Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Inlägg av lennart wiklund »

13 oktober börjar vi montera in min nya vedpanna äntligen :D
Har ju kört min gamla svetsade Diom på övertid några år nu,hur som helst. Ett delikat I-lands problem har dykt upp. Tanken är väl att elda pellets dom kallaste månaderna,vedoluxen har sitt runda brännarhål i vedinkastluckan. Min gamla janfirebrännare(minor) har jag gärna velat ha kvar,mer driftsäker brännare får man nog leta efter!! Men denna har ju fyrkantig brännardel,samt att den går inte montera i vedinkastluckan. Är det måntro vansinne totalt att prova montera brännaren i nedersta luckan? Montera en adapterplåt,bort med sekundärluftspjället samt montera ur keramiken vid pelletsdrift. Anses detta som helt galet får jag väl krypa till korset och köpa en beg brännare som passar i vedluckans hål,men vad skall man isåfall sikta in sig på för brännare. Vill givetvis ha en enkel väl fungerande pjäs utan massa blinkande bling bling lampor!!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det som hindrar att du skruvar bort vedluckan och monterar en adapterplåt för brännaren?
Slår brännaren i taket?
Då slipper du böka med keramiken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Inlägg av lennart wiklund »

Brännaren är ju en janfire minor,denna har ju inbyggt förråd,vilket är till nackdel denna gång!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren är ju c:a 1 m hög och jag tänkte att om du förlänger benen 35 - 40 cm, så bör brännarkoppen hamna i rätt nivå för vedluckan. Påfyllningsluckan blir då c:a 1,4 meter över golvet.
Kanske blir för högt?

Pannans lucka är anpassad till Värmebaronens brännare med en adapterstos.
Gamla Viking Bio brännare är inget jag rekommenderar och den nya Viking Bio 200 är ju svindyr.
En begagnad Viking B16 GL med tryckluftsuraskning från BioNordic eller en Ulma 2000 TCA kan vara något att hålla koll efter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Inlägg av lennart wiklund »

Tack för tipsen stegatorparn!! Jo,har gått i tankarna att förlänga benen på minorn!! Vi får se!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Inlägg av lennart wiklund »

Har nu kollat runt lite på beg brännare på blocket,det mesta som ligger ute tycker jag verkar vara skrot!!
Förvisso är min janfire minor sedan Hedenhös tid :D :D Men driftsäkrare brännare får man nog leta efter.

Min fråga,kommer det att fungera med min gamla janfire i denna vedolux cu?? Brännaren skickar ju lågan rakt upp,en Viking bio skickar väl lågan rakt ut? Båda kommer ju i allafall att skicka lågorna mot kall pannplåt vad jag kan förstå. Pannan har ju omvänd förbränning samt drar ju ner fyren under övre keramikrostret,skulle det inte i en sådan panna vara bättre att plocka ur undre brännkammaren och sätta brännaren i nedre luckan? Eller tänker jag helt fel?
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Inlägg av Stegatorparn »

Visst kan du plocka ur delar av keramiken och sätta brännaren i askluckan.
Blir bara lite krångligare om du vill elda några vedträn samt att askutrymmet minskar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrännare i värmebaronen vedolux cu

Inlägg av nyman »

Här har du ju en riktig Eurofire med Millenium3 styrning. Så bra pris att du kan byta brännarkassetten (rostret) i dem om det är slitet.
https://www.blocket.se/halland/Pellets_ ... ?ca=10&w=3

Satte själv en begagnad Eurofire M3 i nya kåken där det sitter en gammal vedpanna som senare ska ut. Mina bionordicbrännare stack ut 1 cm för långt med fallröret så pannrumsdörren inte gick att stänga.
Fungerar mycket bra . Enda jag saknar lite är tryckluftsuraskningen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar