Syrventil eller inte?

Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Syrventil eller inte?

Inlägg av lennart wiklund »

Nu skall äntligen nya vedpannan in. Kommer att byta expansionskärlet frön öppet till slutet system. In med en till acctank. Totalt 1500liter acc blir det. Plus systemets och pannans mängd. Pannan tar 215liter,systemet är ju lite svårare att räkna på. Men rörkrökarn tyckte att 200l expansions bör räcka. Har läst mycket om krånglande syrventiler,dyr är den med.3500kr för den som man skall ha med eget ej kommunalt vatten. Säkerhetsventiler kommer ju att monteras,jag har elverk samt förberett för snabb inkoppling vid ev strömavbrott. Finns heller ingen lag som kräver Syrventil vad jag läst mej till. Då är frågan jag ställer er,är det vansinne att skippa denna syr? Pannan som nu skall in är en värmebaronen cu med inbyggd beredare och laddomat 4030.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Syrventil eller inte?

Inlägg av danei »

Jag läste in mig på reglerna för ett tag sedan. Jag har för mig att drt finns ett krav på nödkylning, jag hittade en annan ventil som jag tycker verkar både billigare och bättre. Jag ska se om jag hittar länken.

Edit: Här diskuterade jag saken http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... il#p157856

Reglerna tror jag att jag hittade i BBR.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Syrventil eller inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Gällande bestämmelser är "Tryckbärande anordningar" AFS 2016:1 https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2016-1.pdf.
Aktuellt avsnitt är 7§ b) med hänvisningar som i korthet kan sammanfattas med att det skall finnas anordningar som förhindrar att pannans gränsvärden överskrids.
Vid slutet expansionskärl är det praxis att säkerhetsventilen skyddar mot övertryck och syrventilen mot övertemperatur.
Med ett öppet expansionskärl och rätt dimensionerad expansionsledning behövs varken säkerhetsventil eller syrventil då ångbildningen begränsar temperaturen och ångan avleds till det fria utan nämnvärd tryckökning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Syrventil eller inte?

Inlägg av danei »

Utklipp från BBR.
8:5 Skydd mot explosioner
8:51 Allmänt
Allmänt råd
Regler om hantering av brandfarliga och explosiva varor ges ut av Myndigheten för samhällsskydd
och beredskap, MSB. Högtryckspannor med högre drifttryck än 1 MPa och som har vatten- och ångrum på sammanlagt mer än 0,5 m³ bör placeras i en särskild byggnad. Detta gäller också större tryckkärl av annat
slag, t.ex. ångackumulatorer, kokare och gasbehållare. (BFS 2014:3).

8:52 Värmeinstallationer m.m.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen.

Allmänt råd
Arbetsmiljöverket ger ut regler om tryckbärande anordningar samt om besiktning och användning
av trycksatta anordningar. En sluten pannanläggning bör förses med expansionskärl. Ett slutet expansionskärl bör placeras så att uppvärmning av kärlet till följd av egencirkulation, konvektion och strålning undviks. Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten bör förses med säkerhetsventil som förhindrar att för högt tryck uppstår. En pannanläggning för drift med fast bränsle bör
dessutom förses med termisk säkerhetsanordning som hindrar att högsta tillåtna vattentemperatur
överskrids. När en panna förses med en termisk säkerhetsanordning som kräver kylning med vatten, bör installationen vara ansluten till en allmän va-anläggning. Alternativt kan den vara ansluten till en enskild va-anläggning som ger betryggande tillgång till vatten.
Begränsar man trycker så kommer ju även temperaturen att begränsats efter som vattnet kokar. Så det går kanske att motivera att inte ha en nödkylning. Men av någon anledning är det ju praxis att ha det. Jag vet inte om det finns tydligare regelverk på annat håll. När pappa installerade för länge sedan tror jag rörkrökaren sa att det var ett kommunalt krav. Men det verkar också konstigt.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Syrventil eller inte?

Inlägg av lennart wiklund »

Har nu tagit beslutet att jag behåller mitt öppna system,dessutom är kärlet bytt för några år sedan. Ser igentligen ingen fördel med ett slutet system när man vet att man har rostfritt uppe på vinden. Och frysa sönder kommer det heller inte att kunna göra! Massa jävla ventiler hit och dit som kan krångla till det ligger inte i min värld. Det har funkat med öppet sedan folk började bränna ved i vattenburna system,så varför ändra ett koncept som fungerar!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Syrventil eller inte?

Inlägg av danei »

Vad har du för rör upp till expansionskärlet? Det är ju inte sällan där det blir problem.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Syrventil eller inte?

Inlägg av lennart wiklund »

Jadu... det vet jag faktiskt inte!!

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar