NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Skriv svar
marenen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 15:21

NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Inlägg av marenen »

Är ny i pelletsvärden och önska lite tips och råd.

Jag bor i en villa byggd 1969. Som från början värmdes med olja. Med tanke på olje priset så åkte oljetanken ut och en luft/vatten värmepump dockades till pannan. Under vintrarna har vi eldat med ved. Men det är väldigt svårt att elda om man inte är hemma. Detta har medfört funderingar på pelletseldning som komplement till värmepumpen.

Så en beg NyMo150 installerades vilken jag är grymt nöjd med. Installationen tog en halv dag.

Rökgastemperaturen ligger runt 160-170grader

Har idag en
CTC TOTAL 364-494 från 1985
NyMo 150 från ca 2008
Mecaterm Flash 900 1992
Acktank på 500L


Bild
Bild
Bild

Vad behöver jag göra mer än att gräva ur aska ur pannar och fylla på pellets?
Vad bör jag tänka på?
För och nackdelar som jag har det?
Ska jag köra med eller utan Acktanken?
Vad ska man tänka på i val av pellets?
Dragavlastare?
Har det något betydelse hur många starter brännaren gör och hur länge den går?

Vänliga hälsningar
Martin
CTC TOTAL 364-494 -85
NyMo 150 CALERO -08
Mecaterm Flash 900 -92
Acktank TS 500L -13
ohc917
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 jul, 2016 19:57

Re: NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Inlägg av ohc917 »

Är det byggmax pellets jag ser... Det kommer aldrig att bli bra, det enda som duger här nere i södern är riktig finpellets från Tempo
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Inlägg av Eldvin »

Du kan testa startfördröjning så ser du om de blir mån skillnad.
Fritte84
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 jul, 2016 10:14

Re: NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Inlägg av Fritte84 »

Att styra brännaren av temperaturer i acktanken har två fördelar och en nackdel.

Nackdel:
Om inte styrning finns inbyggd i brännaren eller annan yttre styrning finns kostar denna en slant.
Finns flera olika men en bra är: http://www.lkarmatur.se/LK-Armatur/Prod ... 54418.aspx

Fördelar:
Lång gångtid på brännaren, färre starter således håller tändelementet längre och brännaren mår generellt bättre. Som med alla mekanik är långa gångtider bättre än korta start och stopp.
Mer energi att tillgå när Du behöver den som mest.

Val av pellets är viktigare än man tror, det är en del skillnad på pellets och pellets. Min erfarenhet är att köpa direkt av någon av dem stora tillverkarna av pellets inte återförsäljare. Byggmax, Bauhaus osv. handlar av den tillverkare som för tillfället är billigast. Detta innebär att Du t.o.m. kan få olika leverantörer på en pall om det vill sig illa. Gör en mätning och ställ in förbränningen med den pellets Du tänkt köra och kör på den.
Effecta Komplett 3
Effecta 750 BBS
Mafa Villa skruv + sug
marenen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 15:21

Re: NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Inlägg av marenen »

Styrsystem är inga problem för mig då jag jobbar inom området. Bara jag vet hur jag vill ha det vilket jag inte vet än.

När det gäller olika leverantörer av pellet (kvalité) hur påverkar detta brännaren och vad ändras för att kompensera?

Vad händer och hur vet jag om brännaren får för mycket alt för lite pellets?

Hur lågt kan man låta pannan svalna innan brännaren får startar?
CTC TOTAL 364-494 -85
NyMo 150 CALERO -08
Mecaterm Flash 900 -92
Acktank TS 500L -13
Fritte84
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 jul, 2016 10:14

Re: NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Inlägg av Fritte84 »

Enkelt sagt är bränsledosering och luftmängd dem parametrar brännaren har att jobba med för att styra förbränningen. Det bästa är att gör en rökgasanalys med ett mätinstrument t.ex Testo. Den viktigaste parametern med att han en god förbränning är givetvis ekonomi, att Du tar tillvara på så mycket energi som möjligt. Andra parametrar är askmängd, livslängd på brännare och panna.

För mycket eller för lite bränsle kan till slut leda till att bränslet kväver förbränningen. Men innan det sker har Du en dålig förbränning som är oekonomisk just för stunden men även i det långa loppet då din panna och brännare slits onormalt.

Det är viktigt att Du inte förändrar brännarens styrsystem, låt den bara få start- och stoppsignaler från ditt externa styrsystem. Börjar Du ändra på brännarens styrsystem riskerar Du att tappa säkerhetsfunktioner vilket kan bli, om det vill sig riktigt illa, farligt och dyrt.
Effecta Komplett 3
Effecta 750 BBS
Mafa Villa skruv + sug
marenen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 15:21

Re: NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Inlägg av marenen »

För min är säkerhet viktigt att ändra på eller byta ut brännarens styrsystem är helt otänkbart men precis som du skriver med att styr start och stopp för brännaren och givetvis låta överhettningsskydd vara intakt.

Vad händer om brännaren får för lite pellets? Hur märkts detta?

Hur låga temperaturer är det lämpligt/okej att ha i pannan om man bortser från varmvatten?
CTC TOTAL 364-494 -85
NyMo 150 CALERO -08
Mecaterm Flash 900 -92
Acktank TS 500L -13
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: NyMo 150 med CTC TOTAL 364

Inlägg av nyman »

Pannan bör inte gå under 65 grader om man vill undvika kondensfukt och rost. Brännaren har ju startfördröjning "Tford" i menyn men mycket bättre är en riktig termostatstyrning med 20 graders hysteres.
Kan du området är det enkelt för dig att få till en hållkrets med hjälp av oljetermostaten och en liknande enkel termostat ansluten till ett dykrör i pannan.
En del micklar med baffelplåtar i ctc Total för att få ned rökgastemperaturen, finns trådar om det.
Vänta med större pelletsinköp till början av oktober om du har Bauhaus och Byggmax i närheten för Bauhaus brukar pressa priser och Byggmax följer med.
Kan du få Härjeåns pellets hemkörd så är den mycket bra, knappast ett spån i säckarna.
http://www.pelletsportalen.se/ just nu 2099 per pall.

Vilken pelletssort man köper spelar mindre roll idag, store leverantörer som Byggmax och Bauhaus säljer ingen skit.

Testoinstrument och liknande kan du glömma. Räcker med att justera in förbränningen med hjälp av röken vilket det finns många trådar om.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar