Ctc 171b med px21 hjälp.

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av Stegatorparn »

Rökgastemperaturen 210°C är lite för hög om pannan är nysotad. En temperatur mellan 150 - 180°C skulle spara lite pellets.

Man kan ju undra vilken effekt brännaren är inställd på. Pannan klarar inte att ta hand om högre effekt än 14 - 15 kW. Om brännaren startar med hög effekt (20 kW) och sedan går ner till låg effekt (10 kW), eldar man lite för kråkorna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av Cicaro »

Oljebaffeln är ingen avancerad konstruktion, går att bocka till en plåt för ändamålet. Vill mig minnas att måtten finns här på forumet, om inte annat så kan jag ta måtten och ett foto nästa gång det är dags att sota ur pannan.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Ja den är hög, de tycker jag med men inget jag direkt kan göra om jag inte ser till att använda rökgasen på ett bättre sätt. Just nu går den raka vägen upp till turbulatorerna och skorsten.

Jag är inte jätte insatt i hur brännaren funkar men efter jag haft isär, rensat hålen och dels upptäckte jag att den har spruckit i bakkant, kanske vanligt men får svetsa igen det.

Hålla på att mäta mm, visst de kan jag göra men har för lite kött på benen innan jag kan experimentera med fläkt osv. Den låter skrot redan nu så får bli efter jag bytt den.

Stegatorparn skrev:Rökgastemperaturen 210°C är lite för hög om pannan är nysotad.....
Om du måste ha med citeringar så korta gärna ned dem. Blir bättre översikt då, annars tar citerandet lätt överhand. Citering redigerad. / Roli moderator
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Nej de är en simpel konstruktion, såg nu att grannen fick hem ett lass med pellets och fråga vad han kör och de var en likadan panna fast en pellx brännare men typ samma. Och fick se hur baffeln såg ut och tror min lösning är mycket bättre i detta fall. Så blir att skära ut material på jobbet och svetsa ihop de.

Cicaro skrev:Oljebaffeln är ingen avancerad konstruktion.....
Om du måste ha med citeringar så korta gärna ned dem. Blir bättre översikt då, annars tar citerandet lätt överhand. Citering redigerad. / Roli moderator
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
Skriv svar