Slutet system/expansionskärl tappar tryck/inget tryck

Skriv svar
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Slutet system/expansionskärl tappar tryck/inget tryck

Inlägg av Nordin »

Hej på er!

Jag är lite konfunderad och vet inte hur jag ska attackera problemet trots att jag läst åtskilliga trådar här på forumet. Vet inte hur jag ska börja riktigt... Är ny på pelletseldning från i sommar och är inte så väldigt insatt i allt men jag är intresserad och vill lära mig.

Bor i en 1,5planare med källare, då jag testat värmen genom att höja på givaren så får jag ut bra värme på samtliga radiatorer i huset, hör inte att det är någon luft i systemet och har tyvärr inte haft möjlighet att lufta.

Jag har ett slutet system som tappar tryck, kan ligga på en panntemp (vattnet i den inbyggda ack-tanken) på 80grader men mätaren på expansionskärlet står på 0, är det rätt? Känns inte riktigt!

Trycket går upp medans brännaren går, osäker hur högt men kring 1bar och strax där över, har inte reflekterat över det tidigare. När jag släpper/öppnar på säkerhetsventilen så spottar och fräser det ur skvallerröret och det kommer både luft och vatten.
När jag öppnar kranen/vredet för att fylla på systemet så räcker det att öppna en kvarts varv (kanske mindre) och i 1-2sek så är jag uppe i ca 1bar på mätaren.


Vart ska jag börja? Vad kan vara galet?

Hjälp, tips och råd tages tacksamt emot. Vill ni ha bilder eller något, tjoa till så ordnar jag det efter bästa förmåga.
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slutet system/expansionskärl tappar tryck/inget tryck

Inlägg av Stegatorparn »

Först ska du kolla om det är luft eller vatten i gummiblåsan.
I botten av kärlet finns en plastbricka som döljer en luftventil av biltyp.
Tryck in ventilspindeln och se om det kommer luft/inget eller rinner vatten kontinuerligt.
Rinner det vatten är det hål i gummiblåsan och kärlet måste bytas.
Pyser det luft, kanske lite kondensvatten eller inte händer något alls, har ventilen varit otät.
Byt ventilinsatsen. Finns på däckfirmor, biltillbehör mm.

Sedan är det bara att pumpa upp lufttrycket till 0,5 bar, släppa ut lite vatten med säkerhetsventilen och kontrollera lufttrycket igen. Räkna med att släppa ut lika mycket vatten som motsvarar expansionskärlets volym.
Detta bör göras när panna och ackumulator är relativt kall. När trycket ligger stabilt på 0,5 bar är kärlet tomt på vatten. Fyll därefter på systemet med vatten till 0,8 bar. Sedan är det klart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Slutet system/expansionskärl tappar tryck/inget tryck

Inlägg av Nordin »

Oj oj vilket perfekt och utförligt svar! I alla andra trådar har jag mest blivit förvirrad av all text, tack så hemskt mycket! Nu ska jag hem och kolla :D
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Skriv svar