Skruven orkar inte mata fram pellets

Skriv svar
Spigge
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 12 sep, 2012 07:33
Ort: Munkedal

Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Spigge »

Jag har fått problem med skruven till min tb-mini. Skruven orkar inte mata fram pellets, det går bra att mata fram manuellt genom att trycka på matningsknappen, men när brännaren är i drift orkar inte motorn dra igång skruven utan bara surrar. Genom att hjälpa igång motorn genom att vrida på axeln kan man få igång den, det känns som startmomentet inte räcker till. Anläggningen är 12 år gammal, men har fungerat utan problem i de två år vi haft den. Jag har plockat isär skruven och rengjort från spån samt smörjt upp lagringarna, inget verkar gå trögt. Någon som haft liknande problem eller har någon idé om vad felet kan bero på?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av danei »

Det är ju inte ovanligt att degradering av motorkondensatorn ger det fenomenet. Men då borde den inte funka bättre om man trycker på knappen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar som motorn inte får full spänning vid normal drift. Har du kollat med voltmeter över motoranslutningarna?
Får du någon felkod?

Kan var en triac eller relä som gett upp och som förbikopplas av knappen vid manuell matning.
Brukar vara lätt att byta för en lödkunnig om det går att följa kopparbanorna på kretskortet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Spigge
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 12 sep, 2012 07:33
Ort: Munkedal

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Spigge »

Jag kan inte se någon kondensator på motorn, har alla enfasmotorer kondensator? Vad gäller spänningen har jag mätt på motoranslutningarna och det ger samma spänning som i vägguttaget. Jag har inte fått några felkoder, men det beror nog på att jag uppmärksammade felet ganska snart (det är ganska lyhört mellan källare och övervåning). Däremot har jag ändrat en switch i styrenheten som ökar matartiden och nu har pannan startat åtminstone två gånger utan problem.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av danei »

Japp enfasmotorer har kondensator. I Biona sitter den i styrskåpet i stället för i motorn, det kan kanske vara samma sak på din.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en sådan här motor under huven, finns det ingen kondensator.
https://www.lunna-teknik.se/media/catal ... /7/178.jpg
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av danei »

Används de till skruvar?
Spigge
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 12 sep, 2012 07:33
Ort: Munkedal

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Spigge »

Japp en sån motor är det, behöver den kondensator? Eller kan motorn i sig degraderas så att den blir svagare med tiden?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Stegatorparn »

danei
Finns i Torsbyugnen´s, Ecotec´s och Ulma´s skruvar.

Spigge
Den motorn behöver ingen kondensator.
Första kugghjulet i växellådan är av plast som kan gå sönder av överbelastning eller om lagren blir slitna och glappar. Är nog inget annat att göra än byta motor. http://www.eldkraft.se/produkt/motorext ... 5---2-m801.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av danei »

Där ser man. Jag trodde att det var kortslutna asynkronmotorer som gällde. Då har jag lärt mig något nytt.
Spigge
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 12 sep, 2012 07:33
Ort: Munkedal

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Spigge »

Nu tror jag att jag hittat felet, gängorna till en av skruvats som håller fast lagringen till motorn är kass. Lagret kan flytta sig lite så att rotorn hamnar lite snett och går mot statorn. Jag får skaffa insatsgängor att sätta i godset.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Vad bra. :D
Blir ju billigast med en enkel reparation.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Skruven orkar inte mata fram pellets

Inlägg av Icecap »

danei: den typ motor är doseringsmotor och askskrapmotor i en Janfire NH.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar