tänkte ge mig på det i helgen.

Använd INTE citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Lite varmvatten, acktack?

Inlägg av Nordin »

Så här ser det ut i pannrummet :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Skriv svar