Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Skriv svar
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av Dengblom »

Hej,

jag har skummat runt lite här eftersom jag är på pannbytarjakt och hittat en del äldre trådar och specifika trådar om pelletspannor och hur bra eller inte de är.

Jag ska byta panna tämligen omgående och känner att jag har lite väl öppet fält med alternativ, låt mig beskriva vad jag har och vad jag tänker och prioriterar så kanske ni kan hjälpa till att knuffa mig i "rätt" riktning.

I dagsläget sitter jag i en träkåk (ca anno 1925) på 250kvm. Den är fördelad på 2 plan, inredd vind och källare (källarne är i stort sett utan uppvärmning). Uppvärmningen i huset sker via vattenburna element och i vissa rum vattenburen golvvärme (Uponor och danfoss). Elementen är relativt nyköpta Lenhovda sektionsradiatorer.

Uppvärmningen idag består av en CTC EcoAir (okänd ålder och modell) samt en CTC 1100 som tidigare varit olja men kört med pellets i ca 2-3 år. I våras hade jag en liten olycka med PB-10 brännaren så den finns inte mer utan nu är det bara EcoAir och elpatronen i 1100:n som jobbar. På de inte kalla årstiderna är det uteslutande EcoAir som jobbar, det är alltså bara egentligen behov av pannan i huset ca 30% av året beroende på Kung Bore.

Det just nu ledande alternativet är CTC EcoFlex, primärt pga att jag har en EcoAir, det är inte bestämt ifall EcoAir kommer att bytas ifall den bryter ihop (den är gammal men jag vet inte hur gammal).

Saker jag prioriterar är väl som andra, effektivitet och driftsäkerhet etc. Jag föredrar en lösning med integrerad panna/brännare/förråd. Priset är naturligtvis en faktor, jag har inte uteslutit Viessmann men den ligger på snudd på det dubbla från EcoFlex:en så det tar ju förstås emot.


Det är nog hela bilden, har jag glömt något uppenbart så fråga gärna på så svarar jag efter bästa förmåga.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av nyman »

Kör på Ecoflex eller Ariterm Biomatic 20 i första hand så får du beprövade grejor som håller och som du kan reparera själv med hjälp av forumet. Mycket vunnet om man slipper gnidiga ROTjägare i kåken.
Combifirepannan med Janfire NH brännare har också sålts i rätt många exemplar och Combifire kan man väl i värsta fall nödelda med ved om strömmen försvinner.

Köpte en kåk till i somras. Ska renovera och sedan kanske flytta dit. Hela källaren full med tankar och lulllull och en 35 kW underförbränningspanna som värmekälla. Allt ska på skroten till våren!
Köpte nyss en begagnad Ecoflex som ska in i stället. Pannan ligger på släpet ännu men den ser riktigt rejäl ut och är 15 cm lägre än Biomatic vilket jag ser som en fördel.
Brännaren hade inte gjorts någonting åt under 8-9 år så den behöver uppgraderas till kedjedrift för omkring 2800. Kommer ändå under 15000 för pannan inklusive brännarrenovering med nya lager och kedjedrift så jag tycker det var en bra affär.
Vissmann, Windhager och liknande dyra pannor skulle jag inte ens tänka på om jag vore finansman. Det finns ju bergvärme om man inte vill ägna sig alls åt värmesystemet.
På kontinenten är ved- och pelletseldning en statussymbol och det är väl därför dessa dyra pannor tillverkas.
Biomaticpannan ska helst eldas mot ett 110 mm insatsrör då den har inbyggd rökgasfläkt. Ecoflexen kan eldas direkt mot en vanlig skorsten.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Re: Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av Dengblom »

Det lutar starkt åt EcoFlex, jag vet inte exakt vad deras "integration med EcoAir" innebär eller hur unik den anslutningen är men ifall luft/vatten fläkten ger sig känns det sannolikt att jag faktiskt skaffar en ny för den är otroligt smidig.

Ecoflex var ju inte så kombinerad som jag egentligen vill ha men jag har ju förråd och skruv kvar så ja...

Jag hade gärna hittat en begagnad enhet men det verkar tunt med dem, iallafall där jag kollar. Prisuppgiften jag har är ca 47k för en ny.

Jag har kollat lite men ska ärligt säga att jag är inte med på vad kedjedriften innebär och därför inte heller kolla på vad som är så bra med den och hur man uppgraderar till den? Flera här i forumet har jag sett nämna det, jag har dock inte sökt vidare djupt efter svaret på frågan här i forumet, jag ska göra det.

