Ctc 171b med px21 hjälp.

XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Hej alla pelletsbrännare,har nyligen köpt mig hus och fanns en ctc 171 b med en px 21.
Grejen är att tidigare ägare hade strul med brännaren -13 och koppla ifrån den till bruksvattnet som dusch och varmvatten till kran. Installerades en nibe varmvattenberedare.
Men jag undrar hur jag ställer temperatur på pannan, för enligt temperaturen på pannan så har jag ca 80-85 grader och eftersom den bara försörjer värme till elementen så är de sjukt varmt?

Finns de en tråd om detta redan så länka gärna, sökte men fann inget om det.
Bild på panna mm kan ordnas :)

Mvh Robert
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av Taxen »

Verkar vara normalt.Min panna stannar vid 82 grader.Du har väl en shunt som du reglerar hur hög värme du vill ha till elementen.Om du vill sänka ca 5 grader så reglerar du det på brännaren med en liten mejsel.Kolla när brännaren slår på och av.Brännaren har en egen tempgivare som reglerar det och brukar sitta i ett dykrör eller under plåten mot tanken.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av Cicaro »

Halloj!

Fota fronten på pannan så kan jag nog lura ut vad det är.

(Sitter själv med en CTC 171 fast med annan brännare) Det ska finnas en inbyggd shunt i pannan men frågan är om du har shuntautomatik monterad. (Jag har fått bygga ihop en egen för jag får inte tag på specen på givarna till CTC-matic :-( Hoppas fortfarande att någon kan mäta upp dem åt mig så jag kan få igång automatiken utan massa speciallösning men det var en parantes)

Pannan bör aldrig ha under 75grader i tank (eftersom det är inbyggd beredare i dem) och vid brännardrift håller mellan 75-85 grader. Min CTC går enligt panntermometern från 80-90 grader i tanken

Framledningstemperaturen till elementen är något annat än panntemperatur, den styrs med en shunt.

Om du ska byta brännare i framtiden håll utkik efter en bioline 20, fungerar ypperligt med pannan.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Hej!
Okej, de låter bra, för den går upp till ca 80-85 sen stänger den av sig och går nästan mer till 75 och sen startar den upp.

På panelen och enligt manualen så ska jag kunna styra tank temp med en lite ratt men det är på max låg. Shunten står på 1. Bifogar lite bilder på maskin.

Taxen skrev:Verkar vara normalt.Min panna stannar vid 82 grader.Du har väl en shunt som du reglerar hur hög värme du vill ha till elementen.Om du vill sänka ca 5 grader så reglerar du det på brännaren med en liten mejsel.Kolla när brännaren slår på och av.Brännaren har en egen tempgivare som reglerar det och brukar sitta i ett dykrör eller under plåten mot tanken.
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Tja, här kommer bild på front och lite på pannan.
front

panna
panna2



Cicaro skrev:Halloj!

Fota fronten på pannan så kan jag nog lura ut vad det är.

(Sitter själv med en CTC 171 fast med annan brännare) Det ska finnas en inbyggd shunt i pannan men frågan är om du har shuntautomatik monterad. (Jag har fått bygga ihop en egen för jag får inte tag på specen på givarna till CTC-matic :-( Hoppas fortfarande att någon kan mäta upp dem åt mig så jag kan få igång automatiken utan massa speciallösning men det var en parantes)

Pannan bör aldrig ha under 75grader i tank (eftersom det är inbyggd beredare i dem) och vid brännardrift håller mellan 75-85 grader. Min CTC går enligt panntermometern från 80-90 grader i tanken

Framledningstemperaturen till elementen är något annat än panntemperatur, den styrs med en shunt.

Om du ska byta brännare i framtiden håll utkik efter en bioline 20, fungerar ypperligt med pannan.
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

För de jag regerande mest på är att den igår kväll tills i kväll har de gått åt grovt 2 säck. Känns inte alls bra när vintern inte ens kommit.
Jag kör med Agrol, gjorde tidigare ägare med så köpte de jag med. Pannan installerades 2006 och de fick ett "ras" på pannan så de koppla bort den från dusch och kran vatten så jag får varmvatten via varmvattenberedaren.
Så jag tror att denna px21'an bara är grov inställd?

Fråga två, denna självdragsventilen, den som öppnar sig för luften, den är öppen max oavsett om dörren till pannrummet är stängd eller öppen.
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av Eldvin »

Kolla vilken rökgastemp du har. Hur varmt vatten går ut till elementen ? Vilken effekt går brännaren på ?
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Hur kollar jag rökgastemp? Helt borta när de gäller detta, helt ny inom pelletsbrännare. Värmen till elementen borde väl vara den vattentemperatur som är i pannan då den bara försörjer dom, så runt 80 grader, får reglera på elementen för att grabben inte ska bränna sig.
Effekt? Hur kollar jag upp detta?
Bifoga gärna bilder på hur jag ska göra / kolla saker så återkommer jag med mina svar :)

Du behöver inte använda citering vid varje svar och speciellt inte rakt under det inlägg som besvaras. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av tillberg »

