Ryker in i pannrummet

Skriv svar
diStefano
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 06 sep, 2015 17:41

Ryker in i pannrummet

Inlägg av diStefano »

Av en händelse så var jag i pannrummet i torsdags kväll och grejade lite med vattenreningen när pelletsbrännaren startade.
Döm om min förvåning när pannrummet efter några minuter var helt rökfyllt.
Skyndade mig att stänga ner brännaren och börja vädra ur.

Ringde sotaren på fredagsmorgonen som åker hem och sotar med hopp om att det är problemet. (Till detta höra att vi efter övertagandet av fastigheten hamnat "mellan stolarna" så skorstenen hade inte blivit sotad på 2 år. Pannan sotar jag själv varje månad)

Kommer hem efter jobbet och ska starta brännaren. Det ryker in!
Röken kommer genom dragbegränsarens lucka som inte stänger riktigt helt samt dess montagefläns.

Ringer sotaren som tror att det kan bero på att en kallluftsficka bildads i skortstenen då det var väldigt varmt dom här dagarna ~30grader och fick tipset att elda ett par tidningsblad i nedersta luckan i murstocken vilket jag gjorde och efter några försök så rök det inte in längre.

Igår var det dags för brännaren att starta igen, kallare väder ~16grader och det ryker då fortfarande in vid uppstart tills brännaren kommit upp till 13kW. Inte lika mycket som i torsdags men ändå en del.

Då vi är borta i tjänsten en hel del så känns detta lite osäkert att lämna vind för våg. och jag vill försöka säkra upp i möjligaste mån.

För ca 3 veckor sedan murade vi igen efter en gammal vedspis i köket. Kan det vara bidragande till detta? Dock så har det inte rykt in förrän i torsdags.

Vore mycket tacksam för lite ideér vad som kan åtgärdas/kollas upp.
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Ryker in i pannrummet

Inlägg av Taxen »

Hur länge sedan var det som du kollade inställningar på brännaren?
Du kan ha för stor startdos,så det blir för stor rökvolym som inte orkar tryckas ut om skorstenen är kall.
Du får mäta upp till ung.3-3,5 dl.Du får passa detta precis när brännaren skall starta och ta bort slangen just då för att ta detta i ett mått.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
diStefano
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 06 sep, 2015 17:41

Re: Ryker in i pannrummet

Inlägg av diStefano »

Jag mätter alltid upp den i samband med ny leverans av pellets. Senast i april men jag kanske ska kolla på den igen.

Övriga inställningar gick jag igenom och justerade förra hösten/vintern.
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
Skriv svar