Hjälp med att sota ur

Skriv svar
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Hjälp med att sota ur

Inlägg av Nordin »

Hej!


Jag och sambon har köpt en kåk med pelletsbrännare och panna, som hittills fungerat klockrent!


Vi flyttade in 15/6 och har sedan dess inte sotat ur pannan något och skulle vilja göra det nu, dels för att få lite kläm på det inför vintern men också för att få en uppfattning om hur mycket sot det bildas på ca 3v.
Har endast sotat ur vedpannor, kaminer och avgassystem tidigare 8-)


Brännaren är en Viking bio och pannan är en CTC Family 1200.

Jag förmodar att man stänger av maskineriet till att börja med, därefter tar jag lös röret från skruven ner till brännaren, skruvar lös brännaren från pannan, lyfter åt sidan och sedan gör rent i pannan och brännaren.
Är jag ute och cyklar? Något mer jag behöver göra eller tänka på? Luckan på sista bilden, är det något där under som behöver sotas ur?


Bild

Bild

Bild





Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med att sota ur

Inlägg av Stegatorparn »

Eldstad och brännare skall sotas som du helt riktigt har konstaterat.
Dessutom skall sotluckan på bild 3 lossas och spiralerna i pannans tuber tas ur och rengöras, vilket normalt behöver göras ungefär en gång per månad vintertid.
Tuberna dras rena med en sotviska och även rökkanalen mot skorstenen.
Sedan monteras allt tillbaka igen.

Brännarröret behöver rengöras en gång i veckan vid hög effekt och c:a var tredje dag vid låg effekt under eldningssäsongen, mycket beroende på pelletskvaliteten.

Här finns en manual för pannan: http://www.ctc.se/files/pd_old/16150103 ... Family.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Hjälp med att sota ur

Inlägg av Nordin »

Hej!

Stort tack för ditt svar och att du tagit dig tid att leta och hitta det jag misslyckats hitta åt! Man får kanske ge sig på en sotning ikväll när pojken somnat :)

Ska bli kul!

//Daniel

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Hjälp med att sota ur

Inlägg av CandyMan »

Vintertid askar jag ur varje söndag. Det går säkert köra längre, lite beroende på hur mycket pellets det går åt. Men för min del så sticker rökgaserna i väg i temp om det får gå upp imot 10 dagar... Även mottrycket i pannan ökar om spiralerna blir för sotiga... Då får jag problem med överhettad brännare. (Eurofire milenium 3)


Från iphån....
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Skriv svar