Har du termostatventiler på elementen?
Det är med termostatventilerna du reglerar värmen i bostaden.
Fungerar pannans shuntventil (borde fungera om den går att vrida på) så ställer man där in en lämplig framledningstemperatur så värmen till elementen räcker till. Jag kör med 60 grader men är elementen stora går det nog med lägre temperatur också.
Ingen mening att kosta på shuntautomatik och liknande på en så gammal och oekonomisk panna. Idag får man en modern pelletspanna med alla finesser billigt på Blocket.
Eurofire M3 i en ctc1100
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Ja de har jag, så de fungerar förutom på två, tror ventilen har fastnat. Jag tror att shunten ska fungera, just nu står den på 1, men den pumpar ut lika mycket ändå.
Verkar vara något skumt för de går åt för mycket pellets per dygn..
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av Cicaro »

Inställningen av brännaren överlåter jag till andra eftersom jag inte kan PX21an.

Pannan är jag dock välbekant med och även shuntautomatiken. (Hade du bott i närheten hade jag gladeligen kommit över och hjälpt dig felsöka automatiken mot att jag fick mäta upp dina givare för det är exakt de givarna som jag saknar specen på för att få igång min automatik utan mellanreläer :)

När det gäller styrning av framledningstemperatur har du en CTC-Matic EW-1 monterad i pannan. Just nu är den avstängd vilket syns på två sätt, dels ser det ut som finsäkringen är borttagen dels är pannan manuellt shuntad till läge ett. När automatiken är igång ska handvredet stå i Autoläget.

Shuntautomatiken justerar automatiskt framledningstemperatur beroende på hur kallt det är ute (och hur mycket värme som försvinner på vägen), i manuellt läge shuntas ut lika mycket värme hela tiden, oavsett om den går åt eller inte. I det läget får du större värmeförluster i systemet, dels om du har manuella vred och inte termostater på elementen dels för att elementrören går oisolerade runt om i huset.

Tyvärr finns en stor risk att din shuntmotor är trasig eftersom det ser ut som att säkringen saknas i automatiken och det är ett vanligt fel på dessa gamla automatiker att shuntmotorn (eller membranet i denna) ger upp.

Manual till shuntautomatiken finns här: http://www.ctclampo.fi/files/pd_old/CTC_Matic-EW-1.pdf

Försök hitta en säkringshållare till ctc-maticen och ploppa i en 250mA finsäkring, ställ sedan CTC-maticen i läge vinter och handvredet i läge auto. Se sen om om ctc-maticen hoppar igång och reglerar framledningstermperatur eller om säkringen går direkt. (Du bör kunna höra det analoga tiduret gå när ctcmaticen är igång)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Hej!

Okej, ska kika lite på detta. Fick tag på installatören och han sa redan när han installerade brännaren att den inte är riktigt kompatibel med denna ctc panna. Sen har de bott två familjer där innan jg köpte huset och de har garanterat vart där nere och rattat på skruvarna mm så igen stämmer verkar det som. Men han ska komma till veckan och justera panna med instrument etc och hoppas på att den inte äter 32kg/dygnet när det är 10-15+ ute.

Annars blir de att köpa ny panna, tittat på en ulma eller vad den heter så den bör väl fixa problemet.

Men som sagt ska kika på det du skrev och hoppas på att något löser mitt problem :)
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av Cicaro »

Om du ska byta utrustning, se om du får tag i en Ecotec Bioline 20 begagnat, jag köpte min för 4000 (+1000kr för nya delar, lambdasond etc), den lirar bra ihop med pannan och enligt tester som är gjorda kan man få ungefär samma verkningsgrad på den kombon som en del billigare moderna pelletspannor. Men med nackdelen att man får aska ur oftare. Sen är det klart ibland kan man hitta en begagnad modern panna billigt också men det är slöseri att byta pannan till en ny om den inte är slut. CTC 171 är inte odödlig men den sägs vara gjord i corténstål och kan hålla lika länge till.

Och byter du ändå panna sälj givarna + ctcmaticen till mig! :wink:
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
XeptiQ
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 27 sep, 2016 18:29

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av XeptiQ »

Ah okej.
Kan inget om detta så all info man kan få är bara bra.
Får domen nästa vecka om pannan gjort sitt eller inte men hoppas på att det bara är att justera den igen, men skulle de vara så så blir de att sälja av allt
Ulma lambdapannan med TCA 2.
Inköpt höst 2015.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Ctc 171b med px21 hjälp.

Inlägg av Cicaro »

Pannan i sig består egentligen bara av tank+rökkanaler och eldstad så det är i princip om den börjat läcka som den har gjort sitt :-)

Cirkpump går att byta, likaså shunt om den satt igen, brännare byter man när den ger upp (och i det läget bör det till din panna vara en bioline 20/ecotec a4 eller ens Bequembrännare, båda ställs med modulerande drift). Kolla även att du har oljebaffeln i pannan, utan den får du mycket sämre verkningsgrad.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skriv svar