Jag tycker att bergvärme är smidigt men jag tror dels att mitt hus mår bättre av eldning (skorsten osv) och extraarbetet i sig stör mig inte. Det störde mig med min PB10 och CTC1100 för det var var sktitigt, ineffektivt och allmänt struligt. Därför prioriterar jag saker som automatiserade avsotningar och att köra med en riktig pelletspanna. Jag har haft enorma problem med min förra uppsättning och en stor del av problemet är garanterat jag själv så det gäller ju att känna sig själv lite när man köper saker.

Tack för svaret! Har du några länkar eller så angående vad som behövs till kedjeuppgraderingen du nämner så skicka gärna det, antingen här eller PM.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av nyman »

Är de riktigt gamla Ecoflex, Biomatic och Bequem som har en lite primitiv konstruktion på slussens frammating.
Nyare brännare och pannor är ju redan moderna. De flesta som köpt brännare av den gamla typen har nog också uppgraderat.
http://www.eldkraft.se/produkt/ombyggna ... jedrift961
För min del stoppar jag kanske en Bionordic Viking B16 brännare i ecoflexen tills ecoflexbrännaren blir uppgraderad.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
eribi
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 07 okt, 2015 20:46

Re: Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av eribi »

Finns ju Janfirepanna med automatisk spaksotning och askurmatning. Då blir det inte mycket att göra med pannan.

Tycker du tänker helt rätt kring valet av uppvärmning och skorstenen osv.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Re: Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av Dengblom »

Varit lite strul här innan jag tagit tag i saker så ursäkta att jag varit så passiv i min egen tråd.

Tack för tipset om kedjeombyggnaden, ska jag klart kolla mer på, även om ajg som sagt inte riktigt förstår fördelarna med det, länge leve google.

Jag ska prata med CTC imorgon och kolla vad de har att säga, ska framförallt ta reda på lite mer om fördelarna med att kombinera deras EcoFlex med den EcoAir jag har. Jag har ju lite stört mig på att mitt system har för många kockar så det går inte att ha koll, eller det kanske går men jag har inte klarat det. Ska bli riktigt skönt att fimpa 1100, har nästan lust att köra upp den till mälaren och kedja fast betongskor och skicka eländet till botten som någon form av symbolisk handling.

Jag lyckades dock så här i 11:e timmen idag springa på RB-Eco pannan, har någon här erfaranhet av den. Jag blev väldigt positivt inställd spontant (gillar det där med någorlunda integrerade förråd etc) men jag hittar på tok för lite info på deras sida gällande detaljer. Vattentank, elpatron etc, står ju inget alls eller så har jag blivit akut blind. Ska googla runt lite kring dem. Sökte här i forumet men hittade inte så mycket alls.

//D
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Re: Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av tillberg »

Allt östeuropeiskt billigtskit som Lindquist Heating säljer ska du undvika.
Roslagsbrännaren (RB) var den mest primitiva brännaren på den svenska marknaden innan Lindquistheating köpte företaget.
Till en sån där kontinentalpanna behöver du också en acktank vilket lindquistarna unviker att tala om i reklamen.
Lindquistheating har lurat på ganska många den värdelösa miljöskadliga vedpannan från Viadrus. Säger väl allt!

Du kan kombinera EcoAir med Biomatic, Ecoflex eller vilken annan NORMAL svensk pelletspanna du installerar.
Som sagts tidigare är priserna på bra begagnade pelletspannor nu så låga att man inte behöver titta efter utländska lågprisprodukter.
När kylan nu kommer så försvinner de billiga begagnade pannorna och du får vänta tills början av maj 2017 då nästa pannbytessäsong inleds.












sta
Eurofire M3 i en ctc1100
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Re: Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av Dengblom »

Hej,

tack för tipsen. Som det ser ut nu blir det en ny Ecoflex. Hade en begagnade på lur men bestämmer mig ändå för att ta det dyrare alternativet med en ny. Det var ett bra pris på det begagnade paketet jag hittade och inom rimligt avstånd men eftersom jag endast behöver pannan och det paketet hade allt extra som jag inte behöver och var ca 9år gammal så kör jag på nytt.

Jag pratade med CTC och det var lite rörigt angående min gamla EcoAir och EcoLogic etc men jag får se hur det blir när den väl pajjar. Ev kör jag vidare på bara pellets då. Det är lär ju bli bra mycket smidigare med mitt nya system än den där gudsförgätna 1100 family/dou skiten jag har nu.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Den eviga "mest lämpliga pannan" tråden

Inlägg av thomasx »

Det fanns en Viessmann på blocket i höstas för en mycket rimligt peng. Jag tittade på den IRL och den såg helt ok ut.

Jag köpte inte den, så den kanske finns kvar. Jag köpte istället en Windhager Biowin, som är samma panna, men en med externförråd och vacuumtransport. Viessmann på blocket hade internförrådet.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar